میهن صنعت :

خداحافظی با ارزمرجع،داغ ترین خبرحوزه صنعت

میهن صنعت : تناقض میان مصوبه دولت و سخنان مسئولین دولتی درباره ارز مرجع ، افزایش 3 میلیونی قیمت خودرو و افزایش صادرات غیر نفتی ایران از مهمترین های حوزه صنعت،معدن و تجارت در هفته ای گذشت بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در حالی که دولت طی مصوبه ای در روز دوشنبه ( 10تیر 92 ) اعلام کرد از این پس ارز مرجع به کالاهای اساسی و دارو تعلق نخواهد گرفت اما این مصوبه به سرعت توسط دو عضو کابینه دولت نقض شد.

یک روز بعد از اعلام این مصوبه حمید صافدل ، معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت:هیچ بخشنامه یا دستور‌العملی در خصوص حذف ارز مرجع کالاهای اساسی به دست ما نرسیده است وهمچنان کالاهای اساسی ارز مرجع می‌گیرند و هیچ تغییری صورت نگرفته است در واقع تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی همچنان ادامه دارد.

معاون رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی نیز روز گذشته در حاشیه نشست هیات دولت با اشاره به تصمیم دولت طبق بودجه سال 92 تأکید کرد: تأمین دارو و کالاهای اساسی با ارز مرجع کماکان ادامه دارد.

"محمدرضا میرتاج الدینی" با بیان این مطلب افزود: تصمیم مجمع عمومی بانک مرکزی مبنی بر محاسبه نرخ مابه التفاوت ارز به عنوان استهلاک بدهی های دولت برای تهاتر بدهی ۷۴ هزار میلیارد تومانی قانونی است.

از جمله مهمترین خبرهای این حوزه در هفته جاری به موارد زیر می توان اشاره کرد :
اعلام فهرست ممنوعیت‌ و محدودیت صادراتی
دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای فهرست ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی را که کاهش یافته است را اعلام کرد.
در این بخشنامه به کلیه گمرکات اجرایی ابلاغ شد تا فهرست جدید را جایگزین فهرستی نمایند که در بخشنامه شماره ۱۷۸۱۷۲/۹۱/۷۱/۳۱۱ مورخ ۲۶ آذر ۹۱ به گمرکات ابلاغ شده بود.
تراز تجاری کشور به ۳۵۶ میلیون دلار رسید
روز گذشته گمرک ایران اعلام کرد در بهار سال ۱۳۹۲ تراز تجارت غیرنفتی کشور با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی با کاهش ۸۹ میلیون دلاری نسبت به دو ماهه امسال بالغ بر ۳۵۶ میلیون دلار شد.
این در حالی است که در دو ماهه‌ امسال صادرات و واردات به ترتیب معادل ۹.۱ و ۴۷.۳۲ درصد کاهش یافته بود.
در سه ماهه نخست امسال ارزش صادرات غیرنفتی و واردات کشور به ترتیب به ۹ میلیارد و ۳۹۵ میلیون دلار و ۹ میلیارد و ۳۹۵ میلیون دلار رسید.
رشد 9 پله ای ایران در تولید سیمان
معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت  روز سه شنبه در برنامه گفتگوی ویژه شبکه دو سیما گفت:رتبه ایران در مقایسه با سال 84 در تولید سیمان از 14 به پنج رسیده است.
وجیه الله جعفری"با بیان این مطلب افزود : تولید سیمان در هشت سال گذشته از 33 میلیون تن به 80 میلیون تن افزایش یافته که پارسال افزون بر تامین مصرف داخلی 15 میلیون تن آن صادر شده است.جعفری افزود :رتبه ایران در مقایسه با سال 84 در بخش فولاد نیز از 22 به 17 رسیده است.
افزایش3میلیون تومانی قیمت کارخانه‌ای خودرو
به دنبال اجبار خودروسازان به رعایت استاندارد آلایندگی یورو۴ قیمت خودروها در کارخانه با سه میلیون تومان افزایش مواجه شد.
هجوم مردم برای خرید قند و شکر
یک فعال بازار سهام با اشاره به اینکه احتمال تعدیل نرخ ارز مبادله‌ای گروه‌های قند و شکر موجب شد تا برای این گروه‌ها صف خرید تشکیل شود
کامران صدیقیان با اعلام این خبر که تاکنون برای گروه‌های قند و شکر در خصوص تعیین نرخ ارز تعیین تکلیف نشده است، اظهارداشت: در صورت برداشتن نرخ ارز مرجع برای قیمت‌گذاری، گروه‌های قند و شکر با افزایش قیمت مواجه خواهند شد.
فهرست گرانی ۴۳ کالای اساسی
 طبق گزارش متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران طی هفته منتهی به 7 تیر ماه 92 قیمت 43 قلم کالای اساسی مورد نیاز مردم دچار نوسانات صعودی و بعضاً نزولی شده است.
در گروه لبنیات بهای تمام اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ افزایش جزئی یافت و شانه‌ای 74000 الی 93000 ریال فروش می‌رفت. در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو افزایش داشت. در گروه حبوب، قیمت نخود،‌لویبا چشم بلبلی،‌لویبا سفید و لویبا قرمز افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود.
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری هلو عرضه نمی‌شد و گوجه سبز عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه وسبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایین قرار داشتند،‌به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌گردید.
مراکز عرضه مستقیم کالا در تهران
رئیس شورای اصناف کشور گفت: 2200 اتحادیه در طرح ضیافت ماه مبارک رمضان شرکت می کنند.
"قاسم نوده فراهانی" در جمع خبرنگاران گفت :مراکز عرضه مستقیم کالا همزمان با سراسر کشور فردا در 5 نقطه شهر تهران در فرهنگسرای خاوران ، مصلای بزرگ امام خمینی (ره) ، سازمان گوشت تهرانپارس،‌ پارک ارم و بوستان ولایت گشایش می یابد.
وی افزود نمایشگاههای عرضه مستقیم به مدت 10 روز برگزار می شود و ساعت کار این نمایشگاهها قبل از ماه رمضان 10 تا 21و در ایام ماه مبارک رمضان از 11تا 23 است.
رئیس شورای اصناف کشور اظهارداشت : در این مراکز کالاهای اساسی شامل گوشت قرمز ، مرغ، قند و شکر ، حبوبات ، برنج ، خرما، چای ، زولبیا بامیه ،‌ سوغات شهرستانها و روغن مایع و جامد با تخفیف 10 تا 20 درصدی قیمت عرضه می شود.
همچنین یدالله صادقی نیز عنوان کرد : فروشگاه های زنجیره ای نیز همزمان با این نمایشگاه ها به عرضه کالا خواهند پرداخت .
تصویب7معاونت برای وزارت صنعت،معدن و تجارت
با مصوبه هیات دولت و ابلاغ معاون اول ۷ معاونت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب شد.
محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور مصوبه روز چهرشنبه مورخ 12 تیر ماه هیات وزیران درباره تعیین تعداد معاونت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت را برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ابلاغ کرد.
توزیع سبد کالای ماه رمضان ویژه کارکنان دولت
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت روز یکشنبه از توزیع سبد کالایی ماه رمضان برای تمام کارمندان دولت از هفته آینده خبر داد.
بهمن عبداللهی افزود: 4 قلم کالا شامل 10 کیلو برنج، 5 بطری روغن 900 گرمی، 5 کیلو شکر و 5 کیلو مرغ منجمد در تعاونی‌های مصرف توزیع خواهد شد.به گفته این مقام مسئول، نزدیک به یک میلیون و 300 هزار کارمند دولت به همراه 900 هزار فرهنگی مشمول این سبد کالایی هستند.
پرداخت تسهیلات به خودروسازان از سوی صندوق توسعه ملی
رئیس صندوق توسعه ملی از ادامه اختصاص تسهیلات به خودرو سازان خبر داد.
دکتر محمدرضا فرزین روز دوشنبه در حاشیه مراسم روز صنعت و معدن در گفت و گو با خبرنگار اکونیوز افزود: به خودروسازانی که دارای شرایط لازم برای دریافت تسهیلات باشند، به دو شکل تسهیلات پرداخت می شود.
وی افزود: خودرو سازان، اگر سهامشان تا زیر بیست درصد متعلق به دولت باشد، مشمول دریافت این تسهیلات قرار می شوند.
فرزین اضافه کرد:این تسهیلات می تواند به صورت سرمایه در گردش و و یا به صورت ریالی در اختیار واجدین شرایط قرار گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر به چه خودرو سازانی وام تعلق می گیرد؟ گفت: هم اکنون دو پروژه از خودروسازان آذربایجان شرقی دردست بررسی است که مرحله نهایی اعطای تسهیلات را می گذرانند.
اکونیوز

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=21327
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه