خودروسازان براي دريافت تسهيلات هزار ميليارد توماني دچار ترديد شدند

ميهن صنعت : دبير انجمن خودروسازان ايران از احتمال انصراف خودروسازان بزرگ از دريافت تسهيلات هزار ميليارد توماني مصوب شوراي پول و اعتبار خبر داد.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: بانك مركزي در بخشنامه جديد شرايط دشواري را براي پرداخت تسهيلات هزار ميليارد توماني صنعت خودرو در نظر گرفته كه به نوعي توجيه دريافت اين تسهيلات را از بين مي‌برد.

وي با بيان اينكه بانك مركزي در بخشنامه خود خواستار وثيقه گرفتن سهام ايران خودرو در بانك پارسيان و سهام شركتهاي بورسي شركت سايپا شده است، خاطرنشان كرد: در اين بخشنامه عنوان شده كه تمام تسهيلات دريافتي به اضافه سود آن بايد ظرف شش ماه بازپرداخت شود و در غير اين صورت بانك مركزي نسبت به ضبط و فروش سهام وثيقه خودروسازان اقدام خواهد كرد.

دبير انجمن خودروسازان ايران ادامه داد: اين وضعيت در حالي است كه با توجه به شرايط فعلي محيط كسب و كار، امكان بازپرداخت تسهيلات دريافتي ظرف شش ماه وجود ندارد و ما اميدوار بوديم كه مدت زمان بازپرداخت اين تسهيلات حداقل دو ساله باشد.

نعمت‌بخش افزود: ‌شرايط اعلامي بانك مركزي براي دريافت تسهيلات موجب شده تا خودروسازان دچار ترديدهاي جدي براي دريافت اين تسهيلات شوند؛ به‌گونه‌اي كه در حال حاضر بررسي ايران خودرو و سايپا در اين خصوص ادامه دارد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه در بحران نقدينگي فعلي كه خودروسازان نياز به دريافت تسهيلات دارند، در صورت عدم دريافت اين تسهيلات نقدينگي مورد نياز را چگونه تامين خواهند كرد؟ اظهار كرد: ايران خودرو و سايپا به راهكارهايي همچون پيش فروش درازمدت و فروش اوراق مشاركت روي آورده‌اند تا از فشار بحران نقدينگي بكاهند؛ با اين حال دريافت تسهيلات هزار ميليارد توماني با شرايط اعلامي به جاي آنكه باري از دوش خودروسازان بردارد، مشكلات اين صنعت را دو چندان خواهد كرد.

به گزارش ايسنا، چندي پيش كارگروه حمايت از توليد با پرداخت دو هزار ميليارد تومان تسهيلات به ايران خودرو و سايپا موافقت كرد. پرداخت هزار ميليارد تومان از اين مقدار به تصويب شوراي پول و اعتبار رسيده و به بانك مركزي ابلاغ شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2866
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه