«میهن صنعت» بررسی کرد؛

خودروسازان در محاصره شورای رقابت و دلار

در حالی که به نظر می رسید در ایام پایانی سال شاهد افزایش عرضه به طرق مختلف اعم از بورس کالا، قرعه کشی و خودروهای وارداتی باشیم بر خلاف تصور فعلا خودروسازان در محاصره شورای رقابت و دلار قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، با توجه به لزوم مبرم افزایش عرضه خودرو به بازار برای به ثبات رساندن شرایط و کنترل اوضاع و قیمت ها و همچنین پوشش بیشتر تقاضا، به نظر می رسید شاهد تحرک و سرعت بیشتری از سوی خودروسازان برای تزریق محصولات متنوع باشیم. اما آنچه که در حال حاضر رخ داده کاملا بر خلاف چیزی است که تصور می شد. یعنی نه تنها این اتفاق رخ نداده است بلکه فضا تیره تر از گذشته شده و آینده در هاله ای از ابهام قرار دارد.

بیشتر بدانید:
بازگشت تاریکی و سرما در رگ و پی خودروسازان

در واقع داستان بازار خودرو امسال با سایر زمان های دیگر فرق دارد. یعنی قصه پر غصه خودروسازان امسال سوزناک تر از سال های دیگر است. از ابتدای سال با لزوم حضور در سامانه تخصیص یکپارچه آغاز شد و در عمل بازار تابستانی از دست رفت. هم اکنون نیز که شرایط باعث شده است که بازار آخر سال را نیز از دست بدهند.

در این میان چند ماهی یک دلخوشی نصفه و نیمه نصیب خودروسازان شد که عمر آن دیرپا نبود. پس از فراز و نشیب های فراوان عرضه خودرو در بورس کالا از شهریور ماه آغاز شد.البته این عرضه نیز با یک وقفه سه ماهه همراه شد.

با این حال فروش بخشی از تولیدات به روش عرضه و تقاضا برای خودروسازان لطف خاص خود را داشت.یعنی آنها توانستند بعد از مدت ها شاهد بازگشت بخشی از سرمایه های خود به چرخه تولید باشند.مصرف کنندگان نیز به طور میانگین 5 تا 20 درصد کمتر از بازار خریداری کردند.

در این شرایط خودروسازان در تلاش بودند که مقدمات عرضه بیشتر در بورس کالا را به طرق مختلف فراهم کنند.چرا که این روش فروش به راهی بدل شده بود که بعد از مدت ها توانسته رضایت نسبی طرفین را جذب کند.اما مانند تمام قصه های شیرین، عمر این داستان برای جاده مخصوصی ها کوتاه بود.چرا که از اطراف و اکناف حمله ها با اسم رمز دلالی دولتی و حمایت از حق و حقوق مردم شروع شد.

نکته قابل توجه این است که بخشی از طرفداران قدیمی عرضه خودرو در بورس کالا،خود به مخالفان آن بدل شده بودند و در کرسی منتقدان قرار گرفته بودند.

طی فاصله زمانی مطرح شدن مجدد نام شورای رقابت تا رسمی شدن حضور آن انتقادهای بسیاری نسبت به این امر صورت گرفت. ولی نتیجه به خواست طرفداران اقتصاد دستوری پیش رفت و شورای رقابت تاکید بر قرعه کشی و در اختیار گرفتن اختیار قیمت گذاری، دوباره به جاده مخصوص بازگشت.

این بازگشت باعث شد که از یک سو عرضه خودرو در بورس کالا تحت الشعاع قرار بگیرد و از سوی دیگر بازار در انتظار قیمت های جدید بازهم روندی افزایشی پیدا کرد.در این میان خودروسازان می توانستند تا مشخص قیمت های جدید شرایط فروش های جدیدی را اعلام کنند.

به نظر می رسد برخی نیز آماده بودند که فروش محصولات خود را آغاز کنند.اما این بار دلار همانند یک سد در برابر آنها قرار گرفته است.به بیان ساده با روندی که نرخ دلار در پیش گرفته است خودروسازان برای قیمت گذاری دچار سردرگمی شده اند.

معنی دیگر این سردرگمی عدم تامین به موقع نقدینگی مورد نیاز خودروسازان برای سفارش گذاری های جدید است.به بیان ساده احتمال دارد که ادامه وضعیت  فعلی نه تنها برنامه های سال جاری خودروسازان را نیمه تمام بگذارد بلکه می تواند سال آینده را نیز تحت تاثیر قرار بدهد.

در حال حاضر دلار و شورای رقابت دست به دست هم داده اند تا بازار با محدودیت های بیشتری در عرضه مواجه شود.بازاری که نشان داده است هر کم و کاستی ای را با افزایش قیمت پاسخ می دهد.پاسخی که تنها باعث دورتر شدن از آرزوی خودرودار شدن تعداد بیشتری از مردم خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=259433
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه