میهن صنعت :

خودروسازان مشکلی با کاهش تعرفه واردات ندارند

میهن صنعت : دبیر انجمن خودروسازان ایران می‌گوید که شرکتهای تولیدکننده خودرو مشکلی با کاهش تعرفه واردات این محصول ندارند. وی البته شروطی را در این زمینه ذکر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، دبیر انجمن خودروسازان ایران می‌گوید که شرکتهای تولیدکننده خودرو مشکلی با کاهش تعرفه واردات این محصول ندارند. وی البته شروطی را در این زمینه ذکر می‌کند.

 

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما مشکلی با کاهش تعرفه واردات خودرو در سال آینده نداریم اما به موازات آن تعرفه واردات تایر، قطعات و مواد اولیه تولید خودرو نیز باید کاهش یابد.

 

وی با بیان اینکه کاهش تعرفه واردات خودرو نه پنج درصد بلکه در حد 9 درصد است، خاطرنشان کرد: در سال جاری با مبنا قرار گرفتن ارز مبادلاتی برای محاسبه حقوق گمرکی، تعرفه واردات خودرو از 90 به 49 درصد کاهش یافت با این حال در حالی که در مصوبه دولت قید شده که تعرفه سالانه پنج درصد کاهش یابد اما تعرفه واردات خودرو برای سال آینده 40 درصد تعیین شده است.

 

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: اگر دولت به واردکنندگان خودرو ارز مبادله‌ای اختصاص دهد در شرایطی که خودروسازان به این ارز دسترسی ندارند، کار نادرستی خواهد بود. اگر هم قرار است ارز واردات خودرو از بازار آزاد تامین شود، با کاهش تعرفه در سال آینده تقاضا برای واردات خودرو افزایش یافته و منجر به افزایش نرخ ارز در بازار خواهد شد.

 

وی افزود: از آن سو نیز کاهش تعرفه واردات خودرو کاهش درآمدهای دولت را به دنبال خواهد داشت. ما انتظار داریم با توجه به آنکه در 10 ماه گذشته قیمت خودروها به صورت تکلیفی کمتر از قیمت تمام شده تعیین شده بود، دولت با توجه به تبصره 2 ماده 151 قانون برنامه پنجم توسعه، ضرر و زیان خودروسازان را که حق هزاران سهامدار ایران خودرو و سایپا است، جبران کند.

 

نعمت‌بخش تصریح کرد: با توجه به آنکه تولید خودرو در شرایط رقابتی صورت می‌گیرد متناسب با میزان کاهش تعرفه واردات خودرو، تعرفه واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز این صنعت نیز باید کاهش یابد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=13256
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه