میهن صنعت:

خودروها متهم اصلی آلایندگی هوا در تهران

معاون اجرایی رییس جمهوری گفت: مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد آلاینده‌های متحرک نقش اصلی را در آلایندگی هوای تهران دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، شریعتمداری امروز در مراسم جایگزینی ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده اظهار کرد: مسوولیت حفاظت از محیط زیست و هوای پاک مسوولیت تک‌تک مردم ایران و همچنین دولت و سایر قواست.

وی با بیان اینکه بخش مقدماتی مطالعه جامع در زمینه آلایندههای عمده پایتخت انجام شده است خاطرنشان کرد: در نتیجه برای اولین بار فهمیدیم مهمترین آلایندهسازها در کشور چیست؟

معاون اجرایی زئیس اجمهور ادامه داد: این مطالعات نشان داد که آلایندههای متحرک در تهران نقش اصلی را در آلودگی کلانشهر دارند.

وی ادامه داد: در آلایندهسازهای متحرک نیز حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از عوامل مهم شناخته شد که به همین دلیل نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی باید مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: در زمینه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بانکها پرداخت ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار را برای تعمین و نوسازی خودروهای سنگین تعهد کردهاند.

شریعتمداری با بیان اینکه شش طرح اساسی دولت برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در کل کشور با ظرفیت ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو به تصویب دولت رسیده است، خاطرنشان کرد: جایگزینی ۱۷ هزار دستگاه خودروی دیزلی درونشهری و ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده نیز در دستور کار است.

معاون اجرایی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تنها دستاورد برجام دور کردن سایه شوم جنگ از کشور نبود که برخی به آن اشاره میکنند. بلکه ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد کشور نیز از جمله دستاوردهای برجام است.

در این زمینه باید از شرایط فعلی برای برقراری روابط سازنده با دیگر کشورها حرکت کنیم.

کاهش بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا در کلانشهرها

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار هم اظهار کرد: در سال جاری ۱۷۷ روز هوای سالم و پاک داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در اصفهان، تعداد روزهای سالم و پاک در سال ۹۵ سه برابر سال ۹۲ بوده است، خاطرنشان کرد: امروز خودرو و سوخت یورو ۴ در کشور عرضه می‌شود و بر این اساس انتظار داریم این استانداردها نیز ارتقا یابد.

وی افزود: حذف بنزین‌های آلوده پتروشیمی و جایگزین آن با بنزین یورو ۴ از دستاوردهای بزرگ وزارت نفت بوده است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز فقط موتورسیکلت‌های انژکتوری در کشور تولید می‌شود تصریح کرد: امیدواریم به سمت تولید خودرو و موتورهای هیبریدی و برقی نیز حرکت کنیم.

وی افزود: ایران دیگر ظرفیت تخریب محیط زیست را ندارد و باید با همکاری تمام قوا در راستای اجرای سیاست‌های محیط زیستی حرکت کنیم.

محیط زیست مهم‌ترین چالش کشور است

شاعری در مراسم نوسازی ۴۰ هزار  دستگاه تاکسی فرسوده اظهار کرد: در بحث محیط زیست آلودگی هوا از همه مهم‌تر است و در آلودگی هوا نیز خودروها بیشترین سهم را دارند.

وی با بیان این‌که ۷۰ درصد سهم الودگی هوا مربوط به خودرو و موتورسیکلت و ۳۰ درصد نیز واحدهای صنعتی و مصارف خانگی است، خاطر نشان کرد: سالانه حدود ۲۰۰۰ نفر در تهران براساس آلودگی هوا فوت می‌کنند و در کشور نیز این آمار به ۴۵ هزار نفر می‌رسد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در این شرایط اگر کیفیت خودروهای تولیدی و سوخت توزیعی مناسب نباشد سلامت شهروندان به خطر می‌افتد. این در حالی است که هم‌اکنون بیش از ۹۹ درصد مصرف سوخت کشور فسیلی بوده و علت اصلی آلودگی هوا نیز همین است.

شاعری ادامه داد: هر تاکسی فرسوده ۱۵ تا ۲۰ برابر تاکسی‌های نو آلایندگی ایجاد می‌کنند که در این زمینه نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی برای کاهش آسیب‌ها در این حوزه است.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروهای تولیدی به یورو ۵ را صادر و متناسب با آن وزارت نفت مکلف به تولید و توزیع سوخت یورو ۵ شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=109309
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه