میهن صنعت :

خودرو در ایران یک کالای انحصاری نیست

میهن صنعت : دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه خودرو در ایران کالای انحصاری نیست ، گفت : به جهت ویژگی هایی که به لحاظ تنوع خودروسازان و آزادی واردات در کشور وجود دارد خودرو کالای انحصاری محسوب نمی شود اما تصمیم در این خصوص بر عهده وزارت صنعت ، معدن و تجا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه خودرو در ایران کالای انحصاری نیست ، گفت : به جهت ویژگی هایی که به لحاظ تنوع خودروسازان و آزادی واردات در کشور وجود دارد خودرو کالای انحصاری محسوب نمی شود اما تصمیم در این خصوص بر عهده وزارت صنعت ، معدن و تجارت و نهادهای ذی ربط است.

ساسان قربانی، در خصوص اعلام انحصاری نبودن خودرو بر اساس اصل 44 قانون اساسی گفت : با اظهارات دبیر انجمن خودروسازان مبنی بر انحصاری نبودن خودرو بر اساس تعریف موجود در اصل 44 قانون اساسی موافقم البته این موضوع توسط  وزیر صنعت و معدن در حال پی گیری است و به نظر می رسد ظرف یکی ، دو هفته آینده تکلیف این مسئله مشخص خواهد شد.

وی همچنین به تاثیر خروج انحصار از صنعت خودرو بر وضعیت کنونی خودروسازان ، اشاره کرد و گفت : با خروج انحصار از صنعت خودرو هماهنگی و یکپارچگی خوبی در صنعت خودرو ایجاد می شود چرا که امروز مراکز و دستگاههای زیادی خودشان را درخصوص وضعیت خودرو و قیمت گذاری محق دانسته و اعمال نظر می کنند مسلما خروج انحصار از صنعت خودرو موجب می شود که صنعت خودرو از این بی برنامه گی و سرگردانی خارج شود.

دبیر انجمن قطعه سازان افزود : طبعا روشن شدن وضعیت صنعت خودرو و شفافیت کسب و کار در هر حوزه ای باعث می شود که  فعالان اقتصادی در آن حوزه بهتر در راستای برنامه ریزی و جذب سرمایه گذار خارجی اقدام کنند که خوشبختانه وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاکنون اهتمام زیادی را برای شفاف سازی حوزه های صنعتی و اقتصادی و کسب و کار به خرج می دهند.

قربانی تاکید کرد : هر قدر ضوابط دست و پا گیر که صنعت خودرو را به شکلی به دولت وصل می کند کاهش یابد و محیط برای فعالیت این صنعت در بازار رقابت فراهم شود سرمایه گذاران خارجی و حتی سرمایه گذاران داخلی بهتر و بیشتر جذب این صنعت خواهند شد و بخشی از مشکلات صنعت خودرو برطرف می شود.

وی  در گفتگو با خبرخودرو گفت : مسلما همه مشکلات خودروسازان، بحث انحصاری بودن صنعت خودرو نیست بلکه یکی از مشکلات مطرح در این حوزه است که خوشبختانه وزاتخانه به درستی و بسیار دقیق در حال پی گیری این موضوع است و امیدواریم که این مساله به روش منطقی حل شود.

وی در ادامه در خصوص کاهش و یا صفر نمودن تعرفه خودرو با خروج انحصار از صنعت خودرو گفت : تعرفه واردات خودرو باید منطقی شود ، چرا که تعرفه ابزاری است برای حمایت از تولید داخل است  امروز همه کشورهای صاحب صنعت در دنیا از تعرفه به عنوان مهمترین ابزار حمایت از تولید داخل استفاده می کنند بنابراین نه باید تعرفه واردات حذف شود و نه باید آنچنان باشد که فضای رقابتی را تحت الشعاع قرار دهد، بلکه باید با هوشمندی از تعرفه برای توسعه و قدرتمند کردن صنایع داخلی مانند همه کشورهای پیشرفته و رو به رشد استفاده کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=26048
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه