میهن صنعت :

خودرو چگونه قیمت‌گذاری می شود؟

میهن صنعت : بنظر می رسد با روی کار آمدن نعمت زاده به عنوان وزیر صنعت همه فعالین بازار خودرو منتظر برنامه وی برای رفع چالش میان خودروسازان و دولت در خصوص نحوه قیمت‌گذاری هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در چند ماه پایانی دولت دهم چالش بزرگ قیمت گذاری خودرو علاوه بر جدال های تن به تن میان مجموعه های مرتبط، باعث ایجاد حباب در این بازار شد بطوریکه به گفته خودروسازان،این صنعت رنگ آرامش را در این مدت به خود ندید و مشکلاتی از جمله نحوه قیمت‌گذاری،واردات قطعه‌های مورد نیاز، تامین نقدینگی و… این صنعت را با چالش‌های جدی مواجه کرد.

نعمت‌زاده خودرو را چگونه قیمت‌گذاری کرد؟
ولی حالا باید دید وزیر جدید چه برنامه ایی برای قیمت گذاری خودرو مد نظر دارد البته سابقه هایی از گذشته وی همچنان نقل محافل مختلف اقتصادی است بطوریکه دبیر انجمن خودروسازان ایران نحوه قیمت‌گذاری خودرو در زمان وزارت نعمت‌زاده در دولت آقای هاشمی رفسنجانی را بیان کرد.

احمد نعمت‌بخش با بیان این‌که در دوران وزارت نعمت‌زاده در وزارت صنایع در دولت آقای هاشمی رفسنجانی نیز قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار صورت می‌گرفت، خاطرنشان کرد: در آن زمان من مدیرکل دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صنایع بودم و اثرات مثبت تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار در زمینه حذف دلالان و ثبات قیمت‌ها، بسیار ملموس بود.
وی ادامه داد: تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار تا سال 84 ادامه داشت به‌گونه‌ای که در سال‌های 73 تا 84 به دلیل حذف تقاضای کاذب دلالان از بازار و همچنین برنامه تولیدکنندگان برای افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها، قیمت این محصولات تقریبا ثابت مانده و افزایش چندانی نداشت.
دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: با این حال پس از سال 84 در دولت جدید، به تدریج موضوع تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار به فراموشی سپرده شد به‌گونه‌ای که به دلیل عدم افزایش تدریجی قیمت خودرو متناسب با نرخ تورم در طول چند سال، به یک باره فنر قیمت خودرو در سال گذشته باز شده و به شدت افزایش یافت.
وی تصریح کرد: با توجه به تجربه مثبت نعمت‌زاده در دولتهای قبلی در زمینه تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، تصور می‌کنم وی در دوران وزارت جدید خود نیز این سیاست را در پیش خواهد گرفت.
پیشنهاد عدم دخالت دولت در بازار خودرو
با وجود آنکه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت معتقد است با وجود چندین خودروساز در کشور و آزاد بودن واردات، صنعت خودرو در داخل کشور انحصاری نیست، اما به نظر می‌رسد ادغام خودروسازان نیز خود اشتباه بزرگی بوده که می‌شد به جای دو شرکت بزرگ خودروساز تعداد بیشتری شرکت خودروساز در داخل کشور داشته باشد.
محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و عضو انجمن قطعه‌سازان معتقد است بهترین راهکار موجود برای نجات صنعت خودرو این است که دولت در این بازار دخالتی نداشته باشد. او می‌گوید: در هیچ جای دنیا، هیچ کشور و هیچ دولتی در بازار خودرو دخالت نمی‌کند و هیچ کشوری هم در این رابطه از ما تبعیت نمی‌کند که سیستم دخالت دولت در قیمت‌گذاری را تایید نماید.
نجفی‌منش با اشاره به اینکه دولت یازدهم باید شرایط رقابت را در داخل کشور گسترش دهد، افزود: باید قیمت‌گذاری خودرو به عرضه و تقاضا سپرده شود چون با دخالت دولت در قیمت‌گذاری، هم تولیدکننده آسیب می‌بیند و هم مصرف‌کننده و در این میان تنها دلالان و واسطه‌ها سودهای کلانی می‌برند.
این عضو انجمن قطعه‌سازان با تاکید بر اینکه دولت یازدهم رویکرد جدیدی برای مواجهه با مشکلات این صنعت دارد، خاطرنشان کرد: شرایط امروز کشور با زمان وزارت پیشین آقای نعمت‌زاده خیلی تغییر کرده؛ آن زمان تولید کشور خیلی کم بود اما امروز تولید کشور به 2 میلیون دستگاه در روز رسیده است. خودرو هم همانند کالایی مانند سیمان است که روزی برای آزاد شدن قیمت آن نگرانی‌هایی وجود داشت، اما باید این اتفاق بیفتد تا واسطه‌ها از بین بروند. داوود میرخانی، مشاور انجمن خودروسازان نیز که بیش از سی سال تجربه در صنعت خودرو دارد، معتقد است قیمت خودرو باید در حاشیه بازار باشد و در این صورت خودروساز نمی‌تواند گران‌فروشی کند، چون خریدار خودرو نمی‌خرد.
وی اظهار داشت: تجربه همه کشورها نشان داده که دخالت دولت در قیمت‌گذاری همیشه با شکست روبه‌رو می‌شود و برای تولیدکننده خسارت به بار می‌آورد. سال گذشته به دلیل دخالت‌های بی‌مورد دولت، خودروسازان 4هزار میلیارد تومان زیان دیدند که طبق قانون دولت باید زیان وارده را پرداخت می‌کرد اما همین سازمان حمایت طی نامه‌ای اعلام کرده که توان پرداخت این زیان را ندارد. حالا چه کسی باید این زیان را پرداخت نماید؟
میرخانی ادامه داد: به همین دلیل بهترین کار این است که دولت قیمت‌ها را 5 درصد زیر حاشیه بازار تعیین کند و اجازه دهد بازار تعیین‌کننده باشد. در تمام 8 سال گذشته وزرای صنایع وقت کمیته خودرو تشکیل ندادند اما آقای غضنفری با قیمت‌گذاری خودرو از طریق سازمان حمایت بزرگ‌ترین ضربه را در طول تاریخ به صنعت خودروسازی کشور وارد کرد.
قیمت خودرو یک روز پس از حضور نعمت زاده در وزارت صنعت
به گزارش شهر خبر، در جدیدترین برنامه نعمت زاده آمده است که دخالت دولت در قیمتگذاری سایر کالاها ممنوع شود و جهت جلوگیری از اجحاف به مصرف کننده از سازوکار پیش بینی شده در قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان استفاده شود و این موضوع شاید بتواند بسیاری از مشکلات صنعت خودرو را برطرف کند.
اکنون در بازار قیمت پژو 206 تیپ 2 حدود 35 میلیون تومان و پژو 207 اتومات حدود 56 میلیون تومان است.
همچنین در بازار آزاد قیمت پراید 131 حدود 16 میلیون تومان و تندر 90 حدود 37 میلیون تومان است.

قیمت نمایندگی قیمت بازار نام خودرو نام کارخانه
290000000 350000000 پژو 206 تیپ2 ایران خودرو
340000000 375000000 پژو 206 تیپ 5 ایران خودرو
390000000 510000000 پژو 206 تیپ 6 ایران خودرو
345000000 385000000 پژو 206 صندوقدار مدل v8 ایران خودرو
395000000 520000000 پژو 206 صندوقدار مدل v9 ایران خودرو
455000000 560000000 پژو 207 دنده اتوماتیک ایران خودرو
385000000 480000000 پژو 207 معمولی ایران خودرو
221800000 272000000 پژو 405 بنزینی ایران خودرو
236600000 285000000 پژو 405 دوگانه سوز ایران خودرو
282800000 370000000 پژو پارس دوگانه سوز ایران خودرو
269700000 375000000 پژو پارس سال ایران خودرو
315500000 320000000 تندر 90 مدل E1 ایران خودرو
350500000 345000000 تندر 90 مدل E2 ایران خودرو
305000000 320000000 رانا ایران خودرو
230000000 270000000 سمند ال ایکس سال ایران خودرو
582740000 131000000 سوزوکی ویتارا دنده اتوماتیک ایران خودرو
108700000 125000000 وانت باردو بنزینی COP ایران خودرو
— 3850000000 X3 بی ام و
— 8500000000 کاین 6 سیلندر پورشه
— 11000000000 کاین 8 سیلندر پورشه
2008000000 2050000000 آریون تویوتا
2200000000 2400000000 پرادو 2 در تویوتا
3250000000 3550000000 پرادو 4 در تویوتا
560000000 1280000000 کرولا تویوتا
1610000000 1600000000 کمری تویوتا
3145000000 3500000000 لندکروز تویوتا
460000000 930000000 یاریس هاچ‌بک تویوتا
187900000 205000000 تیبا ساپپا
152680000 165000000 111-SX سایپا
149670000 160000000 131 -SX سایپا
150820000 159000000 132-SX سایپا
350500000 370000000 تندر 90 مدل E2 سایپا
1343000000 1490000000 تیانا High سایپا
1030000000 122000000 ماکسیما دنده اتوماتیک سایپا
744000000 840000000 مگان اتوماتیک 2000 سی‌سی سایپا
758400000 830000000 وانت پیکاپ دوکابین سایپا
216000000 205000000 وانت زامیاد بنزینی سایپا
363000000 370000000 توجوی سدان کرمان خودرو
348000000 360000000 توجوی هاچ‌بک کرمان خودرو
1326000000 1440000000 اپتیما کیا
1267000000 1600000000 اسپورتیج 2400 کیا
950000000 1110000000 سراتو 2000 کیا
930000000 1020000000 سراتو کوپه 2000 کیا
2125000000 2050000000 سورنتو کیا
2070000000 2500000000 موهاوی کیا
3720000000 3950000000 RX350 لکسوس
200000000 220000000 ام وی ام 110 چهار سیلندر مدیران خودرو
400000000 400000000 ام وی ام 530 مدیران خودرو
630000000 620000000 ام وی ام X33 مدیران خودرو
690000000 750000000 مزدا 2 تیپ 2 مزدا
950000000 1260000000 مزدا 3 با موتور 2000 سی‌سی مزدا
493010000 880000000 I20 هیوندایی
626420000 1050000000 I30 هیوندایی
1560000000 2040000000 آزرا گرانجور هیوندایی
1990000000 2650000000 جنسیس هیوندایی
— 2450000000 سانتافه 2013 هیوندایی

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23390
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه