میهن صنعت:

خودرو 15 تا 25 درصد بیش از قیمت واقعی فروخته می شود

میهن صنعت: رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در نشستی خبری برخی جزئیات نتایج تحقیق و تفحص از خودروسازان را اعلام کرد که از جمله آن ها، روابط انحصاری برخی شرکت های زیرمجموعه با شرکت های خودروساز، فروش خودرو به قیمت 15 تا 25 درصد بیش از قیمت واقعی، ب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،، علی علی لو رئیس هیئت تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی کشور بعد از ظهر (دیروز) در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه تحقیق و تفحص از صنعت خودرو از نیمه دوم سال 92 آغاز شد گفت: این تحقیق و تفحص در محورهای اصلی ساختار و مدیریت، مباحث مالی، حسابرسی، حقوقی و قراردادها و نمایندگی ها انجام شده است.وی افزود: با نتیجه ای که دریافت کرده ایم مشخص شده است که گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو عملاً از یک ساختار دولتی و دستوری برخوردارند، اگرچه شاید شرکت های اقماری و یا حتی شرکت های مادر بر اساس قانون تجارت خصوصی تلقی شوند.

اعضای تکراری برای هیئت مدیره چندین شرکت زیر مجموعه یک خودروساز

نماینده مردم شبستر با بیان اینکه این شرکت ها شرکت های درهم تنیده زیر مجموعه بسیاری دارند ادامه داد: بالغ بر 160شرکت زیرمجموعه ایران خودرو است که برخی از آنها خود نیز چندین شرکت زیرمجموعه دارند که سهام داران آن خود این شرکت ها هستند و از ده ها شرکت بیرونی در جهت مأموریت های خود استفاده می کنند که تعدادی از این شرکت ها زیان ده و تعدادی هم با فراز و نشیب سوددهی دارند.علی لو با اشاره به اینکه هیئت مدیره های آنها به صورت دستوری از طریق مدیرعامل شرکت مادر تأمین می شوند گفت: اکثریت اعضای هیئت مدیره این شرکت ها تکراری هستند به طوری که یک نفر در چند شرکت عضو یا رئیس هیئت مدیره است.

انحصارهای شگفت آور در رابطه شرکت های زیرمجموعه و اصلی خودروساز

وی گفت: این امر باعث زمین گیر شدن بخش های خصوصی، از بین رفتن رقابت و ایجاد انحصارهای شدید در صنعت خودروسازی شده؛ برخی از این شرکت های زیرمجموعه که توانسته اند از رانت ها و حمایت های دولتی برخی دستگاه ها برخوردار باشند نفوذ بیشتری در شرکت مادر پیدا کرده و انحصارهای شگفت آوری برای خود رقم زدند.رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی گفت: یک شرکت به طور انحصاری تأمین کننده ECU تولیدات ایران خودرو است این در حالی است که امروز هزاران خودرو پارک شده در پارکینگ های ایران خودرو وجود دارد که صاحبان آن یعنی مردم علیرغم آنکه پول آن را جلو جلو پرداخت کردند قادر به تحویل گرفتن خودرو نیستند که دلیل آن نرسیدن ECU است.

انحصارهای خاص 10 تا 12 شرکت زیر مجموعه یک خودروساز

وی با بیان اینکه این شرکت های زیرمجموعه به خاطر منافع خود حتی شرکت های مادر را زمین گیر کرده اند افزود: بر اساس مستندات مشخص شده شرکتی که اینگونه با شرکت مادر بازی می کند به دنبال خرید بیشتر سهام شرکت مادر است و امروز 26درصد شرکت مادر را داراست؛ بر اساس اسناد به دست آمده این شرکت به دنبال افزایش خرید شرکت مادر است تا بتواند در هیئت مدیره دارای کرسی و رای شود.وی با بیان اینکه این مسئله یکی از مواردی است که از خلاء قانونی ناشی می شود ادامه داد: مجلس پیگیر آن است و به زودی در این باره اقدام قانونی خواهد کرد.علی لو گفت: شرکت های زیر مجموعه این چنینی که در حال حاضر با ایران خودرو در ارتباط هستند به طور واضح 10تا 12 شرکت هستند که به این شکل انحصارهای خاص دارند.

محصولات 2 خودروساز بزرگ 15 تا 25 درصد بیشتر از قیمت واقعی به فروش می رسد

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو سازی گفت: امروز به جرأت می توان گفت محصولات ایران خودرو و سایپا به راحتی بین 15تا 25درصد بیشتر از قیمت واقعی فروخته می شوند؛ باید کار کارشناسی سریع و درست انجام شود تا به نسبت محصولات مختلف کاهش قیمت داشته باشیم.

بدهی 3 هزار میلیاردی 35 نمایندگی به یک خودروساز

وی با اشاره به تحقیق و تفحص انجام شده در بخش نمایندگی ها گفت: در نمایندگی های ایران خودرو بالغ بر 3 هزار میلیارد بدهی از سوی 35نمایندگی به این شرکت وجود دارد که این نمایندگی ها بدون دریافت تضامین درست و قانونی واگذار شده اند و صاحبان آنها یا متواری هستند و یا تضامین چکی از آنها گرفته شده و هیچ گونه پیگیری صورت نگرفته است.

دریافت تسهیلات ریالی و ارزی چند هزار میلیارد تومانی توسط یک خودروساز بدون طرح توجیهی

وی با بیان اینکه نظام مالی درستی از هیچ کدام از گروه های سایپا و ایران خودرو وجود ندارد افزود: در سال 1390 ، 1815میلیارد تومان تسهیلات ریالی و 420میلیارد تومان تسهیلات ارزی به سایپا داده شد، در سال 91، تسهیلات گرفته شده از سوی سایپا به شکل ارزی و ریالی 2650میلیارد و در 6ماه نخست سال 92، تسهیلات دریافت شده از سوی سایپا به منظور تأمین نقدینگی 1500میلیارد تومان بوده است این در حالی است که در جریان تحقیق و تفحص از این شرکت هیچ طرح توجیهی اعم از پروژه یا طرحی برای دریافت این تسهیلات ارائه نکردند.

هزینه 25 هزار میلیارد تومانی مورد نیاز برای تکمیل 4 سایت نیمه تمام یک خودروساز

وی گفت: حدود 5هزار میلیارد تومان برای ایجاد 4سایت در 4شهر از سوی گروه سایپا مصوب شد که بالغ بر هزار میلیارد تومان آن در این 4سایت از سوی سایپا هزینه شد اما به دلیل نداشتن نقدینگی، این پروژه ها رها و امروز برآورد تسهیلات مورد نیاز برای اتمام این پروژه ها به 25 هزار میلیارد رسیده است که قطعا با توان مالی سایپا این امر به نتیجه نخواهد رسید.رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان با اشاره به اینکه در زمینه ساختار صنعت خودروسازی به قدری صدمه به خودروسازها رسیده که امروز خودروسازان ما قادر به اصلاح ساختار و اصلاح وضعیت صنعت نیستند گفت: ما به دنبال این هستیم که در یک کارگروه مشترک بین مجلس، دولت، دانشگاه و افراد دلسوز و مجرب سند تحول صنعت خودرو را بر اساس اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبری تدوین کنیم.

شرکت های غیر ضروری و انحصاری، هزینه های خودروسازان را به شدت افزایش و بهره وری را کاهش داده است

علی لو با اشاره به مباحث بهره وری در صنعت خودرو سازی گفت: پس از تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور مشخص شد در بحث بهره وری با وجود ساختار و مدیریت موجود و علی رغم وجود شرکت های غیرضروری به هم تنیده و انحصاری که هر دو گروه ایجاد کردند به شدت هزینه ها بالا رفته و توان کیفیت بخشی پایین آمده است که در نهایت منجر به ارائه محصولات با کیفیت پایین و قیمت های بالا به مردم شده است.وی ادامه داد: آنچه در صنعت خودروسازی اتفاق می افتد نه با رهنمودهای رهبری و نه با رضایتمندی مردم مطابق است .

تندر 10 میلیون تومان گرانتر از قرارداد رنو فروخته می شود

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو سازی با اشاره به قراردادهای خودروسازی گفت: در حوزه قراردادها حتی قراردادهای بزرگ و حیاتی در حوزه خودرو سازی مشکلات بزرگ و جدی وجود دارد.وی افزود: به طور مثال قرار داد تولید L90 با رنوی فرانسه بسته شد اما با حسابرسی هایی که انجام دادیم مشخص شد بر اساس قراردادی که بین سازمان گسترش صنعت و رنوی فرانسه بسته شده است قیمت محصول L90 امروز با 10میلیون تومان اختلاف قیمت به مردم فروخته می شود.علی لو افزود: این در حالی است که قرار بود خودروی L90 جایگزین پیکان شود، سازمان گسترش صنعت، وزیر وقت و پارس خودرو اعلام کرده بودند که چون خودروی ملی ما پیکان بوده و می خواهیم خودروی ملی دیگری را با همان قیمت جایگزین کنیم L90 را تولید می کنیم.

فقدان حسابرسی داخلی صحیح در یک شرکت خودروساز بزرگ با 85 هزار نیرو

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی ادامه داد: شرکت ایران خودرو با 85 هزار پرسنل و گردش مالی 4 تا 5 هزار میلیارد تومانی در سال نه حسابرسی داخلی درستی دارد و نه نظارت درستی بر فرآیندهای حقوقی، فنی و هیئت مدیره آن صورت می گیرد.

ماجرای دستکاری شرکت های زیرمجموعه در سود و زیان و بدهی مالیاتی چند هزار میلیارد تومانی

وی گفت: در بین سال های 81 تا 90 شرکت های زیر مجموعه که خود زیان ده هم بوده اند در مجمع سالانه دستکاری کرده و با سوءاستفاده از قاعده تعدیل، شرکت را به صاحبان آن سود ده معرفی می کردند و بعد از توزیع پاداش ها و سود سهام برای ارائه به اداره مالیات تعدیل را برگردانده و شرکت را زیان ده معرفی می کردند این امر باعث شده امروز خودروسازان چندین هزار میلیارد تومان به اداره مالیات بدهکار باشند.

بدهی های 2 خودروساز بزرگ معادل دارایی ها

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان بدهی ها و دارایی های ایران خودرو و سایپا رقم برابر دارند خاطرنشان کرد: هر دو شرکت خودرو ساز دچار بحران جدی هستند.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی با اشاره به بحث قرارداهای منعقد شده در صنعت خودروسازی گفت: به طور مثال بعد از انجام تحقیق و تفحص مشخص شد بعد از عقد قرارداد و خرید بن رو توسط سایپا و پرداخت کامل پول آن بعد از چند سال مشخص شد که 22.4 درصد بن رو متعلق به سازمان بازنشستگی و غیرقابل فروش بوده است.

وی افزود: همچنین چند سال بعد از خرید بن رو توسط سایپا در حالی که تصور می شد بن رو با محصول خریداری شده مشخص شد که سایپا محصول بن رو را نخریده و فقط سوله و اسکلت آن را خریداری کرده است اما هیچ کس در این باره توضیح یا پاسخی نداده است.

علی لو گفت: شرکت فیات ایتالیا بالغ بر 4 میلیون یورو از بن رو طلب داشته که با فروش بن رو به سایپا این طلب نیز به سایپا منتقل شده که البته این مسئله نیز بعد از چند سال از عقد قرارداد خرید بن رو مشخص شد.رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو سازی با بیان اینکه قراردادهای این چنینی در صنعت خودروسازی بسیار زیاد است گفت: تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی به اتمام رسیده و ما نامه انجام این تحقیق و تفحص را به رئیس کمیسیون اصل نود ارائه کردیم و منتظر اعلام زمان قرائت آن در صحن علنی مجلس هستیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=44463
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه