داریم دور خودمان میچرخیم

میهن صنعت

میهن صنعت:دیگر لازم به مقدمه چینی نیست، آنقدر این روزها از دلایل کاهش تولید و افزایش قیمت خودرو گفته ایم و گفته اند و شنیده اید و خوانده اید که دیگر شاید دست و دلتان به خواندن و شنیدن نمی رود. این مطلب را بیشتر برای این می نویسم که شاید بعداز خوردن اینهمه سوزن یک جوالدوز به کسانی زده باشیم که از روی دیوار کوتاه بعضیها راحت می پرند و بیخیال اینکه ممکن است این دیوار تق و لق روی سر بعضیها خراب شود.

سرنخ بعضی از ماجراها را که میگیری گاهی زیاد به گره برخورد می کنی ولی داستان آنجا بد می شود که نخ این کلاف پاره میشود. چند وقتی بود که صدای سازمان حفاظت از محیط زیست درباره ی کیفیت پائین تولید سوخت و مخاطرات آن برای محیط درآمده بود. این یک معنی بیشتر نمی داد تبدیل سوخت یورو2 به یورو4. ولی تعداد کمی از پالایشگاههای ما توانایی تولید چنین سوختی را دارند، عده ای از دوستان که بعضاً در جاهای مختلف بسیار صاحب نظر و اهل فن هستند زمان را برای تحول این چرخه در سوخت مناسب ندیدند درحالیکه در برنامه ی پنجم توسعه می باید به این مهم در سال 91 برسیم.

اصلاً معلوم نشد که چرا علیرغم اهمیت این موضوع زیاد از آن صحبت نشد! خودروسازانی که خودرو با کیفیت یورو4 تولید می کردند مجبور شدند دست بردار خودشان باشند و منتظر این بنشینند که چه می شود؟ تا اینکه یک ابتکار جدید خیلی ها را شگفت زده کرد! بر تازه ای که به باغ پر دالان این شرایط رسید! تلفیق یورو2 با یورو4! این کار باز هم یک معنی بیشتر نداشت از هر دو طرف بوم افتادن.

از یاد نبریم که وقتی یک چشم انداز برای وضعی ترسیم می کنیم باید از زیرساخت ها و ظرفیتها مطمئن شویم. گام بزرگی که ابتدا می خواست عملی شود حالا از آن تئوری چراییهای درام درست شده است. زمینه و بستر برای علم به عمل باید قبل از دوست داشتن آن وجود داشته باشد تا باعث سرخوردگی نشود. در حالیکه این روزها اول دوست داریم بعد یادمان می افتد که شاید چنته ی ما برای بعضی کارها نه اینکه خالی باشد زیاد پر نیست.

داستان تکراری دیگر قیمت خودرو است. بدون تعارف و خیلی رک این همه شل کن سفت کن بازی برای چیست؟ هم با خودمان هم با مصرف کننده صریح باشیم. ما ظرفیتمان برای تعریف چه نوعی از قیمت گذاری کفاف می دهد؟ شمارا به خدا قبل از اینکه هر بحثی را در این مورد علنی کنید و اوضاع بد اقتصادی را با نقل بعضی حرفهای بدون کارشناسی بدتر کنید باهم و برای هم فکر کنید.

اگر قرار است ارز مبادله ای مبنای قیمت گذاری باشد، اگر قرار است سازمان یا نهاد خاصی قیمت را تعیین کند، اگر قرار است قیمت خودرو آزاد شود دوستان عزیز به اجماع برسید.از این دست آن دست کردن شما فقط عده ای سودجو سوء استفاده می کنند و رویاهایشان را تعبیر میکنند و مصرف کننده هم لابد این وسط کابوس می بیند. رجوع به چهارچوب قانون و لینکهایی که به بالندگی اقتصادی کشور کمک میکند چاره ساز است. اما باید دید ملاک تصمیم گیری ما در این اوضاع و احوال چیست؟ دود و سود این شرایط را کی می خورد و کی میبرد؟

واردات خودرو به عراق داشت وارد جوسازیهایی می شد که اصلاً نتایجش خوشایند نبود. عده ای از رقبای داخلی می خواستند بازار خوب بعضی از سازندگان و صادرکنندگان را خراب کنند تا جا برایشان به اندازه ی کافی باز باشد.

اما این عده از یک اصل غافل بودند و آن اینکه حسن اعتماد به کیفیت محصولات اینچنینی زمینه را برای اشاعه به دیگر محصولات و تولیدات صنعتی فراهم می کند و نیازی نیست نان بقیه را آجر کنند خدا را شکر آن قائله را زود ختم به خیر کردیم وگرنه…
خلاصه ی مطلب اینکه تا تکلیفمان با خودمان مشخص نباشد دوستان و آقایان عزیز داریم دور خودمان میچرخیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=10580
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه