دانستنی هایی برای موزه های میراث فرهنگی مشهد

دانستنی هایی برای موزه های میراث فرهنگی مشهد مشهد به‌عنوان یک شهر توریستی، از محبوبیت بسیاری برخوردار است و از مقاصد پرطرفدار در ایران به‌شمار می‌رود. مهمترین دلیل جذب گردشگر، وجود بارگاه ...

مشهد به‌عنوان یک شهر توریستی، از محبوبیت بسیاری برخوردار است و از مقاصد پرطرفدار در ایران به‌شمار می‌رود. مهمترین دلیل جذب گردشگر، وجود بارگاه مطهر امام رضا می‌باشد که باعث شده مسافران داخلی و خارجی بسیاری در تمام طول سال به این شهر سفر کنند و با اقامت در هتل الماس 1 مشهد، دسترسی راحتی به اماکن دیدنی شهر داشته باشند.

شهر مشهد جاذبه‌های گردشگری بسیاری ازجمله مناطق ییلاقی و تفریحی، انواع موزه‌ها و پارک‌های متعدد و متنوع را در خود جای داده که بسیار زیبا و منحصر به فرد می‌باشند. مسافران می‌توانند پس از زیارت حرم مطهر، از اماکن دیدنی مشهد بازدید نمایند. در ادامه با دانستنی‌هایی از موزه های میراث فرهنگی مشهد با ما همراه باشید.

موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان در خیابان کوهسنگی مشهد قرار گرفته و می‌توان گفت یکی از مهمترین موزه های میراث فرهنگی مشهد در خراسان رضوی به‌شمار می‌رود. این موزه دارای چهار درب ورودی می‌باشد که می‌توان از چهار جهت متفاوت به داخل موزه دسترسی پیدا کرد.

موزه بزرگ خراسان در سال ۱۳۹۳ تاسیس شد. این موزه در یک ساختمان ۱۲ طبقه قرار گرفته و بخش بزرگی از موزه، بنام دکتر میرفندرسکی می‌باشد. موزه شامل بخش‌های مختلفی بوده که در تمام قسمت‌های آن، مخازنی برای حفظ و نگهداری از اشیاء گران‌بهاء تاریخی وجود دارد.

در این موزه، هر طبقه به یک تاریخ خاص اختصاص پیدا کرده و در برخی از بخش‌های موزه، می‌توان اشیاء به جامانده از دوران هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان را مشاهده نمود. در قسمت دوران اسلامی، می‌توان از قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار بازدید کرد.

همچنین علاوه بر این آثار، انواع قرآن‌های نفیس، کتاب، شیشه و فرشینه‌های باارزش دوره‌های مختلف تاریخی، در این موزه وجود دارد. همچنین این موزه دارای امکانات رفاهی و خدمات کاملی همچون سالن اجتماعات، سرویس بهداشتی، کتابخانه، نمازخانه و راهنمای موزه می‌باشد. موزه بزرگ خراسان یکی از موزه های میراث فرهنگی مشهد به حساب می‌آید.

موزه‌های آستان قدس رضوی

از دیگر موزه های میراث فرهنگی مشهد، موزه‌های آستان قدس رضوی است که در مجموعه آستان قدس و در حرم مطهر قرار دارند. این موزه ۱۳۰۰ مترمربع مساحت داشته و از آثار با ارزشی همچون صنایع دستی با قدمت هزار ساله، نگهداری می‌شود که برای دوستداران تاریخ و هنر، یک پیشنهاد ویژه می‌باشد.

موزه براساس معماری ایرانی اسلامی، طراحی و ساخته شده است. از نکات قابل توجه در موزه آستان قدس این است که بسیاری از اشیاء با ارزش موزه، اهدایی می‌باشند. اشیاء نگهداری شده در این موزه، شامل ظروف زینتی، قالی، قرآن‌های نفیس و… است. موزه‌های آستان قدس رضوی شامل موزه مرکزی، موزه فرش، موزه قرآن، حمام مهدی قلی بیگ و کتابخانه آستان قدس می‌باشد.

باغ موزه نادری

باغ نادری، مقبره یکی از مقتدرترین پادشاهان ایران را در خود جای داده که در دوران حکومت خود، فتوحات بسیاری را به دست آورده است. آرامگاه نادرشاه افشار در چهارراه شهدا قرار گرفته و هتل هما 1 مشهد، دسترسی راحتی به این جاذبه گردشگری دارد. موزه این باغ، جزء موزه های میراث فرهنگی مشهد به‌شمار می‌آید.

بنای اصلی باغ موزه نادری، توسط یکی از بهترین نوابغ معماری ایران، هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۲ طراحی و معماری شد. در باغ نادری علاوه بر آرامگاه نادرشاه، دو تالار بزرگ دیگر نیز وجود دارد که ساختمان موزه می‌باشند. در این موزه آثاری همچون انواع اسلحه که متعلق به دوران نادر شاه افشار است؛ نگهداری می‌شود.

موزه توس

موزه توس یکی دیگر از موزه های میراث فرهنگی مشهد است که در شهر توس و در فاصله کمی از شهر مشهد قرار دارد. موزه توس یکی از موزه‌های مهم و مشهور مشهد است که مختص به شاعر معروف و گرانقدر ابوالقاسم فردوسی می‌باشد. موزه توس در قسمت پایین آرامگاه فردوسی قرار گرفته که مورد بازدید مسافران قرار می‌گیرد.

معماری ساختمان موزه توس، توسط هنرمند ایرانی، استاد هوشنگ سیحون، طراحی و ساخته شده است. در این موزه، آثاری همچون اشیاء سنگی ماقبل تاریخ، عطردان، انواع پیه‌سوز و… نگهداری می‌شود. اشیاء و آثار به یادگار مانده در این موزه به چهار دسته تقسیم شده است.

در یک بخش از موزه، قطعات سفالی دوره اسلام و قبل از اسلام و همچنین سکه‌های مختلف از دوران اسلامی نگهداری می‌شود. بخش دوم موزه، به وسایل مربوط به سوارکاری، موسیقی، انواع تیر و کمان، سپر و گرز اختصاص یافته است.

در بخش سوم موزه توس، از ظروف سفالی معمولی و ظروف سفالی لعاب‌دار و همچنین ظروف مفرقی نگهداری می‌شود که مربوط به قرن چهارم و پنجم میلادی است. در بخش چهارم موزه، نقاشی‌های جالبی را می‌توان مشاهده کرد که به دوران گذشته تعلق دارند.

موزه آیین‌های پهلوانی

یکی دیگر از موزه های میراث فرهنگی مشهد، موزه آیین‌های پهلوانی است که مختص به ورزش باستانی ایران یا همان زورخانه می‌باشد. مرشد این زورخانه علی اکبر قاسمی معروف به پهلوان رستم بوده است. ایشان یکی از پهلوانان مشهور ایرانی بود که در مشهد زندگی خود را سپری کرده است. او برای به یادگار گذاشتن آیین‌های پهلوانی و ورزش سنتی ایرانی برای نسل‌های بعد، موزه‌ای به نام موزه آیین پهلوانی مشهد بنا کرد. این موزه با نام موزه شه لافتی هم شناخته می‌شود.

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد نخستین موزه تخصصی نان ایران و خاورمیانه است و یکی از موزه های میراث فرهنگی مشهد به‌شمار می‌رود. این موزه در سال ۱۳۹۰ در مشهد تاسیس شد که در کل جهان، تنها ۱۳ موزه نان وجود دارد. معروف‌ترین موزه‌های نان در کشورهای برزیل، اسپانیا، آلمان، روسیه، لیتوانی و سوئیس می‌باشد و در چند سال اخیر نیز در مشهد هم افتتاح شد.

در موزه نان به‌صورت اختصاصی به مراحل تولید نان پرداخته می‌شود. نان دارای ارزش و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم است که اهمیت بسیاری برای آن باید قائل شد. موزه نان مشهد دارای چندین بخش بوده که شامل بخش کشاورزی، آسیاب بانی، آتش و رقص اپر می‌باشد. در قسمت کشاورزی می‌توان مراحل بذرافشانی، خرمن‌کوبی، گندم چینی و چک‌زدن را مشاهده کرد.

در قسمت آسیاب بانی، دستاس آسیاب و باد مورد مشاهده می‌باشند. همچنین در بخش آتش، انواع تنور سفالی، تنور عشایری، تنور سنگی، تنور مال، تنور حیاطی، تنور ایستاده و ساج به عرصه نمایش گذاشته شده است. رقص اپر یا رقص آفر یک رقص باستانی است که قدمت آن به دوران اشکانیان می‌رسد. در آن زمان این رقص برای شکرگزاری محصولات کشاورزی انجام می‌شده است.

موزه آب

موزه آب هم در کنار موزه نان قرار گرفته و یکی از موزه های میراث فرهنگی مشهد می‌باشد. آب در دوران گذشته به سادگی و راحتی که ما از آن بهره می‌بریم، در دسترس نبوده است و برای، به دست آوردن آن، باید مراحل سختی را سپری می‌کردند. مراحلی همچون استخراج آب، انبارکردن و توزیع آب، از مراحل سخت برای بدست آوردن آب در گذشته بوده است.

از نکات جالب توجه این است که ایرانیان از قدیم الایام، جزء اقوامی بودند که روش‌های بسیار خوبی را برای برداشت و توزیع آب داشتند. قدمت روش‌های دستیابی به آب، مربوط به دوران هخامنشیان بوده که از روش‌های مختلفی همچون احداث قنات، ساخت آب انبار، یخدان و همچنین از روش‌های نوینی برای نگهداری و انتقال آب بهره می‌بردند.

این خلاقیت و ابتکار ایرانی را می‌توان در موزه آب، به تمام دنیا نشان داد. موزه آب مشهد در سال ۱۳۷۸ شروع به فعالیت کرد. اشیاء مورد نگهداری در موزه، آثاری همچون سازه‌های معروف با وسایل قدیمی است که برای برداشت، نگهداری و انتقال آب قابل شرب استفاده می‌شده است.

انتهای رپورتاژ آگهی/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=263619
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه