«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

دانش بنیان بلیت برگشت مغزهای ایرانی

تحکیم پیوند دانش و صنعت موجب توسعه اقتصادی کشور و سبب بستر سازی برای بهره گیری از نخبه های ایرانی می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، چند سالی است که دولت در راستای بومی سازی صنایعی که تا چند سال قبل وارداتی بود نشست ها و کنفرانس های خبری با عنوان امضای تفاهم نامه پیوند و همکاری با دانشگاه و معاونت علمی و فناوری برگزار می کند این امر موجب می شود تا صنایع فعالی که ظرفیت داخلی سازی آن در کشور وجود دارد با این اقدام صنعتی دانش بنیان تلقی شود و از طرفی درگاهی برای متخصصان، دانش پژوهان، دانش وران و کارشناسان نخبه ی حوزه های مرتبط جهت فعالیت و توسعه بوجود آید.

طی یکی 2 ساله اخیر بخش زیادی از کارشناسان و استادان دانشگاهی به اهمیت ایجاد پیوند میان دانشگاه و صنعت اشاره کرده اند به طور مثال دکتر احمد معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیستمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، صنعت و دانشگاه بیان کرد: در بسیاری از کشورها مانند آمریکا اگر صنعت قراردادی با دانشگاه منعقد کند، به عنوان بخشی از مالیات منظور خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که این رئیس دانشگاه به تاخیر افتادن چنین اقداماتی را متاثر عواملی دانسته اند و گفت: صنایع کشور رقابتی و متکی به فناوری نیستند، از این رو نیاز ندارند همپای فناوری‌های روز دنیا حرکت کنند. البته این امر عمومیت ندارد، ولی بخشی عمده‌ای از صنایع کشور رقابتی نیستند.

به همین علت تا صنایع در وضعیت رقابتی نباشند، به محصول جدید نیازی ندارند و این در حالی است که محصول جدید نیاز به تحقیق دارد و از سوی دیگر در صنایع بخش‌های تحقیق و توسعه قوی وجود ندارد تا بخشی از تحقیقات خود را به دانشگاه‌ها واگذار کند.

علاوه بر این مورد باید اشاره کرد که بخش زیادی از دانشگاه های کشور مراکزی برای سرمایه گذاری در پروژهای صنعتی ندارد معتمدی در این خصوص اظهار کرد: دانشگاه‌ها به زبان صنعت صحبت نمی کنند. صنعت برای رفع مشکلش هزینه می‌کند، ولی حاضر به سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های تحقیقاتی نیست.

یکی از اثرات ارتباط دانشگاه با صنایع تاثیر مستقیم آن در تجارت و اقتصاد کشور بوده است به طوری که معاون پژوهشی دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر به نقش مهم ارتباط دانشگاه با صنعت در تجاری‌سازی محصولات پژوهشی تاکید کرده است.

البته دکتر عباس‌زاده بیان کرد: اخیرا فعالیت‌های خوبی در حوزه آموزش عالی انجام شده است و در چند سال اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان و به عبارتی شرکت‌هایی که از دانشگاه‌ها انشعاب و رشد پیدا کردند، پاسخگوی موضوعات فناوری و نیازهای جامعه‌نگر بوده‌اند.

 اگرچه تعداد نتایج همکاری دانشگاه و صنعت طی چند سال اخیر اندک است اما خوشبختانه نشان از وجود ظرفیت لازم در کشور دارد همچنین با توجه به مشکلات اقتصادی، بیکاری بخش اعظمی از فارغ التحصیلان کشور داخلی سازی صنایع و برقراری پیوند میان دانشگاه و صنعت موجب اشتغال زایی جوانان و استفاده از ایده هایشان و رشد اقتصادی می شود به طوری که نمونه های این اقدامات را می توان امروز در میزان فروش شرکت های دانش بنیان دید شرکت هایی که تا چندی پیش فروششان به 200 میلیارد می رسید هم اکنون این عدد به بیش از هزار میلیارد رسیده است.

در این راستا سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه همکاری‌های معاونت علمی با شرکت‌های فرودگاهی کشور که صبح روز گذشته در فرودگاه مهرآباد انجام شد تصریح کرد: خودمان هستیم که جوانان سراسر ایده را از کشور فراری‌ می‌دهیم و آنها را سرکوب می‌کنیم، استارت آپ‌هایی که ایجاد شده‌اند بزرگترین پلتفرم بازگشت دانشجویان از آمریکا و اروپا هستند.

وی در خصوص صادرات محصولات دانش بنیان بیان کرد: کشور ما برای اولین بار بیش از پنج دارو به روسیه صادر کرده است و حدومد 450 هزار میلیارد دلار حجم صادرات شرکت‌های دانش بنیان به کشورهای خارجی بوده است.

تاثیر تکیه بر درآمد های نفتی تا حدی است که طی همین مراسم معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد: فکر می‌کنیم همه چیز را می‌توان در اقتصاد نفتی خرید اما باید به این موضوع توجه داشت که با پول نفت نمی‌توانیم دانشمند تحویل جامعه دهیم و هنوز نفهمیدیم که تکنولوژی خریدنی نیست.

تداوم تکیه بر درآمد های نفتی تنها موجب می شود که کشور دلخوش به یک منبع که به زودی به پایان می رسد باشد سرمایه های اصلی کشور نیروی انسانی متخصص است به همین سبب اگر دولت در مسیر تحکیم پیوند میان دانشگاه و صنعت قدم بردارد توسعه اقتصادی با نتایجی بهتر رقم خواهد خورد.
 
انتهای پیام/
 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=151634
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه