میهن صنعت:

دانگ فنگ سهمش را در پژو می فروشد

خودروساز چینی دانگ فنگ، بخشی از سهم خود در شرکت فرانسوی PSA (پژو-سیتروئن) را در معرض فروش قرار داده است و برای این کار بانکی را به استخدام درآورده تا گزینه های پیش روی این شرکت را بررسی و مشخص نماید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اگر سهم دانگ فنگ در پژو-سیتروئن به فروش برسد، شرکت فرانسوی PSA هم بهتر می تواند برنامه ادغام در فیات کرایسلر را به اجرا بگذارد.

دانگ فنگ، 12.2 درصد از شرکت فرانسوی PSA را در اختیار دارد و حالا این شرکت فرانسوی می خواهد با ادغام در فیات کرایسلر، غول خودروسازی FCA-PSA را رقم بزند که در اثر این ادغام، این اتحاد به مقام چهارم خودروسازی در دنیا تبدیل خواهد شد.

این در حالی است که جنگ تجاری آمریکا با چین از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ به صنعت خودروی هر دو کشور لطمه وارد آورده است.

بر اساس قوانین تجارت بین المللی آمریکا، برای آن که PSA بتواند در FCA ادغام شود، سطح سرمایه گذاری خارجی آن باید از نظر CFIUS یا کمیته سرمایه گذاری خارجی آمریکاCommittee on Foreign Investment in the United States قابل قبول باشد، برای این منظور باید دانگ فنگ بخشی از سهم خود را در شرکت PSA به فروش برساند.

کمتیه سرمایه گذاری خارجی آمریکا، هنگام ادغام ها و تصاحب ها و سرمایه گذاری های خارجی، میزان ریسک امینت ملی را بررسی می نماید و در سال های اخیر روی شرکت های چینی حساسیت بیشتری به خرج می دهد، مخصوصاً از زمانی که واشنگتن و پکن دچار جنگ تجاری و مناقشات فناوری شده اند.

در صورتی که دونگ فنگ همین مقدار از سهم PSA را حفظ کند، به منزله آن است که بیش از 5 درصد از اتحاد FCA-PSA را در اختیار داشته باشد که به آنها حق داشتن یک کرسی در هیئت مدیره این اتحاد را می دهد.

بر اساس مفاد اتحاد FCA-PSA از ماه دسامبر 2019، با امضای قرار داد بین این دو شرکت، گروه خودروسازی ای خلق می شود که 50 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت. با این ادغام 50/50، این دو شرکت علاوه بر سرشکن کردن هزینه ها در بخش تحقیقات و فناوری، میزان آسیب پذیری در برابر کاهش تقاضای خودروی جهانی را نیز کاهش خواهند داد. در این ادغام کارلوس تاوارس از PSA مدیر عامل گروه FCA-PSA خواهد شد و جان الکان از FCA رئیس هئیت مدیره این اتحاد خواهد شد.

دانگ فنگ در سال 2014 هم یک بار دیگر به نجات گروه خودروسازی فرانسوی PSA آمده بود و این خودروساز فرانسوی را که برای بقا دست و پا می زد نجات داد، اما از زمانی که تاوارس هدایت پژو-سیتروئن را به دست گرفت، ورق برای این شرکت فرانسوی برگشت. با این حال دانگ فنگ هنوز 19.5 درصد از سهام با حق رأی این شرکت فرانسوی را در اختیار دارد و می خواهد یک بار دیگر ناجی PSA باشد.

دانگ فنگ و PSA در کشور چین یک سرمایه گذاری مشترک هم دارند اما فروش این سرمایه گذاری مشترک در حد انتظار نیست و باید در ساختار و فعالیت های آن تجدید نظر به عمل آید، در غیر این صورت، هزینه های آنها از سودشان بیشتر خواهد شد. شرکت حاصل از سرمایه گذاری مشترک چینی و فرانسوی در چین در 10 ماه اول سال 2019 فقط 100,000 خودرو فروخته اس که نسبت به سال گذشته 55 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=189135
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه