«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

درمان سرطان به کمک سوزن رباتی منعطف

ساخت یک سوزن رباتی منعطف به درمان سرطان منجر شد و دانشمندان این پیشرفت را در علم پزشکی ایجاد کردند. زنبورهای چوب خوار، الهام بخش طراحی و تولید این سوزن درمانی سرطان شدند، این نوع زنبورها چوب را سوراخ می کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، ساخت یک سوزن رباتی منعطف به درمان سرطان منجر شد و دانشمندان این پیشرفت را درعلم پزشکی ایجاد کردند. زنبورهای چوب خوار، الهام بخش طراحی و تولید این سوزن درمانی سرطان شدند، این نوع زنبورها چوب را سوراخ می کنند.

دانشمندان به منظور شبیه سازی رفتار نیش زنبورهای چوب خوار و افزایش ایمنی بدن در پروسه جراحی دستگاه های اندازه گیری را اختراع و ابداع کردند. تزریق داروی سرطان به مغز، بهبود درمان و کاهش خطرات ناشی از درمان با پروژه تحت عنوان  EDEN2020 آغاز شده که کانتر کنترل شونده رباتی در این پروژه نقش فعالی دارد.

سوزن PBN، یا کانتر کنترل شونده رباتی سوزن مورب برنامه ریزی نامیده می شود. این سوزن جهت کاهش آسیب به بافت، مسیر دنباله داری را طی می کند. سوزن PBN بعد از وارد شدن به تومور، داروی شیمیایی را در بافت آزاد می کند. پنج فناوری شامل MRI قبل از عمل، ‌MRI انتشار،  سونوگرافی در حین فرایند جراحی، موتور پیشگویی مبتنی بر مدل سازی پیچیده مغز، کنترل سوزن به کمک ربات و پلتفرم رباتی برای لاپاروسکوپ در این سوزن به کار گرفته شده است.

اجزای شکل دهنده سوزن رباتی منعطف

این سوزن درمانگر از 4 قطعه پلاستیکی بهم متصل درست شده که در واقع به مانند یک مسیر تحویل دارو عمل می کند. هر یک از این 4 قسمت به مانند فیبر نوری عمل می کنند. موتور فاقد آهن برای کنترل هر قطعه پیش بینی شده و هر قسمت را به سمت جلو به پیش می راند. قطعات رویهم حرکت کرده و نوک سوزن در نهایت به شکل مورب در خواهد آمد. بدین ترتیب سوزن به سمت مغز به حرکت درآمده و حتی به بخش هایی از مغز که جراحان نمی توانند به آن محل وارد شده نفوذ کرده و دارو را تزریق می کند.

سوزن PBN، چهار موتوره است که هر یک کنترلگر خود خاص خود را دارند. با تجزیه و تحلیل MRI و اطلاعات سونوگرافی، سوزن PBN را به حرکت در می آورد و بعد از آن با لغزش قطعات روی هم دیگر سوزن به سمت تومور به حرکت در می آید و دارو را تزریق می کند. تزریق دقیق و سریع رمز موفقیت در درمان سرطان است. یک کنترلگر حرکتی و یک پروسسور چند هسته ای ، مسیر حرکتی سوزن را مشخص می کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=179356
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه