میهن صنعت :

در مناظره شکست نخوردیم/ تولید محصولات رنو متوقف است

میهن صنعت : خودروسازان و قطعه سازان با حضور در زیر یک سقف ضمن بر پایی مجمع انجمن قطعه سازان آخرین راهکارها برای رشد تولید ، خروج از شرایط زیان دهی و اهتمام توجه دولت جدید به این صنعت ر به زیر ذره بین بردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در این مراسم که با حضور مدیران خودروسازی های ایران خودرو و سایپا ، صالحی نیا معاون وزیر صنعت و جمعی از قطعه سازان فعال کشور برگزار شد ، ابتدا بررسی عملکرد انجمن قطعه سازان در یکسال گذشته ، میزان هزینه کرد و دست آوردهای این مجموعه و همچنین انتخاب بازرس جدید برای انجمن در دستور کار قرار گرفت .


 
امیدوارم با آمدن روحانی عقلانیت حاکم شود 
 
به گزارش خبرنگار بازار خبر ، در ادامه این مراسم احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به روش قیمت گذاری در یک دهه پیش در صنعت خودرو گفت : در سالیان قبل قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار و توسط عرضه و تقاض تعیین می شد ، موضوعی که در دولت نهم و دهم انجام نشد و با تحمیل  هزینه های اضافی موجب فشار بیش از حد به صنعت خودرو شدند. 
 
نعمت بخش افزود : در دولت آقای احمدی نژاد تاکید می شد که خودرو تولید انحصاری است و ورود شورای رقابت به قیمت گذاری موجب بر هم خوردن فضای این بازار و نارضایتی عمومی شد ؛ در حالی که بازار خودرو اکنون به هیچ وجه در کشور ما انحصاری نیست چون تعرفه واردات به 45 درصد رسیده و تنها یک خودروساز با انحصار تولید نمی کند. 
 
وی ادامه داد : در جلسات کمیته خودرو که با حضور وزیر صنعت در حال برگزاری است ، ایشان قول داده اند تا قیمت خودرو را آزاد کنند و ثبات کنند که هیچ انحصاری در میان نیست تا قیمت خودرو در بازار تعیین شود. 
دبیر انجمن خودروسازان با این جمله صحبت های خود را به اتمام رساند : امیدوارم با امدن آقای روحانی عقلانیت بر جامعه حاکم شود و مشکلات حل شود. 
 
در ادامه این نشست مدیران دو خودروسازی بزرگ ضمن پاسخ به سوالات اعضای انجمن قطعه سازان برای بهبود اوضاع تولید خودرو در کشور ابراز امیدواری کردند. 
 
سود های ساختگی خودروسازان را تکذیب می کنم  
 
جواد نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن انتقاد از صحبت های برخی افراد در مناظره ی خودرویی افزود : نباید اجازه داد تا برخی افراد برای شهرت سازی هرگونه صحبتی را در خصوص صنعت اعلام کنند و و اعلام سود ساختگی و تقلبی به هیچ وجه از جانب خودروسازان مورد قبول نیست. 
 
وی در این خصوص توضیح داد : ما در صورت های مالی مان با اعلام سود غیر عملیاتی زیان هایمان را پوشش دادیم و قول می دهیم که امسال دوباره در مجمع سود پرداخت کنیم . 
 
مدیر عامل ایران خودرو تصریح کرد : این رفتار و صحبت های اخیر نشان دهنده ی بدگمانی و بهانه دادن دست دیگران است که فقط صنعت خودرو را دچار مشکل می کند و نباید بگذاریم این اتفاق دیگر تکرار شود.  
 
فروش شرکت ها از 3 سال پیش تصمیم گیری شده بود 
 
نجم الدین در پاسخ به سوال خبرنگار بازار خبر در خصوص اوضاع کنونی سایت های خارجی تولید خودرو این شرکت گفت : اغلب این سایت ها مانند ونزوئلا و بلاروس د رحال کار هستند و سایت سوریه به دلیل مشکلات داخلی فعالیت ندارد ، ما هم در هییت مدیره مصوب کرده ایم سایت های خارجی را تا جایی که ممکن است واگذار کنیم به بخش خصوصی و از نظر قطعات و تولید آنها را حمایت کنیم ، اما مدیریت آن را به  بخش خصوصی بسپاریم . 
 
مجمع ایران خودرو 3 سال پیش تکلیف کرده بود که دارایی های شرکت که مازاد هستند و الان اداره ی آنها توسط ایران خودرو ضرورتی ندارد به بخش خصوصی واگذار شود ، بنابر این ما هم اطلاعیه ای در این خصوص صادر کردیم که تمایل به فروش این شرکت ها داریم که این موضوع البته پس از ارزیابی و کشف قیمت انجام خواهد شد. 
 
وی در خصوص شائبه ی حراج ایران خودرو و یا فروش شرکت های زیان ده از جانب این خودروسازی گفت : بهتر بود که ما اطلاعیه را اینگونه ناگهانی منتشر نمی کردیم و در این موضوع دوستان ما قدری بی تدبیری کردند و موجب شد برخی فکر کنند که ایران خودرو می خواهد شرکت هایش را به حراج بگذارد و شایعاتی در این زمینه شد ؛ این شرکت ها کارخانجات قطعه سازی هستند که عمدتا سودده بوده و ضرورتی هم ندارد همه انها را نگه داریم و باید توسط بخش خصوصی اداره شود. 

پلت فرم مشترک با همکاری شریک خارجی و دانشگاه امیر کبیر 
 
نجم الدین در خصوص ساخت پلت فرم مشترک توسط ایران خودرو گفت : این پلت فرم با همکاری دانشگاه صنعتی امیر کبیر و یک همکار طراحی خارجی که هنوز انتخاب نشده است و تا سال 94 کار این پلت فرم تمام خواهد شد. 
 
مدیر عامل ایران خودرو در خصوص آخرین وضعیت رنو و همکاری هایش با ایران خودرو هم گفت : در حال مذاکره هستیم برای بازگشت دوباره ی رنو ، اما فشار های کشورهای غربی بر رنو در این میان بی تاثیر نیست و موجب شده تا آنها نتوانند تصمیم بگیرند. اکنون در زمینه محصولات رنو تولید نداریم . 
 
این مقام مسئول در خصوص شرایط تولید 206 ایرانی هم گفت : اکنون پژو 206 داخلی سازی شده است و روزانه 200 دستگاه از آن بدون مشارکت پژو در داخل ایران تولید می شود . 
 
جلسات با وزیر صنعت به طور منظم برگزار می شود 
 
جواد نجم الدین در خصوص اظهار نظر وزیر صنعت مبنی بر "عوام فریبی سمند" نیز گفت : نظر آقای نعمت زاده درست است ، بحث ملی بودن این خودرو از یک سو و فشار بر خودروساز در خصوص واردات برخی قطعات و مواد اولیه عوام فریبی است اما بخش دیگر مبنی بر طراحی و تولید این خودرو در داخل کشور که با مشارکت تولیدکنندگان داخلی صورت گرفت عوام فریبی نیست . 
 
به گزارش بازار خبر وی در آخر در خصوص کمیته متشکل از خودروسازان و قطعه سازان در وزارت صنعت گفت : کمیته تشکیل شده در نظر دارد مشکلات خودروسازان را حل کند که این امر با حضور مسئولان وزارتخانه در حال پیگیری است ، به همین منظور مشکلات صنعت لیست شده و قرار شد طی جلسات آینده حل شود و ما همبه این و روند خوشبین هستیم ؛ همچنین که خود آقای نعمت زاده هم نسبت به صنعت خودرو نظرات مساعدی دارند که امیدواریم با اتخاذ تصمیمات مناسب وارد فاز تازه ای شویم. 

*علی اکبرزاده 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23870
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه