«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

دست به آچار 16 شهریور: یاتاق و بلبرینگ

بسیاری از قطعات خودرو حرکت دورانی دارند و برای سهولت در چرخش از یک قطعه دیگر کمک می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بسیاری از قطعات خودرو حرکت دورانی دارند و برای سهولت در چرخش از یک قطعه دیگر کمک می‌گیرند. اگر قطعات کمکی برای چرخش وجود نداشته باشد، دو قطعه‌ای که باعث دوران می‌شوند با یکدیگر برخورد می‌کنند و اصطکاک بوجود می‌آید. این اصطکاک بوجود آمده باعث بروز خرابی‌هایی نظیر خردگی می‌شود که بر روند کار تاثیر منفی می‌گذارد. این قطعات یاتاقان و بلبرینگ نام دارد که با یکدیگر متفاوت است. در نوشتار زیر به صورت مختصر تفاوت این دو را بیان می‌کنیم.

یاتاقان

یاتاقان یکی از قطعات مهم در ماشین بوده که حرکات نسبی محدودی دارد و به منظور کاهش اصطکاک قطعات ماشین‌آلات برای اجرای حرکت مورد نظر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به جرات می‌توانیم مهم‌ترین بخش چرخشی هر ماشینی را یاتاقان بنامیم، چرا که در صورت عدم حضور یاتاقان، بین فلزات و سایر قطعات موجود در وسایل مکانیکی، اصطکاک ایجاد شده و نه تنها سبب ناکارآمدی در عملکرد و مکانیزم می‌شود، بلکه خرابی سایر عناصر را در پی خواهد داشت. همچنین می‌توانیم یاتاق را قطعه‌ای بنامیم که از قطعات چرخشی یک ماشین، پشتیبانی کرده و اصطکاک را کاهش می‌دهد؛ به عنوان مثال برای جلوگیری از انحراف در شفت یک ماشین در حین چرخش، از یاتاقان استفاده می‌شود.

بلبرینگ

در واقع بلبرینگ، یکی از اعضای خانواده یاتاقان‌ها محسوب شده که در صنایع و ماشین‌آلات مختلف کاربرد دارد. بلبرینگ از ساچمه، قفسه، رینگ خارجی و داخلی، کاسه نمد فلزی تشکیل شده است که این ساچمه‌های گرد به همراه سطوح صیقلی موجود در این قطعه، سبب می‌شود تا اصطکاک در اجزای هر وسیله‌ای به حداقل ممکن برسد و در نتیجه حرکت آسان گردد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=184972
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه