میهن صنعت :

دكتر غضنفري : موافقنامه تجارت ترجيحي ايران و تركيه نهايي مي شود

میهن صنعت : دكتر مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت روز جمعه در آنكارا گفت: مذاكرات براي انعقاد موافقتنامه تجارت ترجيحي بين ايران و تركيه تقريبا نهايي شده است و بزودي امضا و اجرايي مي شود.


میهن صنعت : دكتر مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت روز جمعه در آنكارا گفت: مذاكرات براي انعقاد موافقتنامه تجارت ترجيحي بين ايران و تركيه تقريبا نهايي شده است و بزودي امضا و اجرايي مي شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت ، وي كه به همراه ˈمحمدرضا رحيميˈ معاون اول رييس جمهوري به تركيه سفر كرده بود ، اين مطلب را در گفت و گو با خبرنگاران عنوان كرد.

وي گفت: مذاكرات طولاني با طرف تركيه در نهايي كردن مذاكرات تجارت ترجيحي به مرحله پاياني رسيده و توافق شده است كه ايران به حدود 220 قلم كالا در حوزه صنعتي ايران به تركيه تخفيف بدهد و تركيه نيز در مقابل در مورد كالاهاي كشاورزي تخفيف گمركي براي ايران در نظر بگيرد.

غضنفري با اشاره به اينكه اصول كلي قرارداد تجارت ترجيحي شامل يك سري قواعد و مقررات و يك فهرست كالاست كه خوشبختانه در خصوص قواعد و مقررات مشكلي نيست و دو طرف در اين خصوص اتفاق نظر دارند. ولي بحث فهرست كالاها غير از حوزه 220 قلم كالا كه نهايي شده 20 كالاي ديگر هم به علت كمبود وقت تمام نشد كه قرار شد به زودي اين كالاها را نهايي كرده و به زودي آماده امضا شده و اجرايي شود.

وزير صعت ، معدن و تجارت ايران اضافه كرد: البته ايران و تركيه در سه قرارداد تعرفه ترجيحي ديگر كار مشترك دارند كه يكي در قرارداد تعرفه ترجيحي اكوست كه اصطلاحا ˈاكوتاˈ گفته مي شود و ديگري در ˈدي هشتˈ است كه طي آن هشت كشور اسلامي قبول كرده اند كه تعرفه ها را به صورت ترجيحي باهم عمل كنند و البته اين قرارداد نيز نهايي شده و در نهايت قرارداد برپايي نظام ترجيحات تجاري در كشورهاي اسلامي است كه اصطلاحا ˈپرتاسˈ گفته مي شود و آن نيز در مراحل نهايي است كه اميدواريم اجرايي شود.

وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص سرنوشت شهرك صنعتي ايران و تركيه نيز گفت: اين موضوع نيز يكي از دستوركارهاي مذاكره وي با مقامات تركيه اي بود و قرار شد محل جغرافيايي كه ايران پيشنهاد كرده توسط هيات هايي از دوكشور در همان محل گردهم آمده و موضوع را بطور جدي پيگيري كنند.
همچنين قرار است به زودي قواعد اداره شهرك صنعتي مشترك در مرز ايران و تركيه حل شود و ايران پيشنهاد خودرا به تركيه داده كه در حال بررسي نهايي است.

به گزارش شاتا وي افزود از طرف خودروسازان هم نماينده اي از ايران در هيات حضور داشت كه با مسوولان تركيه اي مذاكرات فشرده اي انجام داد و گفته مي شود كه مذاكرات با بخش خصوصي تركيه براي كار مشترك در حوزه خودرو به نتيجه رسيده كه بزودي اعلام خواهد شد.

وزير صنعت ، معدن و تجارت افزود: بخشي از اين توافق در خصوص فروش برخي از خودروهاي ايراني در تركيه مي باشد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=4370
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه