میهن صنعت :

دلار مبادله ای به خودروسازان ندادند

میهن صنعت : دبیر انجمن خودروسازان پیش از ظهر روز چهارشنبه 27 دی در کافه خبرآنلاین حضور پیدا کرد و درباره آخرین وضعیت تولید و قیمت خودرو توضیح داد.

به گزارش «میهن صنعت»، احمد نعمت بخش در ابتدای نشست کافه خبر به خبری خاص اما به گفته خود تکراری اشاره کرد و گفت: خبر خاصی که شاید هم تکراری باشد این است که بر اساس مصوبه هیات وزیران قرار است از ابتدای سال آینده استاندارد خودروهایمان را به یورو 4 ارتقاء بدهیم اما در همان مصوبه اسفند سال گذشته وزارت نفت مکلف شده که از اولین روز سال 91 سوخت یورو 4 را تامین و عرضه کند که این کار را نکرده است.
او همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه تا کنون هیچ ارز مبادلاتی در اختیار خودروسازان قرار نگرفته است به اظهارنظر مسئولان مرکز مبادلات ارزی اشاره کرد و گفت: مدام تعداد ارزهایی که از سوی مرکز مبادلات فروش رفته است را اعلام می کنند اما رقم آنها نسبت به رقمی که مدنظر خودروسازان است بسیار کم است.
نعمت بخش درباره قیمت خودرو تا آخر سال به این شکل توضیح داد: یک خودرو شامل یک سری اقلام وارداتی مانند ورق، آلومینیوم، چدن، تایرها و غیره می شود. از سال 87 و زمان وزارت محرابیان قیمت خودرو فریز شد. قیمت ها را وقتی مقایسه کنید مشاهده می شود که به طور مثال خودرویی 620 کیلو ورق مصرف می کند. این ورق قیمتی معادل 570 تومان بوده اما در حال حاضر 1700 تومان شده است. چدن 300 تومانی به 950 تومان رسیده است. آلومینیوم 2500 تومانی به 7500 تومان رسیده است. قطعه سازان ما وابستگی به خارج دارند. حتی سمند که خودرو ملی است و تولید داخل آن زیاد است بخشی مواد اولیه برای قطعات نیاز دارد که از خارج وارد شود. یورویی که آن زمان 1400 تومان بود در حال حاضر به 4400 تا 4500 تومان رسیده است. قیمت تمام شده خودروسازان به شدت بالا رفته است. تا الان خودروسازان زیان کرده اند. در هشت ماه اول سال بیش از دو هزار میلیارد تومان خودروسازان ضرر کردند.
او ادامه داد: به غیر از دو خودروی پژو 206 و 207 که به دلیل عدم تولید و عرضه قیمت آن بیش از حد بالا رفته است. اگر ارز مبادله ای به ما بدهند سایر خودرو ها قیمت شان مقداری بیشتر از حاشیه بازار خواهد شد. پژو 206 و 207 قطعا باید قیمت آن پایین بیاید. یعنی اگر ارز مبادله ای به خودروسازان بدهند با ارز مبادله ای ارزان تر خواهند شد.
نعمت بخش همچنین درباره کاهش تعرفه خودرو اینگونه توضیح داد: تعرفه خودرو از 90 درصد به 49 درصد رسیده است. از اول ماه آذر بود که مبنای گمرک پیش از آن دلار 1226 بود اما بعدش مبنای گمرک ارز مبادله ای شد. یعنی شما جنسی را از خارج با ارزش ده دلار می آوردید اگر در گمرک تعرفه اش 20 درصد بود، ده دلار را ضرب در 1226 تومان می کردند و 20 درصد از ازرش آن می گرفتند. از اول آذر آمدند مبنای گمرک را دلار مبادله ای کرده اند به همین دلیل تعرفه ها را 55 درصد کاهش دادند. تعرفه خودرو در حال حاضر 49 درصد است. بر این اساس یک خودروی ده هزار دلاری وارد شود، ده هزار دلار را در 2400 تومان ضرب می کنند و 49 درصد گمرکی گرفته می شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=9623
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه