میهن صنعت :

دلایل کاهش تولید خودرو بیان شد

میهن صنعت : دبیر انجمن خودروسازان ایران افزایش قیمت مواد اولیه، تحریم های اقتصادی علیه ایران و کمبود نقدینگی را از مهم ترنی دلایل کاهش 50 درصدی تولید خودروهای داخلی عنوان کرد.

به گزارش میهن صنعت به نقل از پرشین خودرو، احمد نعمت بخش ادامه داد: در سال جاری مجموعه عواملی دست به دست هم داده و مشکلات بسیاری را برای صنعت خودروسازی کشور به وجود آورده و منجر به افت شدید تولید خودرو در کشور شده اند.
وی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم ورق آلومینیوم در سال 88 حدود 596 تومان بود، گفت: در حال حاضر قیمت این ورق به هزار و 700 تومان رسیده و در مورد قیمت فولاد مصرفی در تولید قطعات نیز می‌توان گفت که قیمت از هزار و 94 تومان در سال 88 به دو هزار و 168 تومان در سال جاری رسیده است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: قیمت هر کیلوگرم مواد پلیمری نیز از هزار و 650 تومان در سال 88 به 5 هزار و 755 تومان در سال جاری رسیده است که این موارد هزینه تمام شده تولید خودرو را افزایش می‌دهد.
نعمت بخش اظهار داشت: قیمت خودرو از اسفندماه سال قبل 6 درصد افزایش یافت و در مهر امسال نیز قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط 10 درصد و قیمت محصولات سایپا 18 درصد افزایش یافت.
دبیر انجمن خودروسازان ایران توضیح داد: به این ترتیب از اسفند سال گذشته تاکنون محصولات ایران خودرو به طور متوسط 16 درصد افزایش قیمت داشته‌اند و این میزان در مورد محصولات سایپا به 24 درصد می‌رسد.
به گفته وی، تحریم های بین المللی مشکلاتی را در نقل و انتقال مالی خودروسازان به وجود آورده که این امر باعث شده قطعات مورد نیاز با تاخیر وارد عرضه تولید شود که نتیجه این امر توقف خط تولید برخی خودروها در مقطع زمانی خاص بوده است.
نعمت بخش با اشاره به کمبود نقدینگی و انتقاد از عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات به خودروسازان، گفت: هر کدام از شرکت‌های بزرگ خودروساز 500 میلیارد تومان زیان دیده‌اند و این در حالی است که اختلاف قیمت زیادی بین تولیدات کارخانه و بازار وجود دارد که نصیب دلالان می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=5937
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه