ده خودروی ماندگار تاریخ تویوتا

داستان تویوتا به پیش از سال ۱۹۳۷ برمی‌گردد. در دهه بیست میلادی تویوتا ماشین‌های بافندگی تولید می‌کرد. اگرچه نام تویوتا اکنون به عنوان یک خودروساز در جهان شناخته می‌شود، این کارخانه همچنان به تولید دستگاه‌های بافندگی مشغول است.

 

به گزارش ميهن صنعت به نقل از خودرو ريويو،امسال تویوتا هفتاد و پنجمین سال خودروسازی خود را جشن می‌گیرد. تولید کارخانه‌ای که کیچیرو تویودا در سال ۱۹۳۷ تاسیس کرد امسال از مرز دویست میلیون دستگاه گذشت. گروه تویوتا شامل کارخانه‌های دایهاتسو، هینو، لکسوس، سایون و تویوتا در سال ۲۰۱۱ بزرگترین خودروساز جهان شد و محصولاتش در بیش از ۱۶۰ کشور جهان تولید می‌شود. 

داستان تویوتا به پیش از سال ۱۹۳۷ برمی‌گردد. در دهه بیست میلادی تویوتا ماشین‌های بافندگی تولید می‌کرد. اگرچه نام تویوتا اکنون به عنوان یک خودروساز در جهان شناخته می‌شود، این کارخانه همچنان به تولید دستگاه‌های بافندگی مشغول است. 

در سال ۱۹۲۹ کیچیرو تویودا، فرزند بنیانگذار تویوتا به اروپا و آمریکا سفر کرد تا درباره تولید خودرو تحقیق کند. با پولی که از فروش حقوق معنوی دستگاه‌های اتوماتیک بافندگی به یک شرکت انگلیسی به دست آمد تویوتا  توانست موتور و چند خودروی آزمایشی تولید کند و بالاخره در سال ۱۹۳۶ تویوتا AA که بسیار به خودروهای آمریکایی شبیه بود به عنوان اولین مدل این کارخانه به بازار معرفی شد. 

با حمایت دولت ژاپن، که درگیر جنگ با ژاپن بود و به تولید خودروهای داخلی نیاز داشت، تویوتا از سال ۱۹۳۷ رسما به عنوان یک خودروساز کار خود را آغاز کرد. بعد از جنگ دوم جهانی با سرمایه‌گذاری بیشتر و تمرکز بر بازارهای خارج از ژاپن، نام تویوتا بیشتر جهانی شد. تمرکز بر صادرات مدیران تویوتا را به این نتیجه رساند که خودروها باید با توجه به نیاز بازارهایی که در آن فروخته می‌شود و در همان کشورها ساخت. ایده‌ای که موفقیتش باعث شد تا امروز هم تویوتا به آن وفادار بماند. 

در بین صدها مدلی که تویوتا در طول ۷۵ سال گذشته ساخته است، دوازده مدل از بقیه نقش بیشتر در تاریخ این شرکت داشته‌اند.

 

ده خودروی ماندگار تاریخ تویوتا

AA

خودروسازی تویوتا با AA آغاز شد. اولین ماشینی که نام تویوتا بر آن نقش بست، ماشینی ساده بود که با الهام از خودروهای آمریکایی زمان خود ساخته شده بود. این ماشین چهار در با موتور شش سیلندرش اولین خودروی ملی ژاپن هم بود. نمایش این ماشین همراه با مدل کانورتیبل آن به نام AB، در نمایشگاه توکیو، دولت ژاپن را متقاعد کرد به بافندگی تویوتا اجازه دهد کارخانه خودروسازی تاسیس کند. 

ده خودروی ماندگار تاریخ تویوتا

لندکروزر

تویوتا شصت سال است که لندکروزر را تولید می‌کند. تولید لندکروزر با ساخت مدل BJ در دهه پنجاه آغاز شد. خودرویی که برای ارتش ساخته بود و بعد با نام لندکروزر به بازار عرضه شد. لندکروزر اولین خودرویی بود که تویوتا آن را به بازارهای دیگر صادر کرد و اولین خودرویی بود که این کارخانه خارج از ژاپن ساخت. تاکنون بیش از پنج میلیون دستگاه لندکروزر در سراسر جهان فروخته شده است. این خودرو به همان اندازه در مناطق صعب‌العبور و جنگ‌ها توانا است که در خیابان‌های شهرها. 

ده خودروی ماندگار تاریخ تویوتا

کرونا

تویوتا اولین مدل کرونا را در سال ۱۹۵۷ ساخت. خودرویی کوچک و خانوادگی که به تولید مدل بسیار موفق کرولا در دهه شصت منجر شد. تویوتا کرونا را در نمایشگاه خودرو لندن در سال ۱۹۶۵ به نمایش گذاشت و با این خودرو برای اولین بار به بازار اروپا وارد شد. تویوتا یازده نسل از مدل کرونا ساخت که آخرین نسل آن در ژاپن تا سال ۲۰۰۱ فروخته می‌شد. 

ده خودروی ماندگار تاریخ تویوتا

کرولا

پرفروش‌ترین مدل تویوتا کرولا است. از سال ۱۹۶۶ تا کنون بیش از ۳۹ میلیون دستگاه از این مدل در سراسر جهان فروخته شده است. از بین نسل‌های متعددی که از این خودرو ساخته شده کرولا AE86 شاید از بقیه به یادماندنی تر باشد. این ماشین دیفرانسیل عقب اوایل دهه هشتاد به بازار عرضه شد و به سرعت به ماشین محبوب رانندگان رالی و پیست تبدیل شد. یکی دوسالی است که تویوتا به دنبال ترسیم شخصیتی اسپرت و هیجان انگیز برای این مارک است و در طراحی مدل GT86 این شرکت دوباره به سراغ این مدل از کرولا رفته و خودروی اسپرت امروز خود را با الهام از کروها AE86 ساخته است. 

ده خودروی ماندگار تاریخ تویوتا

هایلوکس

وانت هایلوکس ماشینی است که از دهه شصت تا کنون سراسر جهان آن را می‌شناسد و تویوتا با آن به سراسر جهان رفته است. هایلوکس اولین خودرویی بود که به قطب شمال رفت و از آنجا تا قطب جنوب سفر کرد. مجریان برنامه مشهور تخت گاز در تلاش خود برای از بین بردن این وانت آن را از ساختمانی به پایین  پرت کردند و به دریا انداختند اما این وانت همچنان از کارکردن دست نکشید.

ده خودروی ماندگار تاریخ تویوتا

سلیکا

تویوتا در واکنش به خودروهای اسپرت آمریکایی و به طور مشخص فورد موستانگ، سلیکا را در سال ۱۹۷۰ به بازار عرضه کرد. سلیکا اگرچه مانند موستانگ به قهرمان فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی تبدیل نشد اما به خودروی محبوبی در اروپا تبدیل شد و تویوتا چهار میلیون دستگاه از آن را در سراسر جهان فروخت و با آن بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ قهرمان رالی جهانی شد. تویوتا نسل چهارم این خودرو را در دهه هشتاد به یک دیفرانسل جلو تبدیل کرد و تولید آن تا سال ۲۰۰۶ ادامه داشت. 

ده خودروی ماندگار تاریخ تویوتا

سوپرا

اواخر دهه هفتاد، تویوتا مدل‌های قوی‌تر سلیکا را با پسوند سوپرا نامگذاری کرد. تویوتا در اواخر دهه شصت با عرضه مدل ۲۰۰۰ جی‌تی نگاه جهان به خودروهای ژاپنی را تغییر داده بود. تویوتا در سال ۱۹۸۶ عرصه را برای عرضه یک خودروی اسپرت محیا دید و سوپرا به عنوان یک مدل مستقل و اسپرت‌ترین مدل تویوتا به بازار عرضه کرد. تویوتا با این مدل در مسابقات سوپرجی‌تی ژاپن سه مقام قهرمانی کسب کرد. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر سوپرا با موتور شش سیلندر ۲۰۱ اسب بخاری‌اش، هشت ثانیه بود و حداکثر سرعت این خودرو بیش از ۲۲۰ کیلومتر در ساعت بود. تویوتا تا سال ۲۰۰۲ چهار نسل از این خودرو را ساخت. آخرین نسل این خودرو با موتور ۳۲۰ اسب بخاری و شتاب زیر ۵ ثانیه یک سوپرکار واقعی بود. ساخت یک سوپرکار که بتواند جایگزین این مدل شود سال‌ها طول کشید و تا زمان عرضه لکسوس LFA، جهان این جنبه از شخصیت ماشین‌های تویوتا را فراموش کرد. تویوتا اکنون به دنبال احیای اعتباری است که این مدل برایش یک دهه پیش به ارمغان آورد.  

ده خودروی ماندگار تاریخ تویوتا
MR2

تویوتا با ساخت MR2 خودرویی سبک و شاد خلق کرد که لبخند به لب راننده می‌آورد. شخصیتی که در بین مدل‌های تویوتا کمتر دیده شده است. این خودروی دو نفره موتور وسط در سال ۱۹۸۴ به بازار عرضه شد و تا سال ۲۰۰۷ سه نسل از آن ساخته شد. با اینکه تولید این خودرو متوقف شده است اما MR2 هنوز خودروی محبوب رانندگان در مسابقات اتوموبیلرانی در سراسر دنیا است. 

ده خودروی ماندگار تاریخ تویوتا
لکسوس LS400

در دهه هشتاد اییجی تویودا، مدیر وقت تویوتا از مدیران شرکتش خواست خودرویی بسازند که از لوکس‌ترین ماشین‌های جهان بهتر باشد. نتیجه لکسوس LS400 بود. بیست سال از تولید اولین LS400 می‌گذرد اما هنوز از آن به عنوان خودرویی بادوام و بی‌دردسر یاد می‌شود. لکسوس پای تویوتا را به بازار خودروهای لوکس باز کرد. تنها دوسال طول کشید تا تویوتا با ارائه خدمات پس از فروش فوق‌العاده و کیفیت بالای LS400 رقبای آمریکایی و اروپایی خود را کنار بزند و برای بیش از یک دهه بهترین مارک لوکس آمریکا باشد. 

ده خودروی ماندگار تاریخ تویوتا

پریوس

عرضه اولین نسل از پریوس در سال ۱۹۹۷ رخداد مهمی در تاریخ خودروسازی بود. نام هیبرید آن زمان برخلاف اکنون ناآشنا بود و این خودروها تنها در لابراتوارهای دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و شاید فیلم‌های علمی-تخیلی دیده می‌شدند. اما تویوتا توانست برای اولین بار مفهوم خودروی هیبریدی را به تولید انبوه برساند. خودرویی که مانند خودروهای معمولی بود ولی مصرف سوختش بسیار کمتر از ماشین‌هایی با موتور درون‌سوز بود. در طول سال‌های بعد پریوس به یک سمبل سیاسی برای حافظان محیط زیست تبدیل شد. از سه نسل مختلف از پریوس تا کنون دو میلیون و هفتصدهزار دستگاه در جهان فروخته شده است. 

در طول سال‌های گذشته محصولات تویوتا به دوام و کیفیت مشهور شدند. اگرچه دوبار فراخوان میلیون‌ها دستگاه تویوتا به کارخانه به خاطر اشکال فنی، این شهرت را خدشه دار کرده است. در سال ۲۰۰۹ تویوتا حدود دوازده میلیون دستگاه از مدل‌هایش را به کارخانه فراخواند و ناگزیر شد به خاطر اشکال فنی به دولت آمریکا جریمه پرداخت کند.  دو هفته پیش هم فراخوان حدود هفت میلیون خودرو ضربه دیگری به اعتبار تویوتا وارد کرد. 

ده خودروی ماندگار تاریخ تویوتا

در سال ۲۰۱۰ زلزله و سونامی ژاپن همراه با جاری شدن سیل در شرق آسیا باعث کاهش شدید تولید این شرکت شد اما تویوتا توانست این مشکلات را پشت سر بگذارد و دوباره خود را به اوج برگرداند. تویوتا اکنون در ۲۷ کشور جهان ۵۰ کارخانه دارد و بیش از سیصدهزار کارمند برای این شرکت کار می‌کند. تولید این کارخانه‌ها در سال ۲۰۱۱ شش میلیون و نهصد‌هزار دستگاه بود. درآمد تویوتا در سال ۲۰۱۱ بیش از سه و نیم میلیارد دلار بود. 

این شرکت اکنون در جستجوی هویتی تازه است. هویتی که بتواند با آن با خریداران جوان‌تر ارتباط برقرار کند. همچنین ساخت کانسپت‌هایی نظیر FCV-R که با سوخت هیدروژن کار می‌کند نشان می‌دهد که تویوتا در عزم خود برای کاهش مصرف سوخت جدی است و می‌خواهد پیشروترین سازنده خودروهای سبز باشد.  
 


ده خودروی ماندگار تاریخ تویوتا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=5042
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه