میهن صنعت:

دود شدن ۶ تریلیون نخ سیگار در سال ۲۰۱۲

میهن صنعت: آمارهای جهانی نشان می‌دهند باوجود اینکه محبوبیت سیگار در نقاط مختلف جهان درحال از دست رفتن است، اما تعداد کلی سیگاری‌های جهان درحال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، آمارهای به دست آمده از 187 کشور جهان نشان می‌دهند در سال 2012 روزانه 967 میلیون نفر سیگار می‌کشیده‌اند که در مقایسه با آمار 721 میلیون نفری در سال 1980 رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.

با این‌همه محققان معتقدند این افزایش تعداد سیگاری‌ها با افزایش جمعیت زمین در ارتباط مستقیم است. با توجه به دو برابر شدن جمعیت زمین طی 50 سال اخیر و هفت میلیاردی شدن آن، تعجبی ندارد که تعداد سیگاری‌ها نیز افزایش پیدا کند.

چندین کشور بزرگ از جمله بنگلادش،‌هندوستان و چین طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی را در آمار سیگاری‌ها از خود نشان داده‌اند. با این‌همه بر اساس گزارش موسسه ارزیابی و سنجش سلامت در دانشگاه واشنگتن، درحال حاضر بیشترین آمار سیگاری‌ها به کشورهای درحال توسعه اختصاص دارد. اما میزان رواج سیگار، بخشی از جمعیت جهان که سیگاری هستند، با کاهش مواجه شده‌است.

از هر 10 مرد سه نفر و از هر 20 زن یک نفر در جهان سیگاری هستند، یعنی روزانه 31 درصد مردان و 6 درصد زنان در جهان سیگار می‌کشند،‌درحالی که در سال 1980 41 درصد مردان و 10 درصد زنان سیگاری بوده‌اند.

در میان کشورهایی که بیشترین مصرف تنباکو را دارند، تیمور شرقی با 61 درصد بیشترین رتبه استفاده روزانه از سیگار را دارد. پس از تیمور شرقی کشورهای اندونزی، کیریباتی، ارمنستان و گینه نو قرار گرفته‌اند. کمترین تعداد سیگاری‌ها نیز به کشورهای آنتیگوا و باربودا،‌سائوتوم و پرینسیپ، نیجریه، اتیوپی و غنا اختصاص یافته‌است.

کشورهایی مانند کانادا، ایسلند، نروژ و مکزیک در ممانعت از کشیدن سیگار یا ترک سیگار از میزان موفقیت بیشتری برخوردار بوده‌اند. در مقابل یونان،‌ایرلند، ایتالیا، ژاپن، چین، کویت، فیلیپین، روسیه، سوئیس و اوروگوئه به دلیل مصرف سیگار و رواج استفاده از آن از سطح سلامت پایین‌تری برخوردار هستند.

به گفته کریستوفر موری محقق ارشد این مطالعه، باوجود تلاشهای فراوانی که برای کنترل مصرف تنباکو صورت گرفته،‌هنوز  کارهای زیادی برای مقابله با این پدیده باید انجام شوند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید با اجرای سیاست‌گزاری‌هایی از قبیل افزایش مالیات سیگار و قوانین ممنوعیت سیگار کشیدن در اماکن عمومی، می‌توان جان میلیون‌ها انسان را از مرگ نجات داد. به گفته محققان کشورهای کم‌درآمد به صورت ویژه برای مقابله با صنعت قدرتمند تنباکو و متوقف‌سازی روند رو به رشد مصرف سیگار با چالشی بزرگ مواجهند.

براساس گزارش BBC،طی سال 2012، 6.25 تریلیون نخ سیگار توسط سیگاری‌های جهان دود شده‌است، در سال 1980 این رقم 4.96 تریلیون نخ اعلام شده‌بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=37821
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه