میهن صنعت:

دور سوم مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین ایران به تعهدات خود عمل کرده است؛غرب چطور؟

میهن صنعت: آمریکا می‌گوید ایران به تعهدات مشترک با 1+5 در توافق اولیه هسته‌ای عمل کرده است اما ایا طرف مقابل یعنی کشورهای عضو گروه 1+5 هم به تعهدات خود در قبال توافقنامه عمل کرده‌اند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اجرای تعهدات توافق اولیه باید دو طرفه باشد در صورت اجرای کامل این توافق از سوی دو طرف رسیدن به توافق نهایی نیز وجود خواهد داشت اما همواره طرف غربی با ناقص اجرا کردن تعهدات خود در قبال ایران روند رسیدن به توافق نهایی را کند کرده است.

آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران از سوی غرب از زمان توافق اولیه هسته ای پس از اجرای تعهدات از سوی ایران با کارشکنی ها کشورهای غربی همراه بوده است و هنوز هم دارایی های ایران به طور کامل ازاد نشده و راه بازگرداندن این دارایی ها به کشور هموار نشده است.

یکی از دلایلی که ایران در دسترسی به مبالغ آزاده شده دچار مشکل است، این است که بانک های خارجی همچنان نگران نقض تحریم های آمریکا هستند، به خصوص در زمانی که هنوز نتیجه مذاکرات هسته ای و دستیابی به توافق نهایی مشخص نیست. در صورتی که موسسه های مالی تحریم ها را نقض کنند، آنها می توانند از سیستم بانکداری آمریکا کنار گذاشته شوند.

به گزارش وال استریت ژورنال، این مشکلات زمانی آشکار شد که مصاحبه های متعددی با مقامات، دیپلمات ها، بانکداران و وکلای ایرانی و غربی انجام شد. به گزارش این روزنامه آمریکایی، 100 میلیارد دلار از پرداخت ها به ایران برای واردت نفت در حساب هایی در کشورهای مشتری نفت ایران مسدود شده است. زیرا تحریم های بانکداری آمریکا در زمره تاثیرگذارترین فشارها بر اقتصاد ایران قرار دارد. تنها 4 میلیارد و 200 میلیون دلار از این مبلغ به طور تدریجی و مطابق با توافق مقدماتی ژنو، آزاد می شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از آغاز مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ اذعان کرد که ایران تاکنون به تعهدات خود درباره برنامه مشترک عمل کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تازه ترین اظهارات خود درمورد مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در وین گفت که آمریکا بدون شک درباره چالش های پیش رو واقع بین است.

وی در ادامه گفت: ما می دانیم درکجاها می توانیم نکات توافق را ببینیم و در کجاها فاصله ها باید برداشته شوند.

سومین دور مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در گام نهایی از امروز سه شنبه ۱۹ فروردین ماه آغاز خواهد شد.

شام کاری ظریف و اشتون

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان روسای مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 دیشب در ضیافت شام کاری، محورهای قابل طرح در این مذاکرات را مشخص کردند.

مایکل مان: در مذاکرات پیش رو نباید منتظر توافق باشیم

در همین حال و در آستانه مذاکرات دور سوم که امروز برگزار می شود سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دستور کار مذاکرات هسته ای را بخشی از یک توافق نهایی و جامع دانست که کسی نباید منتظر توافق باشد.

مایکل مان گفت: این سومین دور از مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع با ایران است که در وین برگزار می شود و پیش بینی این است که دو روز به طول بینجامد. همانطور که در دور پیشین هم دیدید، ما اعلام کردیم که گفتگوها مفید و ساختاری بود و پیش بینی من این است که این دور هم مانند دفعه پیش ادامه یابد تا ما به موضوعات کلیدی مورد نظر طرفین بپردازیم. موضوعاتی که باید بخشی از یک توافق نهایی و جامع باشد. در نتیجه فکر نمی کنم کسی در این دور منتظر توافق باشد، بلکه این یک دور دیگر از مذاکراتی سخت است که در ادامه دیدار کارشناسان پنج به علاوه یک با ایران، در هفته گذشته در وین انجام می شود.

سخنگوی کاترین اشتون گفت: من ترجیح می دهم درباره دستور کار بصورت عمومی صحبت نکنم، شاید پس از پایان گفتگوها درباره آنها اطلاع رسانی کنیم. از مایکل مان سئوال شد قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا با واکنشهای بسیار تند و منفی مقامات ایرانی روبرو شده است نظر رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره چیست؟ آیا این تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت؟مایکل مدعی شد : پارلمان اروپا یک نهاد مستقل و نهادی متفاوت از آن نهادی است که کاترین آشتون آن را نمایندگی می کند، در نتیجه پارلمان اروپا حق دارد، هر آنچه می خواهد بگوید و تصمیم بگیرد. اما این قطعنامه هم الزام آور نیست و اقدام آنها تاثیر مستقیم بر مذاکرات نخواهد داشت.

به گزارش جام جم آنلاین چندی پیش پارلمان اتحادیه اروپا قطعنامه ای را علیه ایران صادر کرد که در آن مواردی از جمله موضوع حقوق بشر و آزادی همجنس بازی در ایران و آزادی فعالیت فرقه ضاله بهاییت در ایران تأکید کرده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=45153
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه