میهن صنعت:

دولت برای واردات تایرهای چینی تعرفه ویژه تعیین کند

میهن صنعت: رئیس انجمن صنعت تایر اعلام کرد: در حال حاضر بیش از 150 واردکننده بی نام و نشان در بازار تایر کشور فعالیت می کنند و هیچ گونه نظارتی بر عملکرد آنها صورت نمی گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت،  به نقل از «پرشین خودرو»، عباس عباسی ابیانه، در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: هجمه واردات تایرهای چینی در سالهای اخیر گسترده تر شده و با توجه به اینکه عمده واردکنندگان تعهدی در قبال کیفیت اقلام وارداتی و مشکلات پیش روی مصرف کنندگان ندارند باید وزارت صنعت، معدن و تجارت تدابیری اتخاذ کند تا تمام آنها شناسنامه دار شوند.

وی با بیان اینکه واردکنندگان تایر باید ارزیابی و گزینش شوند، افزود: اتفاقی که به تازگی در زمینه واردات خودرو توسط نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی رخ داد یک گام مهم در راستای ساماندهی بازار و رعایت حقوق مصرف کنندگان به شمار می رود و باید همین رویه را در قبال واردکنندگان تایر نیز اعمال کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی بارز اظهار داشت: در صورتی که برندهای خوشنام و معتبر خارجی با اخذ مجوز از سازمان ملی استاندارد و دریافت تاییدیه های کیفی وارد شوند بازار تایر کشور رقابتی تر خواهد شد در حالی که هم اکنون نیازی به اخذ این مجوزها نیست.

عباسی که در روز بارز و جامعه سخن می گفت، بیان کرد: در حال حاضر این روند در تمام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز رعایت می شود و تنها برندهایی که از یک موسسه استاندارد با مرکزیت عربستان مجوز دریافت می کنند مجوز عرضه تایر در بازار این کشورها را خواهند داشت.

رئیس انجمن صنعت تایر با بیان اینکه طی سالهای گذشته بیشترین حجم واردات مربوط به تایرهای باری بود، افزود: متاسفانه در سال جاری واردات تایرهای سواری نیز سرعت گرفته، به طوری که هم اکنون بیش از 50 درصد از تایرهای سواری و 70درصد از تایرهای باری وارداتی از مبدا چین روانه بازار ایران می شود.

مدیرعامل گروه صنعتی بارز گفت: با توجه به عرضه گسترده تایرهای چینی در سال جاری آن هم با قیمت های غیر رقابتی، بیشتر تایرسازان ایرانی با معضل انباشت گسترده های تولیدی در انبارها مواجه شده اند و با توجه به اینکه از ابتدای امسال نسبت به شکل گیری این پدیده خطرناک هشدار داده بودیم هیچ توجهی به این موضوع نشد.

عباسی با بیان اینکه بسیاری از کشورها برای مقابله با دامپینگ گسترده تایرهای چینی تعرفه های ویژه وضع کرده اند، افزود: باید در ایران نیز شرایطی فراهم شود تا برای تایرهایی که حالت دامپینگ دارند علاوه بر وضع تعرفه ویژه استانداردهای سختگیرانه تری نیز در نظر گرفته شود.

رئیس انجمن صنعت تایر تصریح کرد: میانگین وضع تعرفه برای تایرهای وارداتی در ایران طی سالهای اخیر 12درصد بوده و این در حالی است که کشورهایی مانند آمریکا 35 درصد و ترکیه نیز تا 60 درصد برای این منظور تعرفه تعیین کرده اند تا از ورود صدمات سنگین به تولیدکنندگان داخلی کشورهای خود جلوگیری کنند.

وی در روز تعامل صنعت تایر و جامعه، با بیان اینکه تعرفه های تعیین شده برای تایرهای وارداتی به ایران منطقی به نظر نمی رسد، متذکر شد: در حال حاضر این تعرفه ها از هشت و 15 درصد به 20 درصد افزایش یافته است در حالیکه برای ایجاد حداقل فضای رقابتی این تعرفه ها باید تا سطح 35 درصد افزایش یابد.

عباسی تاکید کرد: چنانچه دولت نمی خواهد برای واردات تایر از یک کشور خاص تعرفه جداگانه ای در نظر بگیرد، دستکم انتظار تولیدکنندگان داخلی این است که کل تعرفه ها افزایش یابد، زیرا 90 درصد واردات تایر فقط از یک کشور صورت می گیرد.

مدیرعامل گروه صنعتی بارز افزود: یکی از بزرگترین مشکلات تایرهای وارداتی این است که در صورت وجود نقص و اشکال فنی در تایر هیچکس پاسخگوی مشتریان نیست در حالیکه گروه صنعتی بارز با دارا بودن 120 مرکز ارائه خدمات پس از فروش در سراسر کشور خدمات گسترده ای را به مشتریان خود ارائه می کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گروه صنعتی بارز با تولید پنج میلیون حلقه تایر 35 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد، اضافه کرد: با اجرای طرح های توسعه این شرکت مجموع تولید به 10 میلیون حلقه در سال خواهد رسید و در چشم انداز این برنامه ها به بزرگترین تولیدکننده تایر در خاورمیانه تبدیل خواهیم شد.

علی اکبر مشرفی نایب رئیس هیات مدیره گروه صنعتی بارز، نیز در این نشست با اشاره به تحول تکنولوژیکی صنعت تایر کشور طی سالهای گذشته گفت: در شرایط فعلی با وجود تمام فشارها توانسته ایم بخش عمده ای از دانش فنی این صنعت را بومی سازی کنیم و بدون نیاز به شرکت های خارجی برنامه تولید محصولات جدید در کشور را محقق کنیم.

وی افزود: با تکیه بر همین دانش بومی، بهره گیری از نیروی انسانی کارآمد داخلی، ایجاد مرکز تحقیق و توسعه و همچنین ایجاد میدان تست تایر و خودرو توانسته ایم برای اولین بار در کشور تولید تایرهای مخصوص خودروهای SUV را در کشور محقق کنیم.

مشرفی همچنین با اشاره به تولید تایرهای سبز در کشور اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 60 نفر متخصص داخلی در مرکز تحقیق و توسعه این مجموعه فعالیت می کنند و در آینده نزدیک با هدف توسعه خودکفایی در صنعت تایر این تعداد به یکصد نفر افزایش خواهد یافت.

نایب رئیس هیات مدیره گروه صنعتی بارز در پایان با بیان اینکه در دوران تحریم و عدم ارائه تکنولوژی روز دنیا با صنعت تایر ایران گام های بلندی را در راستای خودکفایی برداشته ایم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط به گونه ای است که اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی در این مجموعه متبلور شده و نیازی به خرید تکنولوژی از دیگر کشورها نداشته و از توان تولید تایرهای اختصاصی با نام تجاری بارز برخوردار شده ایم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=69140
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه