میهن صنعت گزارش می دهد؛

رئیس جمهور دوازدهم و اتفاقات پیش رو صنعت خودرو

در نهایت و پس از اتمام شور و هیجانات انتخابات ریاست جمهوری در ایران، دکتر حسن روحانی برای 4 سال بعد سکاندار پاستور ماند و با اکثریت آرا، رئیس جمهور منتخب مردم ایران، معرفی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در نهایت و پس از اتمام شور و هیجانات انتخابات ریاست جمهوری در ایران، دکتر حسن روحانی برای 4 سال بعد سکاندار پاستور ماند و با اکثریت آرا، رئیس جمهور منتخب مردم ایران، معرفی شد.

کارنامه 4 ساله دولت روحانی در صنعت خودرو قابل قبول است و می توان از آن به عنوان یک کارنامه قابل دفاع و البته نقطه عطف صنعت ایران، نام ببریم.

سال 92 زمانی که سکان هدایت دولت به دست دکتر حسن روحانی افتاد، با فاجعه ای در صنعت خودرو مواجه بودیم.صنعتی که به عنوان پاشنه آشیل اقتصاد ایران شناخته می شد به واسطه تحریم از پا در آمده بود.

تحریم هایی که میراث دولت احمدی نژاد بوده و از آن به عنوان کاغذ پاره یاد می شد و در کنفرانس های خبری خارجی عنوان می شد که مردم ایران تحریم را حس نکرده اند و اگر از آنها بپرسید تحریم، می گویند اصلا تحریم چه هست ؟!!

افزایش چند برابری قیمت دلار ناشی از تحریم منجر به افزایش 148 درصدی قیمت خودرو در دولت نهم و دهم شده بود.افت شدید تولید، رکود بازار خودرو و افزایش نارضایتی ها، تنها بخشی از دست گل های دولت احمدی نژاد بود که دومین صنعت بزرگ کشور را به لبه پرتگاه کشاند.

پایان سال چهارم دولت تدبیر امید در صنعت خودرو به بازگشت شرکای فرانسوی، عقد قراردادهای جدید خودرویی، افزایش تولید خودروسازان، صادرات مجدد محصولات، ثبات قیمت خودرو و دلار، قرارداد طراحی پلت فرم در ایران و ابراز تمایل حضور برخی از برندهای معتبر خودروسازی جهان در ایران، منجر شد.

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص به خبرنگار «میهن صنعت» گفت : مهمترین کاری که در 4 سال اول دولت تدبیر و امید صورت گرفت، باز شدن درهای اقتصاد و صنعت خودرو، به روی سرمایه گذاران خارجی بود.

وی در ادامه افزود : باید قبول کنیم که توسعه در صنعت خودرو بدون مشارکت با برندهای معتبر خودروسازی، امکان پذیر نیست.

کریمی سنجری بیان داشت : راه ورود برندهای معتبر خودروسازی جهان به ایران باز شده است و باید اذعان داشت که صنعت خودرو ایران می تواند چهار سال امیدوار کننده ای را پیش رو داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد : البته این سرمایه گذاری ها و حضور خارجی ها در صنعت خودرو ایران می بایست متنوع تر و با حجم بیشتر نقدینگی صورت گیرد تا آنچه که انتظار می رود در مسیر توسعه صنعت خودرو، محقق شود.

 

فربد زاوه یکی دیگر از کارشناسان صنعت خودرو در این باره به خبرنگار «میهن صنعت» گفت : انتخاب مجدد آقای روحانی، تاثیر بسیار زیادی در صنعت خودرو خواهد داشت.

وی در ادامه افزود : در طول 4 سال گذشته بیشترین اتفاقی که رخ داد، ترمیم زیرساخت های آسیب دیده صنعت خودرو بود و به نوعی می توانیم بگوییم که به نقطه صفر نزدیک شدیم.البته در برخی مسائل مانند تولید خودرو، که ماکسیموم تولید 1 میلیون 600 هزار دستگاه بود، نتوانستیم به نقطه صفر هم برسیم چراکه میزان تخریب این صنعت در دولت نهم و دهم بسیار شدید بود و احیای مجدد آن زمان زیادی را طلب می کرد.

زاوه بیان داشت : مشکلاتی که در 4 سال اول با آن مواجه بودیم دیگر وجود ندارد و وجه جهانی کشور بسیار مثبت است.متاسفانه دو سال اول عمر دولت به اعتمادسازی مجدد در عرصه تعاملات بین المللی گذشت تا دوباره بتوانیم بر میز مذاکره و برای تعاملات اقتصادی و صنعتی بنشینیم.

وی افزود : برخی از قراردادها به امضاء رسیده و برخی دیگر در حال گفتگوهای نهایی هستند.حال زمان آن رسیده که با سرعت بیشتری در این حوزه پیش روی کنیم.

زاوه خاطرنشان کرد : لازمه رسیدن به سرعت مناسب در این حوزه جهت توسعه و یک اتفاق بزرگ در صنعت خودرو ایران، به روز رسانی سیاست های مدیریتی در این بخش است.

وی تصریح کرد : شاید سیاست هایی که تا به امروز پیش گرفته ایم برای رسیدن به نقطه صفر بوده است، اما در ادامه مسیر حرکت رو به جلو، نیازمند یک توان مدیریتی جوان تر و یک استراتژی واقع بینانه هستیم تا بتواند سرعت خوبی را در مسیر توسعه، به صنعت خودرو انتقال بدهد.

فربد زاوه در پایان بیان داشت : چهار سال پرکاری را پیش رو خواهیم داشت. باید همکاری های خودرا با خودروسازهای بین المللی با سرعت بسیار زیادتری، گسترش بدهیم.در ادامه مسیر توسعه لازم است جهت گیری خودرا در خصوص صادرات و تولید داخل تصریح کرده و همچنین برندهای داخلی را صاحب تکنولوژی روز دنیا کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=122463
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه