میهن صنعت :

رانا خودروی به روز و ايمن ايران خودرو

میهن صنعت : رانا به عنوان دومين برند ملي و استراتژيك ايران خودرو پس از سمند طراحي و توليد شد. اين محصول داراي ويژگي هاي فني و ظاهري به روز و متناسب با نياز بازار ايران و كشورهاي هدف صادراتي است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، رانا به محض ورود به بازار، مورد استقبال مشتريان داخلي و خارجي قرار گرفت. محدوديت هاي بين المللي كه از سوي كشورهاي غربي بر اقتصاد و صنعت كشور اعمال شد، اين فرصت را براي خودروسازان فراهم كرد تا در توليد محصولات بر توان و ظرفيت هاي داخلي اتكا كنند، محصول رانا نيز از اين قاعده مستثني نبوده و تلاش هاي زيادي براي داخلي سازي و خودكفايي در توليد اين محصول صورت گرفته است. هم اكنون طراحي، ساخت و توليد بدنه، موتور و سيستم هاي برقي و الكتريكي رانا كاملا مستقل و تحت مالكيت ايران خودرو است.


رانا مزاياي فراواني در مقايسه با خودروهاي هم كلاس خود از نظر قيمت، كيفيت، ايمني و پايداري داراست. هم زمان با آغاز توليد اين محصول، پروژه هاي توسعه اي در راستاي به روز رساني و ارايه آن طبق سلايق مشتريان پيش بيني شد. پس از توليد راناي معمولي، در اولين اقدام توسعه اي اين محصول و به منظور پاسخگويي به نياز و خواست مشتريان توليد راناي ال ايكس آغاز شد. راناي ال‌ايكس با تريم مشكي داراي استاندارد آلايندگي يورو 4 بوده و در مقايسه با راناي معمولي داراي تجهيزات مدرن‌تر و به‌روزتري همچون  سنسور دنده عقب، شيشه هاي برقي عقب، باند درهاي عقب و نمايشگر چندمنظوره با قابليت نمايش عقب و باز بودن درب ها در روي داشبورد است. اين خودرو ضمن زيبايي و ايمني، امكانات و تجهيزات رفاهي كامل‌تري را به مشتريان ارايه مي‌كند.

ايمني يكي از مهم ترين فاكتورهاي رانا است، به گونه اي كه‌ در طراحي رانا به ايمني فعال و غيرفعال توجه ويژه اي شده است،‌ به اين معني كه علاوه بر ايمني سرنشينان با كاهش احتمال تصادف به علت عملكرد ديناميكي خودرو، ايمني عابر پياده نيز مورد توجه بوده است.

انحناي روي درب موتور كه فاصله مناسب آن با موتور خودرو، در مواقع حادثه ضربه وارده به افراد را به حداقل مي رساند يكي از وجوه تمايز راناي ال ايكس با راناي معمولي است. نداشتن زاويه يا گوشه هاي تند در اطراف محوطه موتور به منظور جلوگيري از آسيب به افراد و فرمان جمع شونده (تاشو) كه در تصادف فرمان كاملا جمع شده و از ورود به داخل اتاق و برخورد با راننده جلوگيري مي كند نيز از ديگر ويژگي هاي راناي ال ايكس محسوب مي شود.

راناي ال ايكس داراي سيستم هاي ايمني مناسب همچون بهبود ترمز (ABS و EBD)، سنسور دنده عقب و دو كيسه هواي راننده و سرنشين جلو است. علاوه بر چهار كمربند اصلي، كمربند وسط صندلي عقب نيز داراي اتصال سه نقطه اي است كه براي جلوگيري از پرتاب سرنشين در مواقع ترمز شديد و يا حادثه احتمالي تعبيه شده است.

اين خودرو داراي پايداري مناسب در جاده و مخصوصا در پيچ ها به دليل افزايش عرضي محور چرخ ها است. شتاب گيري اوليه مناسب و حركت سريع در شيب بالا با دنده معكوس كه ناشي از اعمال تغيير طراحي در سيستم سوخت رساني است، رانندگي با رانا را تسهيل كرده است. همچينين به دليل باز شدن فضاي داخلي موتور دسترسي به محوطه موتور نيز براي مواردي چون تعويض روغن به راحتي امكانپذير است. يكپارچه شدن سوييج و ريموت كنترل، تنظيم سرعت برف پاك كن متناسب با سرعت خودرو، عملكرد بوق به عنوان هشداردهنده دزدگير، سيستم خودرو ياب روي سوييچ با كاركرد فلاشر، نصب چراغ سوم روي درب صندوق براي افزايش زيبايي بصري، تناسب قسمت جلو و عقب خودرو با تغيير شكل طراحي خودرو، بهره بردراي از هارموني رنگ ها بر روي داشبورد و دستگيره ها، بكسل بند پيچي داخل جعبه ابزار، درباز كن درب صندوق از داخل و حذف شاسي درب بازكن درب ها با الگوبرداري از محصولات پيشرفته دنيا از ديگر ويژگي هاي محصول راناي ال ايكس است.

راناي ال ايكس دوست‌دار محيط زيست بوده و مطابق با استاندارد آلايندگي يورو 4 و استانداردهاي 55 گانه توليد مي‌شود. ميانگين مصرف سوخت اين خودرو به ازاي هر 100 كيلومتر در خارج از شهر 5.7 ليتر و مصرف سوخت تركيبي آن 6.9 ليتر در هر 100 كيلومتر است.

در طراحي خودروي رانا سعي شده است علاوه بر مصرف سوخت كم،‌ قدرت بالاي موتور نيز حفظ شود. قواي محركه و ويژگي هاي فني راناي ال ايكس نيز متناسب با نياز و خواست مشتريان اين بخش از بازار است. نوع موتور TU5 با حجم 1.6 ليتر بوده و داراي بيشينه قدرت 105 اسب بخار در پنج هزار و 800 دور است. موتور راناي ال ايكس 16 سوپاپه بوده و سيستم سوخت رساني آن از نوع تزريق الكترونيكي چند نقطه اي است. گيربكس اين خودرو پنج دنده دستي است بيشينه سرعت پيش بيني شده براي اين خودرو 189 كيلومتر در ساعت است كه در 12 ثانيه سرعت آن از صفر به 100 مي‌رسد.

هم اكنون كليه توليدات شركت ايران خودرو براساس راناي ال ايكس برنامه ريزي شده كه براي آينده نيز پروژه هاي بهبود منطبق بر نياز بازار و مشتريان پيش بيني شده است.
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=55052
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه