وزیر نفت:

راهکار‌های وزارت نفت برای از بین نرفتن منابع نفتی در زمان محدودیت های تحریم

وزیر نفت در خصوص راهکار‌های وزارت نفت برای از بین نرفتن منابع نفتی در زمان محدودیت های تحریم گفت: دو روز پیش قراردادی به مبلغ ۱.۵ میلیارد یورو برای نگهداشت و افزایش تولید میدان های در حال بهره برداری امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بیژن زنگنه وزیر نفت امشب ۲۹ مردادماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی عملکرد وزارتخانه متبوع خود پرداخت.

زنگنه با اشاره به مهمترین میدان‌های مشترک نفتی از نظر حجم و اهمیت ذخایر گفت: مهمترین میدان‌های نفتی ما میدان‌های غرب رودخانه کارون است که شامل آزادگان، یادآوران و یاران می‌شود.

او با اشاره به اینکه برداشت ما از میدان‌های غرب کارون در سال ۹۲، ۷۰ هزار بشکه بود در حالی که توان ما به ۴۰۰ هزار بشکه طی این ۷ سال رسیده است افزود: یعنی ۶ برابر توان تولید افزایش یافته است. میدان پایدار غرب و آبان قراردادهایشان بسته شده است، لذا ظرفیت تولید ما از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ اکنون به بالای ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است.

وزیر نفت ادامه داد: در دوره کرونا تمام همکارانم مشغول به فعالیت بودند تا یک روز و یک ثانیه جریان سوخت رسانی به کشور دچار وقفه نشود.

هدف‌گذاری برداشت بیش از یک میلیون بشکه نفت از میادین مشترک

زنگنه  ادامه داد: برنامه ما برداشت بیش از یک میلیون بشکه در روز است. مهمترین دغدغه ما این است که ضریب بازیافت از این میدان‌ها را بالا ببریم. دانشگاه تهران در مورد میدان آزادگان مسئولیت دارد تا ضریب بازیافت را بالا ببرد لذا تا یک میلیون بشکه از میدان‌های غرب کارون در روز می‌توان برداشت نفت داشت.

وزیر نفت گفت: عراق در مجموع میدان‌های مشترک با ما در این منطقه حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز برداشت می‌کند.
 
وی  افزود: برداشت از میادین مشترک نفتی در شرایط خوبی قرار دارد قراردادهای برداشت از این میادین نیز امضا شده است.

او افزود:برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است که حرکت بزرگی بوده است.

زنگنه گفت: امیدوارم برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی را پیش از پایان کار این دولت آغاز کنیم. توتال و سی‌ان‌پی‌سی چین که در این فاز حضور داشتند اما به دلیل تحریم از ایران رفتند. در دوران تحریم هیچ‌کس حاضر نیست با ما کار کند.

راهکار‌های وزارت نفت برای از بین نرفتن منابع نفتی در زمان محدودیت های تحریم

وزیر نفت در خصوص راهکار‌های وزارت نفت برای از بین نرفتن منابع نفتی در زمان محدودیت های تحریم  گفت: دو روز پیش قراردادی به مبلغ ۱.۵ میلیارد یورو برای نگهداشت و افزایش تولید میدان های در حال بهره برداری امضا شد. قبلا هم قراردادهایی به مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو امضا شده است که طرف قراردادها شرکت های ایرانی بودند.

او افزود: اگر فکر کنیم تحریم دائمی است هیچ کاری نباید بکنیم. اگر باور کنیم تحریم مردنی است و ما ماندنی، باید خودمان را برای روز بعد از تحریم آماده کنیم. یعنی بتوانیم طی ۳ ماه برگردیم به تولید ۴ میلیون بشکه نفت. پس باید از الان روی میدان ها  به دو دلیل تولید نفت و اشتغال و امید کار کنیم و آن ها را رها نکنیم.

وزیر نفت گفت:  ۴۰۰ نفر به‌طور مستقیم روی یک دکل مشغول به کار هستند؛ ۴۰ هزار نفر در ۱۰۰ دکل؛ یعنی معادل ۲۰۰ هزار نفر با احتساب خانواده‌هایشان. اگر طرح های توسعه ای را تعطیل کنیم چطور این  ۲۰۰ هزار نفر اشتغال و درآمد داشته باشند.

صنعت نفت هم‌اکنون قابل مقایسه با ۲۰ سال گذشته نیست

وزیر نفت تاکید کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند به عقب بازگردد. صنعت نفت هم‌اکنون قابل مقایسه با ۲۰ سال گذشته نیست. ما در سال ۷۶ نمی‌توانستیم چهارپایه سکو بسازیم، اما اکنون سازندگان داخلی پیچیده‌ترین تجهیزات را می‌سازند.

زنگنه گفت: ظرف روزهای آینده بهره‌برداری اولیه از بزرگترین تاسیسات جمع‌آوری و فرآورش گاز همراه نفت یعنی طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس که ۳ میلیارد دلار در آن هزینه شده است‌ و توانایی شیرین‌سازی روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب را دارد آغاز می‌شود.

زنگنه بیان کرد: با اقدامات اوپک قیمت نفت اوپک حدود ۴۵ دلار است. بقیه مسایل به وضعیت اقتصاد جهانی ربط دارد. طبق گزارش اوپک رشد اقتصاد جهانی در سال جاری منفی است.

وزیر نفت  تصریح کرد: بازار نفت هنوز احیا نشده، اما با اقدامات موثر اوپک، قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار برای هر بشکه رسیده است.

او افزود: برآوردهای اوپک حاکی از آن است که امسال به جز از سمت چین رشد اقتصادی وجود ندارد، اکنون حکومت هنوز در دست کروناست‌.

باید نفت را بفروشیم اما نباید پول آن را صرف بودجه کنیم

او ادامه داد: عصر نفت زمانی تمام می‌شود که فناوری جایگزین نفت را معرفی کند. معتقدم ما هنوز در جمهوری اسلامی به نظری در این زمینه نرسیدیم که باید نفت را بفروشیم اما نباید صرف بودجه کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه اگر امروز نفت تولید نکنیم، شاید روزی برسد که نیاز باشد برای فروش نفت اجازه بین‌المللی بگیریم (از نظر زیست‌محیطی)، ادامه داد: درباره گاز هم همینطور؛ گاز را هم باید به مقدار حداکثری تولید کنیم زیرا قرار نیست نهادینه شدن انرژی‌های جایگزین صد سال طول بکشد.

زنگنه توضیح داد: طی ۱۰ سال اخیر، قیمت سلول‌های خورشیدی چقدر کاهش یافته است، هم‌اکنون امارات قراردادی امضا کرده است که بر مبنای آن، هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق از انرژی خورشیدی ۲.۵ سنت خواهد بود؛ یعنی تقریبا رایگان. توسعه فناوری روز به روز بیشتر می‌شود و ممکن است به نقطه‌ای برسیم که دیگر نفت نتواند با انرژی‌های جدید رقابت کند.

وی به این پرسش که پس به زعم شما مدفون شدن نفت و گاز در بسیاری از کشورهای نفت‌خیز محتمل است، گفت: فکر نکنیم نفت و گاز را هرچه دیرتر مصرف کنیم، گرانتر می‌شود و بهتر است، هیچکس نمی‌تواند چنین چیزی بگوید.

زنگنه افزود: پیشرفت تکنولوژی موجب تمام شدن عصر سنگ شد، عصر نفت زمانی تمام می‌شود که نفت در دنیا تمام شود و لذا زمانی تمام می‌شود که تکنولوژی جایگزین های اقتصادی بهتر را به جای نفت بیاورد و در بازار عرضه کند، ما باید تمام تلاشمان را کنیم تا نفت را با سرعت بیشتری بفروشیم ولی پولش را خرج بودجه نکنیم اگر قرار باشد پول نفت را خرج بودجه کنیم و در مقابل آن هزینه ایجاد کنیم درست نیست و این به معنای بدبخت کردن مردم است.

او اظهارکرد: باید نفت تولید کنیم و پول آن به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود ، صندوق توسعه ملی قرار نیست به دولت وام بدهد بلکه به طرح‌های مختلف وام می‌دهد.

ما اکنون بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه هستیم

زنگنه گفت: ظرفیت تولید روزانه بنزین هم‌اکنون ۱۰۷ میلیون لیتر است‌ در حالی که این مقدار در سال ۹۱، ۵۲ میلیون لیتر بود.

او تاکید کرد: در حالی‌که یکی از تهدیدهای آمریکا در تحریم گذشته تحریم بنزین بود، ما اکنون بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه هستیم.

او ادامه داد: گازرسانی روستایی از ۱۴ هزار روستا در سال ۹۲ هم‌اکنون به بیش از ۳۱ هزار روستا رسیده است‌. ۹۵ درصد جمعیت کل کشور هم‌اکنون از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

زنگنه با اشاره به اینکه جهش چهار برابری در صادرات فرآورده‌های نفتی داشتیم، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۱ حدود ۵.۸  تا ۵.۹ دهم میلیون تن و پارسال حدود ۲۳ میلیون تن صادرات فرآورده داشتیم.

وزیر نفت گفت:​ علت این افزایش، بالا بردن ظرفیت پالایشگاه‌های ما بود و توسعه گاز و جایگزینی گاز به جای فرآورده بود و این موضوع اثر زیست محیطی مثبت عمیقی هم داشته است.

زنگنه افزود: اکنون بیشتر صنایع ما به جای مازوت و سوخت‌های مایع از گاز استفاده می‌کنند و سی ان جی در شهر‌ها به ویژه پس از گران شدن بنزین، توسعه پیدا کرده و اکنون ۹۰ درصد سوخت مورد مصرف نیروگاه ها، گاز است.

اگر صنعت پتروشیمی نداشتیم به زحمت شرایط تحریم را پشت سر می گذاشتیم

وزیر نفت تصریح کرد: هم‌اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه تقاضا برای پتروپالایشگاه‌ها وجود دارد که سهم نفت خام از این رقم روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه است.

او افزود: صنایع پتروشیمی و گاز دو بخش افتخارآمیز جمهوری اسلامی ایران است، پیش از انقلاب صنعت گاز وجود نداشت. اسفندماه پارسال ظرفیت تولید گاز کشور به هزار میلیون مترمکعب رسید.

 

زنگنه ادامه داد: تولید محصولات پتروشیمی از ۱۱ میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۲۵ میلیارد دلار تا ۱۴۰۰ و در جهش بعدی در سال ۱۴۰۴ به ۳۷ میلیارد می‌رسد.اگر صنعت پتروشیمی نداشتیم به زحمت می‌توانستیم شرایط تحریم را پشت سر بگذاریم، فروش محصولات پتروشیمی منبع تامین ارز کشور است.

وزیر نفت بیان کرد: ما برای کارهایی که در صنعت نفت انجام دادیم هیچ منتی سر مردم نداریم و منت‌دار مردم هم هستیم، اما همکارانمان توقع ندارند تحقیرشان کنند، یعنی همیشه بگویند کاری نکردید اکنون اگر به من می‌گویند اشکالی ندارد، اما حرمت و زحمت مهندسان را نگه ‌دارند.هر چه می‌خواهند به من بگویند، اما زحمات همکارانمان در صنعت نفت را زیر سوال نبرند.

دیدگاه زنگنه در خصوص اوراق سلف دو ساله نفتی

او با اشاره به اینکه یکی از موارد بررسی توسط کمیته فقهی بورس و شورای عالی بورس، بحث معاملات سلف موازی نفتی استاندارد است گفت: دوستان به دنبال حل مشکل هستند تا ابهامی وجود نداشته باشد و برداشت بنده این است که همه اعضای کمیسیون دنبال این بودند که به حوزه نفت کمک کنند تا بدون ایجاد مشکلی این اوراق هرچه زودتر منتشر شود.
 
زنگنه در خصوص اوراق سلف نفتی گفت: بهتر است توضیح در خصوص اوراق سلف دو ساله نفتی هر وقت این موضوع نهایی شد از سوی شخص رئیس‌جمهور اعلام شود.

زنگنه با رد تاثیر شایعات پیرامون تاثیر صندوق ETF پالایشی در نوسانات این روز‌های بورس گفت: نوسانات بازار سرمایه ربطی به این موضوع نداشت زیرا بازار سرمایه در ذات خود نوسان دارد. بحث بود که صندوق‌ETF باشد و یا بلوکی واگذار شود. مجلس اجازه داده صندوق ETF تاسیس کند.البته مسئول خصوصی سازی ما نیستیم و متولی مشخص است.

وی ادامه داد: وقتی اعلام شد ETF تاسیس شود دستور لازم را دادم و ابتدای هفته آینده تمام شود.

وزیر نفت گفت: پتروپالایشگاه‌ها کندی روند تامین مالی ندارند و در این زمینه آیین نامه را به دولت دادیم. اکنون نیز در انتظار تصویب امتیاز تنفس خوراک توسط صندوق توسعه هستیم. بر این اساس کسی که پتروپالایشگاه و پالایشگاه ساخت به مقدار هزینه‌ها می‌تواند پول خوراک را ندهد و این هزینه به عنوان بدهی با صندوق توسعه در نظر گرفته می‌شود که ظرف ۷ سال تسویه خواهد شد.

وی ادامه داد: به اندازه ۱.۵ میلیون بشکه صلاحیت برای تاسیس پتروپالایشگاه‌ها تایید شد که ۱.۲۲۰ میلیون بشکه نفت خام و ۲۴۰ هزار بشکه میعانات است.

کشتی و محموله‌های توقیف شده از سوی آمریکا متعلق به ایران نیست

وزیر نفت با بیان اینکه آمریکا اموال ونزوئلا را توقیف کرده است ادامه داد: نه کشتی و نه محموله‌ها متعلق به ایران نیست، لذا آمریکا به دنبال تهیه یک پیروزی برای خود است، آنها می خواستند اعلام موفقیت کنند می خواستند بگویند که ضربه به ایران وارد کرده ایم .
 
زنگنه تاکید کرد: محموله صادراتی به ونزوئلا را به‌صورت فوب فروختیم و آمریکا خواست اعلام پیروزی کند و اعلام کرد محموله برای ایران است در حالی‌که محموله و نفتکش‌ها برای ایران نبوده است.
 

تدوین  سند سوخت حمل و نقل و سند مصرف گاز کشور

وزیر نفت گفت:​ بهینه سازی، بسیار اشتغال زاست و باید برای بهینه سازی مصرف انرژی چه در بخش خانگی و چه در بخش صنعتی و عمومی، نهضتی ایجاد شود و امیدواریم بخاری‌های کم مصرف را جایگزین بخاری‌های پرمصرف کنیم.
 
وی افزود: سند‌هایی از جمله سند سوخت حمل و نقل و سند مصرف گاز کشور را تهیه کردیم که بر مبنای آن حداکثر بهینه سازی را داشته باشیم و این سند‌ها را فرستادیم تا در شورای عالی انرژی مطرح شود.
 
زنگنه درباره موضوع قیر رایگان هم گفت: مجلسی‌ها همیشه در پی این موضوع بودند و اسفند پارسال که شورای نگهبان به حق از مصوبه مجلس در این زمینه اشکال قانون اساسی گرفت و برگرداند، نمایندگان مجلس این بند را حذف کردند تا بودجه زودتر ابلاغ شود، اما دوباره مجلس یازدهم پیشنهاد این موضوع را ارائه کرد و به شورای نگهبان رفت.
 
وی ادامه داد: نمایندگان مجلس فکر می‌کنند می‌توانند با این کار رضایت مردم را در روستا‌ها و شهر‌های کوچک جلب کنند، اما این طرح به اصلاحاتی نیاز دارد تا فساد ایجاد نشود.

آماده پاسخگویی به انتقاد‌ها هستم

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، زنگنه با اشاره به اینکه رابطه ما و مجلس باید خوب باشد، عنوان کرد: برخی از آقایان و خانم‌ها در مجلس شورای اسلامی از عملکرد من انتقاد کرده‌اند و من هم در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری و خدمت سران قوا اعلام آمادگی کرده‌ام تا در جلسه‌ای با حضور نمایندگان و سران سه قوه حضور یابم و پاسخ دهم. هر قضاوتی که بکنند، قبول دارم.
 
او تاکید کرد: آماده‌ام در نشستی که سران سه قوه و منتقدان حضور دارند به انتقادها درباره عملکرد صنعت نفت پاسخ دهم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=199766
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه