رئیس مجلس شورای اسلامی:

راه‌های زمینی در ایام اربعین حسینی (ع) بازگشایی شوند

رئیس مجلس گفت: مهمترین خواسته ملت ایران بحث زیارت به خصوص باز شدن راه‌های زمینی در ایام اربعین است که از مجلس و دولت عراق این درخواست را داریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«میهن صنعت»، دیروز ۶ فروردین، وزیر کشور از به نتیجه نرسیدن رایزنی‌ها درباره الزامی نشدن دریافت روادید برای عبور از مرز زمینی عراق ابراز تأسف کرد؛ به گفته آقای وحیدی «تنها سفرهای هوایی از ایران به عراق روادید نیاز ندارد.»

پیش از این وزیر کشور گفته بود که هنوز تصمیمی برای تردد بدون روادید از مرز زمینی گرفته نشده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین ۲۹ فروردين ماه امسال از اقدام وزارت خارجه برای مذاکره با طرف‌های عراقی درباره پذیرش زائران اربعین و امضای یک تفاهم‌نامه در این باره خبر داده بود.

آقای میراحمدی گفته که پس از تعیین تکلیف درباره شرایط عراق و احتمال اعمال محدودیت به ویژه در لغو روادید، اقدامات ستاد مرکزی اربعین عملیاتی می‌شود.

ستاد مرکزی اربعین پیش بینی کرده بود در راهپیمایی اربعین امسال، زائران از سال ۹۸، بیشتر از ۱۰ درصد افزایش پیدا کنند؛ بر اساس آمار این ستاد، در سال ۹۸ حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر در مراسم اربعین حضور داشته اند.

رئیس مجلس نمایندگان عراق هم در این نشست خبری گفت که سال‌های گذشته شیوع کرونا مشکلات اقتصادی را ایجاد کرد و باید پرونده این سال‌ها بسته شود.

آقای حلبوسی گفت که ثبات در ایران تأثیر مثبتی در عراق و منطقه دارد و همان طور که ثبات در عراق بر ایران و منطقه تأثیرگذار است، در عراق تلاش می‌کنیم مشکلات منطقه‌ای با دیپلماسی نیابتی حل شود.

رئیس مجلس نمایندگان عراق در حالی از «دیپلماسی نیابتی» گفته که از این کشور به عنوان میانجی در مذاکرات ایران و عربستان یاد می‌شود.

رسانه‌ها به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفته‌اند فضای پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان سعودی آرام، مثبت و تفاهم‌آمیز بوده است.

آقای احمد الصحاف خبر داده در این مذاکرات، بسیاری از پرونده‌ها از جمله پرونده امنیتی بررسی شده است.

مسئولان عراقی گفته‌اند در این دور از مذاکرات که از روزهای گذشته آغاز شده، «پیشرفت‌هایی در موضوعات اساسی حاصل شده که می‌تواند موجب از سرگیری فعالیت نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران و عربستان شود.»

محمد الحلبوسی در پایان این نشست گفت: زمینه حل مشکلات بین همسایگان را مذاکره و تفاهم می‌دانیم؛ نباید اجازه دهیم گروه‌های مسلح علیه کشورها دست به اقدام بزنند.

رئیس مجلس نمایندگان عراق صبح امروز با استقبال علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی وارد تهران شد.

محمد الحلبوسی نخستین بار در اسفند ۱۳۹۷ به ایران سفر کرده و امروز نیز برای دومین‌بار با مقامات عالی‌رتبه ایرانی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

رئیس مجلس نمایندگان عراق در جریان این سفر یک روزه با علاوه بر دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور، وزیر امورخارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار دارد./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=243451
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه