«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

رد پای گرانی کالا در صادرات سودجویانه/ ایجاد ارزش افزوده یا دلال بازی؟!

کاهش ارزش پول باعث می شود تا فعالین اقتصادی به فکر ایجاد ارزش افزود بیشتر باشند و این امر در تمام دنیا مرسوم است اما کاهش شدید ارزش ریال پای دلالان را دوباره به اقتصاد کشور باز کرده و این بار دلال ها در نقش صادر کنندگان چیره دست ظاهر شده اند چراکه از طریق صادرات کالا سود خوبی را به جیب می زنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سونامی ادامه دار رشد قیمت چند ماهی است که بخش قابل توجهی از اقشار جامعه را قربانی کرده، رشد قیمتی که در پی انفجار نرخ ارز رخ داد و این روزها اخبار گرانی کالاها پر بازدیدترین خبر رسانه ها شده است. تاخت و تاز قیمت کالاها طی روزهای اخیر آنقدر به شدت آن افزوده شده که دیگر کارشناسان دست از تحلیل و بررسی علل و عوامل تاثیرگذار و ارائه راهکار برای کنترل و مدیریت وضعیت کشیده اند اکثرا دست روی دست گذاشته اند تا نظاره گر نتیجه ی این داستان تاسف بار باشند.

احتکار یکی از علت های گرانی بود که بخش زیادی از مسئولان آن را بزرگترین عامل تاثیرگذار در افزایش قیمت بخش قابل توجهی از کالاها تلقی می کردند این علت موجب می شود تا در مقابل تقاضای قابل توجه برای خرید کالا، عرضه کاهش پیدا کند و همین امر سبب می شود تا قیمت کالاها قله ها را یکی پس از دیگری فتح کند. اما نکته ی جالب توجه این جا بود که دستگاه های نظارتی در اقدامی برق آسا انبارهای دپو شده را کشف و ضبط کردند انبارهایی که تاریخ تولید کالاهای موجود در آن بیش از 3 سال بود!

 نوسانات بازار ارز دیگر عامل تاثیرگذار گرانی بود که مسئولان و کارشناسان از آن یاد می کنند این علت که از قدرت تاثیرگذاری بالایی در اقتصاد کشور برخوردار است. ابتدا موجب گرانی بی سابقه در بازار خودرو، مواد اولیه واحد های تولید و موارد دیگری شد، البته نباید از این موضوع فارغ شد که بیش از 60 درصد مواد اولیه واحد های تولید وارداتی بوده به همین سبب متغیری به نام ارز تاثیر زیادی در گرانی دارد به طور مثال بلیت هواپیما در پی همین امر افزایش قیمت پیدا کرد که براساس اظهار مسئولان سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت های هواپیمایی بیش از 70 درصد از هزینه تامین قطعات و نگهداری از هواپیما از منابع خارجی و وارداتی بوده لذا این امر سبب رشد قیمت بلیت می شود تا در این وضعیت شرکت های هواپیمایی به درد کارخانه جات دچار نشود و یکی پس از دیگری تعطیل نشوند البته به علت کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم این روزها شاهد هستیم که میزان فروش بلیت هواپیما کاهش پیدا کرده است در مقابل این شرایط تخصیص ارز 4200 تومانی یکی از اقداماتی بود که موجب تشدید این وضعیت آشفته شد 2 نرخی شدن ارز به تنهایی خود سبب بروز رانت و فساد می شود و شرایط را وخیم تر می کند.

رشد چشمگیر صادرات تولیدات داخلی، مواد خوراکی و محصولات کشاورزی دیگر موضوعی است که در پی نوسانات نرخ ارز رخ داده و بازار کشور را دچار مشکل کرده است به این ترتیب که به علت رشد نرخ ارز فروش کالا به بازار کشورهای دیگر برای تولیدکنندگان به مراتب مقرون به صرفه تر بوده و هم اکنون دلالان همیشه در صحنه این بار در قالب صادرکنندگان قهار وارد عمل شده اند و در این آشفته بازار به سوداگری می پردازند.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران اظهار کرد: ما هیچ گونه کمبود سیب زمینی نداریم، اما شرایط کنونی وضعیت دلار باعث شده تا دلال‌ها به دنبال گران کردن آن باشند.

این عضو اتاق اصناف بیان کرد: تبدیل قیمت این محصول به دلار موجب شده تا سیب زمینی را از لب مرزها به کشورهای دیگر ارسال کنند و همین باعث کمبود این محصول شده است.

کارگر ادامه داد: طبق گفته برخی از همکارانمان در اتحادیه کرج از میدان مرکزی بارها این محصول را به لب مرزها می برند.

مشابه همین وضعیت در بازارگوجه فرنگی هم وجود دارد طی هفته های اخیر قیمت گوجه و رب آن به میزان قابل توجهی رشد کرده که به گفته ی اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی افزایش صادرات این محصول در کنار افزایش تقاضای داخلی آن از سوی کارخانه‌ها عامل گرانی آن بوده است.

محمود بازاری مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران در این راستا بیان کرد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 123درصد و از حیث ارزشی 217درصد رشد را نشان می دهد.

وی گفت: ارزش اقتصادی صادرات 303هزار تنی گوجه فرنگی در مدت پنج ماهه نخست سال جاری 111میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: افزایش قابل توجه صادرات محصول گوجه فرنگی بیشتر متاثر از مزیت های قیمت ارز بوده است.

دور از ذهن نخواهد بود که با توجه به شرایط بوجود آمده طی روزهای آینده شاهد آن خواهیم بود که دستگاه های ذیربط از رشد صادرات این محصولات به عنوان دستاورد یاد می کنند!

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=162387
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه