رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

رسانه‌ها در شتاب بخشی پروژه‌ها حساسیت بیستری داشته باشند

میهن صنعت : رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه‌ها در شتاب بخشی پروژه ها حساسیت بیستری داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، رضا رحمانی پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی با فعالان رسانه‌ای استان آذربایجان‌شرقی که همزمان با هفته دولت  با حضور خبرنگاران و مدیران مسئول مطبوعات و تشکل‌های صنفی مطبوعاتی در تبریز برگزار شد اظهار داشت: در هفته دولت قرار داریم جا دارد از تمام شهیدان به خصوص رجایی و باهنر و شهدای دولت که در راه خدمتگزاری قدم برداشتند یاد کنیم. این ایام، ایام خدمتگزاری است، مخصوصاً برای دولت جدید و امیدواریم دولت تدبیر و امید و مسئولان جدید به وعده هایی که داده اند بتوانند عمل کنند.

وی با گرامیداشت تلاش خبرنگاران خاطر نشام کرد: شان این نشست این است که در قدم اول از اصحاب رسانه تجلیل شود چرا که جایگاه این عزیزان بسیار والاست، کسانی که در این حوزه کار می کنند از ارزش زیادی برخوردارند و در قرآن نیز به این امر صحه گذاشته است. پس قلم و نوشتن از ارزش ذاتی برخوردار است.

* نقش رسانه در حل مشکلات جامعه

این مسئول ادامه داد: عرض ادب به این حوزه را وظیفه ی خود می‌دانستم کما اینکه بنده در طی دوره خدمتگزاری‌ بنده در مجلس همواره بر خود وظیفه دانسته‌ام که ارتباط خود را با شما عزیزان حفظ کنم چرا که معتقدم بسیاری از مشکلات جامعه، همچنین حوزه صنعت بوسیله فرهنگ می تواند حل شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از حضور همه حاضران در جلسه، اضافه کرد: سعی کردیم از هیچ مسئولی برای شرکت در این جلسه دعوت نکنیم و مشکلات و دغدغه‌های عزیزان را بشنویم، فرمی هم به عزیزان ارائه شده تا هر کسی فرصت صحبت کردن پیدا نکرد در این فرم‌ها مشکلات را بنویسد و خودم نیز شخصا این مشکلات مطرح شده را جمع بندی خواهم کرد.

رحمانی عنوان کرد: قصد اصلی این جلسه این است که بنده به عنوان نماینده مردم و شما، در زمان تغییر دولت جمع بندی از مشکلات خبرنگاران داشته باشیم و آنها را به وزیر ارشاد جدید منعکس کنم و آن را به صورت مکتوب به مسئولان کشور بفرستم؛ یقینا برخی از مشکلات مربوط به مسایل صنفی است، برخی به تسهیلات، برخی تذکر به مسئولان و برخی به توسعه استان و کشور مربوط است. رسالت ما این است که از تمام مشکلات صنفی حمایت کنیم و با مشکلات آنها آشنا باشیم، قبلا هم گفته بودم که حل مشکل مسکن مطبوعات کمترین کاری بود که می توانستیم بکنیم و چندین بار هم گفته بودم که نام بنده در این زمینه مطرح نشود.

* فراهم سازی فضای نقد و پرسش

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در خانه ملت ابراز داشت: بنده در مدت ده سال نمایندگی خود در حوزه مطبوعات شاهد هیچ درخواست غیرشرعی و غیرمعقول نبوده ام و همواره گفته‌ام که وظیفه مطبوعات نقد است، در دین ما ارزش انسان و حرمت آن از بالاترین اهمیت برخوردار است. باید فضای نقد و پرسش را فراهم سازیم تا جای توهین و تهمت‌ها را بگیرد.

وی افزود: این جلسه به برکت این ایام و دعای شهیدان جلسه موثری خواهد بود. وظیفه ما جمع‌آوری، ارسال و پیگیری مشکلات شما است، من مشکل عدم اختصاص سهم اصحاب رسانه استان در مورد تسهیلات را حتما پیگیر خواهم شد، حتی اگر لازم باشد از وزیر نیز سئوال خواهم کرد.

رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدار جمعی از مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: ایشان مطلب مهمی را در این دیدار خصوصی بیان کردند که راهگشاست؛ مقام معظم رهبری فرمودند هرکسی در هر مسئولیتی است در آن مسئولیت برنامه داشته باشد، آقا فرمودند که بدانید چه برنامه‌ای دارید و نسبت به آن عمل کنید.

وی اضافه کرد: زمانی که توفیق یافتم به مجلس راه پیدا کنم ابتدا تمام اطلاعات، پروژه‌ها و فعالیت‌های مربوط به حوزه اقتصاد و صنعت را مطالعه کردم و خواستم ببینم که چه کاری برای مردم می‌توانم بکنم، از این رو برنامه‌ای برای خود در حوزه اقتصاد و صنعت طرح‌ریزی کردم، آوردن خودروسازی به تبریز بدون برنامه نبود و روی آن کار شده بود. چرا که قطعه‌سازی منطقه بسیار پیشرفته بود از این رو برای حفظ این صنایع لازم بود که خودروسازی در بخش مونتاژ در استان تاسیس شد.

* نقش «شاه کلیدی» رسانه در سرمایه گذاری/ میزان سرمایه‌گذاری در منطقه پایین تر از منطقه است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورا اسلامی تصریح کرد: در دوره فعالیت من کارخانه ایران خودرو و دو کارخانه اتوبوس سازی تاسیس شد و در دولت قبلی هم تاسیس کارخانه سایپا به تصویب رسید، قبلا با آمار گفته‌ام که میانگین سرمایه گذاری در منطقه پایین‌تر از سطح کشور بود. برنامه ای برای تشویق سرمایه‌گذاری ریخته شد، نتیجه ی لازم برای این کار ایجاد امنیت بود و در کنار آن فعال شدن بخش خصوصی مورد تاکید بوده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: این موارد را در این 10 سال همواره پیگیری کرده‌ام؛ در سفرهای دولت قبلی از فرصت استفاده کردم و در مورد راه‌های منطقه و دوبانده و بزرگراه شدن آنها و همینطور بخش راه آهن همه را مصوب کرده‌ایم، ولی در اجرا با مشکلاتی مواجه شده‌ایم که ناشی از بودجه‌های قطره چکانی و عدم حساسیت مسئولان استانی به این موضوعات بوده است.

وی ادامه داد: ما در سال 84 خط انتقال آب ارس به دشت تبریز را پیگیری کرده بودیم، آن زمان بحث دریاچه ارومیه هنوز مطرح نبود ولی برای حل مشکل آب تبریز ضروری بود، سال 85 مطالعات آن انجام شد و سال 86 نیز در ردیف بودجه قرار گرفته و مراحل اجرایی آن آغاز شد. اما بودجه های قطره چکانی و عدم وجود برنامه در کشور باعث شد که این پروژه‌ها تحقق نیابد که در این خصوص از دولت جدید خواستاریم که این پروژه های ناتمام را با تدبیری که وجه تسمیه‌اش است تکمیل کند.

رحمانی با تاکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها در توسعه و شتاب بخشی بر پروژه‌ها از رسانه‌ها خواست تا در این خصوص حساسیت بیشتری داشته باشند.

* اثر گذاری مطبوعات محلی در پروژه‌های استانی

این مسئول با ذکر خاطره‌ای از اثرگذاری رسانه‌ها، گفت: اتوبان تبریز – زنجان یکی از پروژه‌های مشکل داری بود که باعث مرگ بسیاری از هموطنان می‌شد، آن زمان 18 مقاله تحلیلی مربوط به این مسئله را که در مطبوعات محلی چاپ شده بود جمع آوری کردم و به وزیر وقت تحویل دادم. آقای رحمتی وزیر وقت پس از خواندن مطالب در حضور معاونان گفت: شرمنده ام و چیزی برای گفتن ندارم. از آن موقع، احداث اتوبان به صورت سه شیفته پیگیری شد و این نشانگر تاثیر رسانه‌های محلی بود.

وی خطاب به رسانه‌ها عنوان کرد: شما باید جلسات هم اندیشی داشته باشید و مشکلاتتان را جمع‌آوری کنید، ما هم تکلیف داریم و سعی کرده‌ایم برای مردم خدمت کنیم، شما بهتر می‌دانید تبریز جایگاه والایی در کشور دارد و می‌تواند تاثیر بزرگی در کشور داشته باشد و نظرات و پیشنهادات شما می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در سطح کشور را از میان بردارد.

رحمانی با بیان اینکه تبریز از ظرفیت بالایی برخوردار است، افزود: شهر صنعتی بعثت به عنوان پروژه‌ای مهم که در دست اجراست می‌تواند طلوع خورشید صنعت منطقه باشد و صنعت نفت و گاز و پتروشیمی هم که با پیگیری ویژه در حال ارتباط با صنعت استان است می‌تواند وضعیت ثبات صنعتی منطقه را حفظ کند.

این مسئول یادآور شد: اهداف بزرگی برای منطقه اندیشیده‌ایم و برای رسیدن به این موفقیت باید همگی دست در دست هم دهیم و پیگیر باشیم، امیدواریم با به راه افتادن شهر صنعتی بعثت مشکل اشتغال منطقه به کلی رفع شود و ما پذیرای نیروی کار از مناطق دیگر نیز باشیم. شهر صنعتی بعثت قطب اقتصادی ایران خواهد شد و باید از آن طوری حمایت کنیم که به مثابه  موتوری عمل کند که استان و منطقه را به پیش براند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در خانه ملت گفت: اگر امروز در اتوبان تبریز- زنجان چند نفر کمتر فوت می‌کند شما عزیزان خبرنگار در این امر بزرگ نقش دارید. در مقابل اگر چند کارگاه و شهرک صنعتی که می توانست به راه بیفتد، ولی نشده منِ نماینده و تمام مسئولان در آن نقش داریم، وقتی نماینده هستیم نباید از تهمت‌ها هراس داشته باشیم، بلکه در راه خدمت به مردم قدم برداریم، از شما اصحاب رسانه و از تمام تشکلات شما اعم از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خانه مطبوعات و انجمن مدیر مسئولان تشکر می‌کنم و می‌خواهم کمی نظام‌مند تر حرکت کنید و در راه رفع مشکلاتتان قدم بردارند.

وی ادامه داد: شما باید اختلافات احتمالی را کنار بگذارید و مشکلاتتان را از میان بردارید، ما در میان نمایندگان استان در کمک به این حوزه از هماهنگی و اتحاد برخورداریم و در مجلس نیز سعی داریم تا در جهت حل مشکلات استان قدم برداریم.

رحمانی خاطرنشان کرد: ما در استان 120 نشریه داریم، در حالی که برخی استان‌ها صاحب 20 نشریه هستند، ولی تعداد تخلفات نشریات آذربایجان‌شرقی پایین‌تر از آنهاست و این نشانگر فضای سالم نشریات استان است.

* وظیفه رسانه در انتصاب مدیران 

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: مسئله‌ای در کشور وجود دارد که پس از هر انتخابات دوران سهم خواهی آغاز می‌شود و هر کسی سعی دارد افراد خود را به رئیس جمهور تحمیل کند ولی ما باید قاعده را رعایت کنیم و منطقی عمل کرده و به دنبال اصل شایسته سالاری باشیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما به عنوان نماینده افکار عمومی باید در مورد انتخاب مدیران به وظیفه خود به درستی عمل کنید و ما نیز در قالب مجمع نمایندگان شمال‌غرب کشور با وزیر کشور جلساتی خواهیم داشت تا  انتخاب‌های شایسته‌ای و به مصلحت استان انجام گیرد.

رحمانی اذعان داشت: مسئولان استان نقش والایی در به جلو رفتن وضعیت استان و نتیجه دادن تلاش‌های ما دارند. در انتخاب مدیران نیز باید فرمول داشته باشیم و مصر هستیم که مدیران قوی منصوب شوند که سهم استان را در آمارهای کشوری به درستی کسب کنند.

وی متذکر شد: از شما هم به خاطر حضورتان تشکر می‌کنم. حضور شما باعث رونق این مجلس شد. در این 10 سال خدمتم همواره از رسانه‌ها راضی هستم و تشکر می‌کنم. تنها در دو سه مورد که احساس کرده‌ام مطلبی به توسعه ی تبریز و آذربایجان لطمه وارد کرده بر خود وظیفه دانسته‌ام مقاومت کنم، در حوزه مطبوعات خواهش می‌کنم که به همدیگر امر به معروف و نهی از منکر کنیم، چرا که اثرگذاری نشریات بسیار بالاست، مثلا در مطبوعات تبریز دیده شده که یک نشریه با یک تیتر توانسته باعث ایجاد 10 هزار شغل شود و یا برعکس تیتر یا مطلبی می‌تواند یک سرمایه‌گذار را فراری دهد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=24094
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه