میهن صنعت:

رشد صادرات سیمان افتخار نیست/ عمر مفید ساختمان در ایران ۳۵ سال است

میهن صنعت: رئیس هیئت مدیره انجمن بتن ایران با بیان اینکه عمر بتن در دنیا ۲۰۰ سال و عمر مفید ساختمان در ایران ۳۵ سال است گفت: رشد صادرات سیمان افتخار نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، هرمز فامیلی با بیان اینکه آلودگی محیط زیست از بابت تولید سیمان برای کشور است و استفاده آن برای سایر کشورها است افزود: صادرات سیمان نباید صورت گیرد و نباید به رشد صادرات افتخار کنیم چرا که در داخل برای ساخت سد‌ها، بیمارستان‌ها و واحدهای مسکونی نیاز به سیمان داریم.

رئیس هیئت مدیره انجمن بتن ایران با اشاره به بالا بودن میزان مصرف انرژی در تولید سیمان و نیز آلایندگی این صنعت گفت: با این وجود متأسفانه حدود 30 درصد سیمان تولیدی در پروژه‌ها تلف می‌شود که این میزان اتلاف برای آینده کشور جای نگرانی دارد.

وی با اعتقاد بر اینکه ضعف دانش بتن در پروژه‌ها عامل اصلی در اتلاف سیمان در بهره‌گیری از خواص بتن است، یادآور شد: سیمان یکی از صنایع آلاینده و انرژی بر است ،بنابراین اگر سیمانی را می‌سازیم نباید تلف شود تا دیگر مصرف کننده امروز در صف متقاضی سیمان سال آینده قرار نگیرد.

به گفته وی، در این زمینه برای نمونه تعویض سالانه جداول کنار خیابان‌ها تاسف برانگیز است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر عمر اسکلت ساختمان‌ها در کشور ما حدود 30 سال است در حالیکه در سایر کشورها این میزان بالای 100 سال است و بتن در غرب بعنوان بهترین مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بتن پس از آب پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی است، گفت: استفاده صحیح از بتن می‌تواند ساختمان‌های مقاوم‌تر و با دوام‌تر از سایر مصالح ایجاد کند و با توجه به آنکه مواد تشکیل دهنده بتن به وفور در کشور ما وجود دارد، از سازه‌های فولادی ارزان‌تر تمام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالیکه انجمن بتن هر سال کنفرانس ملی بتن را برگزار می‌کند تا مهندسان با علم و دانش  روز آشنا شوند، اما عدم ارتباط انجمن بتن ایران با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و عدم تبادل اطلاعات این انجمن با مراکز دانشگاهی باعث شده تا استفاده صحیح از بتن در ساخت ‌و ساز به فراموشی سپرده شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=24746
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه