میهن صنعت :

رفع مشکل تولید خودرو در انتظار اراده و تصمیم مسئولین

میهن صنعت : دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن انتقاد از تاخیر در بررسی و رفع مشکل تولید خودرو در کشور گفت : رفع مشکل کاهش تولید در شرکتهای خودروساز مستلزم کمک و حمایت از سوی دولت است که متاسفانه تا کنون حرکتی در این راستا صورت نگرفته است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن انتقاد از تاخیر در بررسی و رفع مشکل تولید خودرو در کشور گفت : رفع مشکل کاهش تولید در شرکتهای خودروساز مستلزم کمک و حمایت از سوی دولت است که متاسفانه تا کنون حرکتی در این راستا صورت نگرفته است.

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به طرح دلایل مشکلات تولید در صنعت خودرو در شورای سیاستگذاری خودرو ، حل آن را نیازمند اراده  و تصمیمات مسئولین در این زمینه عنوان کرد و گفت : با توجه به تشریح مشکلات و دلایل افت تولید خودرو در کشور به نظر می رسد دیگر لزومی به تشکیل شورای سیاستگذاری خودرو نیست و تنها این مسئله نیازمند اراده و اقدام مراجع تصمیم گیر است.

وی در ادامه به جلسه چند ماهه اخیر انجمن خودروسازان با دستگاهها و بخش ها تصمیم گیر در این راستا اشاره کرد  و گفت : در جلسه ای که اوایل امسال به طور مشترک و با حضور اعضای کارگروه حمایت از تولید ، شورای سیاستگذاری خودرو و شورای پول و اعتبار در شرکت ایران خودرو تشکیل گردید دلایل کاهش تولید خودرو به طور کامل و دقیق مطرح گردید.

وی در ادامه به دلایل کاهش نقدینگی در صنعت خودرو در سالهای اخیر اشاره  و اظهار داشت: در شرایطی که در گذشته 85 درصد از تولید شرکت های خودروساز پیش فروش می گردید در حالی که هم اکنون به جهت افزایش تیراژ تولید در شرکتها ،دیگر دلیلی بر انتظار دو ساله مشتریان برای دریافت خودرو وجود نداشته و همین امر موجب گردیده که امروز کمتر از25 درصد از تولیدات خودروسازان پیش فروش شود به طوری که پیش از این دو سال پول حاصل از پیش فروش در دست شرکتها قرار داشت و خودروسازان با این رقم نقدینگی فعالیت می کردند اما امروز دیگر دلیلی بر این موضوع نیست و همین امر موجب کاهش نقدینگی و افت تولید در شرکتها شده است است.

وی  افزود : پیش از تحریم ها شرکتهای خودروساز برای گشایش اعتبار10 درصد هزینه پرداخت می کردند و 90 درصد پول  الباقی زمانی که جنس به گمرک وارد می گردید پرداخت می شد و گاهی اوقات نیز خرید ها یوزانس یکساله بود به طوری که 10 درصد هزینه اولیه پرداخت می گردید اما 90 درصد مابقی هرینه خرید کالا یک سال پس از ورود به گمرک پرداخت می شد در حالی که با ایجاد تحریم ها این ضرایط تغییر نمود  و شرکتهای خودروساز برای تامین قطعات ناچار به حواله صدر صد پول شدند.

وی همچنین عدم استفاده از فروش لیزینگ در فروش خودروها در کشور را دلیلی دیگر کمبود نقدینگی در شرکتها  ذکر کرد و افزود : هم اکنون در دنیا بخش های لیزینگ به کمک کارخانجات می آیند و ما بین خریدار و فروشنده قرار می گیرند و کالای مورد نظر را لیزینگ می کنند در حالی که به دلیل تعیین سقف  17 درصد برای شرکتهای لیزینگ در کشور، ظرف یک سال شرکتهای ایران خودرو و سایپا گذشته 4 هزارمیلیارد تومان صرف لیزینگ نمودند و این مسئله باعث گردید که نقدینگی در صنعت خودرو کاهش یابد  و خودروسازان قادر به پرداخت بدهی قطعه سازان نشوند به طوری که هم اکنون بدهی قطعه سازان تا 9 ماه به تعویق افتاده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به جلسه خودروسازان در حضور معاون اول رئیس جمهور گفت : در این جلسه ای که در اردیبهشت ماه با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل گردید مقرر شد تا حدود نصف هزینه ای که شرکتها جهت لیزینگ استفاده نمودند یعنی معادل 2 هزار میلیارد تومان به شرکتهای خودروساز پرداخت شود اما پس از گذشت 5 ماه، این رقم به هزار میلیارد تومان کاهش و مهلت باز پرداخت تسهیلات نیز  6 ماهه تعیین گردید و همین مسئله موجب شد که شرکتها از خیر دریافت این رقم بگذرند.

دبیر انجمن خودروسازان ، 70 درصد علت افت تولید خودروسازان را کمبود نقدینگی و 30 درصد را به جهت تحریم ها دانست و گفت : در دنیا هنگامی که صنعت خودر دچار مشکل می شود دولت ها به کمک این صنعت می آیند در حالی که در ایران علی رغم اینکه صنعت خودرو از صنایع پیشتاز و لوکوموتیو سایر صنایع است به نظر می رسد قرار نیست چنین حمایت و کمکی  صورت گیرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=4762
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه