الکسای آمازون هم از داشبورد خودروی شما سهم می خواهد

رقابت برای حضور در خودرو

12 ماه از زمانی گذشته که آمازون محصول جدیدی معرفی کرده اما به بازار عرضه نکرده است. نام این محصول اکو اتو است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، قیمت این محصول باورنکردنی است. 25 دلار که ابتدا فقط به آنهایی فروخته می شد که از آنها دعوت به عمل آمده بود. اگر قرار باشد که آمازون آن را به بازار عرضه کند، قیمتش 50 دلار خواهد شد.

این محصول که قد و قواره کوچکی هم دارد، بی شباهت به آی پاد نانو نیست. اما برای آن که آن را با آی پاد اشتباه نگیرید، روی آن لبخند معروف آمازون قابل مشاهده است. محل اتصال آن در خودرو سوکت 12 ولتی است، به بلوتوث تلفن های هوشمند هم وصل می شود. به محض اتصال، خودروی شما به دنیای اینترنت وصل می شود، بدون نیاز به هیچ گونه سیم و تنظیمات. حالا مثل «هی سیری» اَپل و «اوکی گوگل» می توانید به خودروی خود دستور پخش موسیقی بدهید، اخبار چک کنید و پادکست گوش بدهید، نزدیکترین پمپ بنزین را پیدا کنید و از الکسا بخواهید فعالیت هایی را که در تقویم تعریف کرده اید برایتان بلند بخواند. الکسا می تواند قرار بعدی شما در تقویم را یادآوری کند، می توانید به لیست خرید خود، مواردی که فراموش کرده اید اضافه کنید و اگر راهِ طولانی در پیش دارید، کتاب صوتی گوش کنید. همه این کارها برای آن است که شما سرتان را در گوشی موبایل فرو نبرید و هنگام رانندگی متن تایپ نکنید.

اما ایراد کار آن جاست که الکسا متکی به تلفن همراه است. برای مثال وقتی شما نزدیک ترین پمپ بنزین را از الکسا می خواهید، سه گزینه یعنی سه تا از نزدیک ترین پمپ بنزین ها را پیدا می کند و به شما می گوید اما در هر حال شما باید برای رفتن به آدرس از گوگل مپ یا ویز استفاده کنید.

یعنی وقتی با سرعت 80 کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستید باید ابتدا خودرو را متوقف کنید و در گوشی تلفن خود با گوگل مپ یا ویز کار را دنبال کنید و حالا از بلندگوی خودرو الکسا به شما مرحله به مرحله می گوید که به کدام سمت بروید.

اما سؤال اینجاست، چه کسی حاضر است در حال حرکت، کنار بکشد، خودرو را متوقف کند و از گوشی همراه کار را ادامه بدهد.

آمازون اولین شرکتی نیست که این خدمت را معرفی کرد. شرکت Anker هم محصولی به نام Roav VIva عرضه کرد که 50 دلار به فروش می رسید. شرکت گارمین Garmin هم کارمین اسپیک را معرفی کرد. ویوا بهتر از گارمین و اکو اتو است به دو دلیل یکی این که مستقیم به پورت 12 ولتی وصل می شود و دوم این که دو پورت USB در اختیار راننده می گذارد که خیلی کاربردی است. یکی از این دو پورت می تواند برای شارژ تلفن همراه مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که اکو اتو فقط یک پورت یو اس بی دارد. اکو اتو 8 میکروفن دارد که باعث شده حتی وقتی پنجره باز است، اختلالی در کار آن ایجاد نشود اما ویوا فقط 2 میکروفن دارد.

کسانی که برای حریم خصوصی خود ارزش قائل هستند، از ابزاری مثل الکسا و اکو اتو استفاده نمی کنند. چون هر بار که این ابزار را صدا می زنید تا سؤالی بپرسید، صدای شما را ضبط می کند، این صدا از طریق اینترنت برای آمازون ارسال می شود و آمازون در حال گردآوری این اطلاعات است و به عنوان بیگ دیتا (اطلاعات بزرگ) در موارد مختلف از آن استفاده می کند، هم این اطلاعات را می فروشد هم از آن برای طراحی محصولات بعدی خود استفاده می کند. اگر میکروفن را خاموش کنید که دیگر این ابزار به هیچ دردی نمی خورد. هیچ راهی هم برای جلوگیری از ارسال صدای ضبط شده شما به وب سایت آمازون وجود ندارد.

در ضمن جایی در نقاط کور و اماکنی که به اینترنت دسترسی وجود ندارد این وسیله کاملا بی فایده است.

شاید همین دلایل است که آمازون در 12 ماه گذشته اکو اتو را به روز رسانی نکرده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=185839
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه