میهن صنعت :

رقابت خودروسازان اروپایی و آمریکایی برای ورود به جاده های ایران

میهن صنعت : پس از توافق اولیه ایران و 1+5 در ژنو و با نزدیک شدن به زمان لغو تحریم ها، شرکت های آمریکایی و اروپایی رقابتی شدید را از طریق واسطه ها برای ورود به بازار ایران و کسب جایگاهی مطمئن آغاز کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، گشایش فضای سیاست خارجی کشور در ماه های پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، تاثیر مثبتی را در عرصه اقتصاد برجای گذاشته به طوری که بسیاری از شرکت های بزرگ اروپایی و آمریکایی رایزنی هایی را برای ورود به بازار کشورمان که به عنوان بزرگترین بازار خاورمیانه به شمار می رود، شروع کرده اند.

در این میان، توافق اولیه ایران و 1+5 در ژنو، نقطه عطفی در عرصه سیاست خارجی و اقتصادی کشور به شمار می رود. پس از توافق ژنو شرکت های غربی به تکاپو افتاده اند تا جای محکمی در ایران پیدا کرده و از رقبای تجاری خود عقب نمانند.

رقابت شرکت های اروپایی و آمریکایی برای کسب جایگاه در بازار ایران به حدی است که روزنامه دی ولت آلمان از آن به عنوان ˈمسابقه دو به سوی تهرانˈ نام می برد و خاطرنشان می کند: پایان تحریم ها علیه ایران می تواند باعث گشایش بازار چند میلیارد دلاری این کشور برای اروپا شود.

این روزنامه می افزاید: با اینکه شرکت های آلمانی امیدوارند بتوانند تماس های قدیمی خود را در آینده نزدیک با طرف ایرانی احیا کنند اما کشورهای دیگر این روزها برای تعمیق روابط خود با ایران به مراتب از آلمان پیشی گرفته اند.

شبکه تلویزیونی خبری N24 آلمان نیز پس از توافق ژنو با انتشار گزارشی با بیان اینکه ایران این روزها برای شرکت های اقتصادی اروپایی و غربی دوباره به معدن طلا تبدیل شده است، گزارش داد: بعد از توافق هسته ای ژنو شرکت های اقتصادی آلمان و بازرگانان این کشور بی صبرانه در انتظار انعقاد قراردادهای تجاری و از سرگیری معاملات اقتصادی با تهران هستند.

به گزارش این شبکه تلویزیونی، آنچه بازار اقتصادی ایران را برای شرکت های آلمانی جذاب می کند، چندین فاکتور مهم و اساسی است که از آن جمله می توان به ذخایر عظیم نفت و گاز این کشور، برنامه ریزی برای مدرنیزه کردن ساختارهای زیربنایی و همچنین شمار بالای نیروی جوان، تحصیلکرده و آماده به کار که همه سرمایه گذاران خارجی بدنبال آن هستند، نام برد.

در همین رابطه اتاق بازرگانی ایران و آلمان در گزارش خود خبر داد که از زمان امضای توافق هسته ای ژنو، تلفن های این دفتر مدام زنگ می زند و شرکت های اقتصادی برای آگاهی از شرایط همکاری های دوباره تجاری، سئوال های گوناگون خود را مطرح می کنند.

به گزارش واشنگتن پست، اتاق بازرگانی تازه تأسیس ایران و امریکا نیز اعلام کرده شرکت های امریکایی فورد، جنرال موتورز، کرایسلر، بوئینگ، چورون و اکسون موبیل از جمله شرکت هایی هستند که درباره امکان فروش محصولاتشان در ایران، با دیپلمات های ایرانی حاضر در واشنگتن تماس گرفته اند.

اگرچه رقابت جدی میان شرکت های آمریکایی و اروپایی برای کسب جایگاه مطمئن در عرصه اقتصاد ایران شروع شده اما از صنعت خودروسازی و نفت می توان به عنوان مهم ترین حوزه هایی نام برد که رقابت شرکت های غربی در آنها شدیدتر است که در ادامه نگاهی به آنها می اندازیم.

رقابت خودروسازان اروپایی و آمریکایی برای ورود به جاده های ایران
خودروسازان بزرگ آمریکایی و اروپایی در ماه های اخیر به تکاپو افتاده اند تا به بزرگترین بازار خاورمیانه وارد شوند. جمعیت فراوان و موقعیت استراتژیک ایران فرصتی بی نظیر را برای خودروسازان بزرگ فراهم آورده تا ایران را به عنوان دروازه ورود به بازار منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی قرار دهند.

در ماه های اخیر و بویژه پس از توافق اولیه ایران و گروه 1+5 در ژنو، رایزنی های شرکت های بزرگ برای دستیابی به بازار خودروی ایران افزایش یافته به طوری که چندی پیش روزنامه نگار فیگارو خبر داد نمایندگان شرکت های آمریکایی با پاسپورت سوییسی مشغول بازاریابی برای شرکت های آمریکایی در ایران هستند.

فیگارو اعلام می کند: آمریکایی ها از طریق یکی از همسایه های شمالی ایران چند دستگاه کامارو به بازار ایران وارد کردند تا واکنش بازار ایران به این نشان (برند) را بسنجند.

براساس این گزارش، جنرال موتورز به دنبال یافتن جای پا در بازار ایران و کنار زدن رقبای اروپایی خود است.

لوموند نیز گزارش می دهد شرکت خودروسازی فورد آمریکا کارهایش را در ایران پیش برده و حالا منتظر باز شدن کوچک ترین روزنه است تا زودتر از فرانسوی ها فعالیت را در بازار ایران از سر گیرد.
خودروسازان اروپایی به ویژه فرانسوی ها که تا پیش از تشدید تحریم ها، سود خوبی از بازارخودروی ایران کسب می کردند، نیز از توافق ژنو خرسند هستند، سخنگوی شرکت رنو می گوید: ما از این خبر خوب استقبال می کنیم و امیدواریم به محض رفع تحریم ها در زمینه صنعت خودرو، فعالیت های خود را ادامه دهیم.

شرکت خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه که به دنبال تحریم های اتحادیه اروپا، فروش ماهیانه حدود 10 میلیون یورویی خود به ایران را از دست داد نیز تمایل خود را برای بازگشت به بازار خودروی ایران اعلام کرده است.

ایو مولن مدیر بخش بین الملل شرکت پژو سیتروئن به لوموند گفت: اگر شرایط مجدد مهیا شود فقط چند هفته زمان نیاز داریم تا بخش هایی را که غیرفعال شده در ایران دوباره فعال کنیم.

یکه زارع مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو نیز از آمادگی چند شرکت خودروساز آلمانی مانند مرسدس بنز برای ورود به بازار ایران خبر داد و گفت: هم اکنون با یک شرکت آلمانی مذاکراتی را برای همکاری انجام داده ایم و همچنین شرکت ˈ مرسدس بنزˈ پس از لغو کامل تحریم ها به بازار ایران باز خواهد گشت.

رویترز نیز از آمادگی شرکت سوئدی وولو برای حضور در صنعت خودروسازی ایران گزارش می دهد.

غولهای نفتی منتظر سرمایه گذاری در میدان های نفتی و گازی ایران
بلافاصله از ژنو، همه توجهات به بازگشت ایران به بازار جهانی نفت معطوف و تمایل غولهای بزرگ نفتی برای سرمایه گذاری در میدان های گازی و نفتی کشورمان در کانون توجه قرار گرفت.

منابع خبری فرانسه گزارش دادند چند شرکت نفتی فرانسوی از جمله شرکت ˈتوتالˈ فرانسه اعلام آمادگی کرده است در صورت لغو تحریم ها به ایران باز می گردد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در حاشیه اجلاس اوپک از هفت شرکت نفتی نام برد که تمایل دارند در صورت رفع تحریم ها در ایران سرمایه گذاری کنند. شرکت توتال فرانسه، شرکت انگلیسی ـ هلندی شل، شرکت انی ایتالیا، شرکت استات اویل نروژ، شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس و شرکتهای آمریکایی اکسون و کوناکو هفت شرکتی هستند که به گفته زنگنه قصد دارند به بازار نفت ایران وارد شوند.

رویترز گزارش می دهد که شرکت نفتی omv اتریش نیز اعلام آمادگی کرده است که در صورت برداشته شدن کامل تحریم ها در صنعت نفت و گاز ایران فعالیت کند.

صنعت هوایی، ساختمان سازی، معدن، داروسازی، بانکداری و ترانزیت نیز از حوزه های دیگری هستند که شرکت های مختلف آمریکایی و اروپایی اعلام کرده اند که آماده اند در صورت رفع تحریم ها حضوری فعال در بازار ایران داشته باشند.

در این میان فرسودگی ناوگان هوایی ایران، فرصتی مناسب برای شرکت های سازنده هواپیما است تا با صدور ده ها فروند هواپیما، ناوگان هوایی کشورمان را نوسازی کنند.

به گزارش واشنگتن پست، میلر از مدیران اتاق بازرگانی تازه تأسیس ایران و امریکا می گوید: ایران به دنبال خرید 50 فروند هواپیمای بویینگ است.

البته در شرایط فعلی، ایران بیشتر قادر به خرید قطعات هواپیما خواهد بود تا هواپیماهای جدید ایرباس و بوئینگ. بر این اساس، رینر اوهلر سخنگوی شرکت ایرباس می گوید: ما باید پیش از ارزیابی هرگونه تجارتی با ایران ابتدا در مورد وضعیت حقوقی جدید به دقت کسب اطلاع کنیم.

شرکت های غربی در انتظار لغو کامل تحریم ها
اگرچه از هم اکنون رقابت سختی میان شرکت های آمریکایی و اروپایی برای ورود به بازار بزرگ ایران شروع شده است، اما ادامه تحریم ها به عنوان مانعی جدی برای حضور آنها به شمار می رود.
از آنجا که آمریکا مجازات سنگینی را برای شرکت هایی که اقدام به معامله اقتصادی با ایران کنند، وضع کرده است، شرکت ها نگرانند پیش از لغو کامل تحریم ها اقدام موثری در ایران انجام دهند.

چندی پیش که صحبت از حضور شرکت های نفتی در ایران مطرح شد، نمایندگان تندوری کنگره آمریکا به آنها هشدار دادند که تا لغو کامل تحریم ها منتظر بمانند.

با وجود اینکه تحریم ها هنوز لغو نشده است، اما شرکت های اروپایی و آمریکایی که به ظرفیت گسترده بازار ایران پی برده اند به تکاپو افتاده اند که زمینه های لازم برای حضور خود را فراهم کنند تا پس از لغو کامل تحریم ها، از رقبای خود عقب نمانند.

البته شرکت های غربی برای لغو همه تحریم ها معطل نمانده و مراودات اقتصادی با ایران را افزایش داده اند. با توجه به اینکه توافق اولیه در ژنو، نشانه ای از لغو تحریم ها در آینده نزدیک است، شرکت های اروپایی و آمریکایی از الان به سراغ واسطه ها رفته اند تا بتوانند تماس های اقتصادی با ایران برقرار و برای خود بازاریابی کنند./پول نیوز/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=35254
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه