میهن صنعت :

رقابت سنگین شرکت های بین المللی برای ورود به بازار ایران

میهن صنعت : سخنان مبتنی بر تدبیر و امید دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در زمان انتخابات، تاکید بر رویکردی تعاملی با دنیا در مناسبت های مختلف و نیز دیپلماسی فعال دولت یازدهم هر روز منجر به گشایشی تازه در امور اقتصادی و سیاست خارجی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از گذشت ساعاتی از موفقیت های حاصل شده در گفت و گوهای ایران با گروه 1+5 در ژنو، سیل درخواست های بازرگانان و تجار بین المللی از چهار گوشه جهان برای دیدار و گفت و گو با مقامات اقتصادی و تجاری ایران به سوی کشورمان سرازیر شد.

در پیش گرفتن دیپلماسی تعامل و گفت و گو با همه کشورها و باز شدن درهای سیاست خارجی ایران به روی دنیا، باعث شد کشورمان در یک ماهه اخیر شاهد ترافیک بالای رفت و آمد وزرای خارجه، هیات های سیاسی و اقتصادی و همچنین شخصیت های برجسته بین المللی باشد.

هر چند از روزهای نخست روی کار آمدن دولت روحانی، شاهد سفر مقامات بین المللی مختلفی به کشور بوده ایم اما به طور قطع آغاز حل پرونده هسته ای ایران از طریق مذاکره و اجرای گام نخست برنامه اقدام مشترک بر سرعت تبادلات دیپلماتیک افزوده است.

وضعیت به گونه ای است که می توان گفت، گفتمان تنش زدایی در حوزه سیاست خارجی و اقدام های عملی باعث شده است مناسبات ایران با کشورهای مختلف جهان به یکباره رو به گسترش نهد.

موفقیت ایران در پیشبرد مذاکرات هسته ای و رسیدن به توافق ژنو و کشاندن مقامات سیاسی شش کشور قدرتمند دنیا به پای میز مذاکره نشان داد که دستگاه سیاست خارجی کشور به خوبی زبان دیپلماسی را می داند و با دوری از جنجال و حاشیه سازی، نگاه منطقی، سازنده و در عین حال مبتنی بر منافع و مصالح کشور را سرلوحه کار خود قرار داده است.

اشتیاق مقامات سیاسی کشورهای اروپایی – آسیایی و منطقه ای برای سفر به ایران را باید ناشی از این دانست که آنها به خوبی از فضای جدید ایجاد شده در عرصه دیپلماسی این کشور مهم با ظرفیت های بالای اقتصادی و سیاسی و درعین حال دارای فرهنگ غنی آگاهند و قصد دارند از فرصت ایجاد شده برای تعامل بیشتر با جمهوری اسلامی ایران بهره ببرند.

به گفته یکی از اقتصاددانان در ایران، حضور رییس جمهوری در اجلاس داووس و سخنرانی تاثیرگذار ایشان در این اجلاس باعث شد ایران در کانون توجه هیات های سیاسی و پارلمانی کشورهای مختلف قرار گیرد.

سفر هیات های بزرگ اقتصادی آسیایی به ایران، پس از مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک و کاهش تحریم ها، همچنین تاکید رییس جمهوری بر آمادگی ایران بر پذیرش سرمایه گذاری خارجی صورت گرفت.

سفر یک هیات بزرگ اقتصادی از کنفدراسیون اتاق های بازرگانی آسیا و اقیانوسیه برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری در تهران و نشانه هایی از برنامه ریزی شرکت های بزرگ اقتصادی آسیا به منظور سبقت در مسابقه حضور در ایران، موید این مطلب است.

بر اساس گزارش ها، این هیات بزرگ اقتصادی آسیایی در سفری سه روزه فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در ایران را مورد بررسی قرار داد.

همچنین رسانه های غربی اعلام کردند شرکت های خودروسازی رنو، پژو – سیتروئن و شرکت نفتی توتال در راس شرکت های فرانسوی قرار دارند که برای بازگشت به ایران پس از توافق موقت هسته ای، عجله دارند. این در حالی است که کارشناسان، دیپلمات ها و صنعتگران فاصله زیادی را تا موفقیت آنان می بینند.

بر پایه این گزارش، پس از آغاز لغو بخشی از تحریم های بین المللی علیه ایران، یک هیات به نمایندگی از یکصد شرکت فرانسوی که بسیاری از آن ها در بازار بورس فرانسه حضور دارند با حمایت ˈجنبش شرکت های فرانسویˈموسوم به ˈمدفˈ (جنبش کارخانه های فرانسه) در بهمن ماه به ایران سفر کردند.

به گزارش رسانه های فرانسوی، ˈتیری کوویلˈ کارشناس مسائل ایران در مورد سفر هیات اقتصادی فرانسه از دست دادن فرصت بازار ایران را ˈحماقتˈ خواند.

تیری کویل گفت: دست روی دست گذاشتن آن هم در حالی که باید خود را آماده حضور کامل در بازار ایران کنیم، حماقت است.

درهمین حال، نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در یک گزارش خبری با عنوان ˈدیدار تاریخ ساز یک هیات تجاری فرانسه از ایرانˈ نوشت : سفر بیش از یکصد سرمایه گذار فرانسه، بزرگترین هیات اروپایی دیدار کننده از جمهوری اسلامی طی 30 سال گذشته محسوب می شود.

دراین گزارش آمده است: یک هیات بزرگ تجاری فرانسه به امید احیای مناسبات اقتصادی در بحبوحه کاهش تحریم های غرب، به دنبال توافق تاریخی بر سر برنامه هسته ای مورد مناقشه تهران وارد ایران شده و با رهبران تجاری بخش خصوصی ایران ملاقات کرده است.

برپایه این گزارش، مدیران اجرایی شماری از بزرگترین شرکت های فرانسه از جمله شرکت های بزرگ توتال، گروه ارتباطات راه دور اورنج، شرکت برق جی دی اف سوئز، خودرو سازی رنو و شرکت مهندسی آلستروم تنها بخشی از این هیات را در یک دیدار سه روزه تشکیل می دهند.

دیگر بخش های اقتصادی از قبیل فن آوری اطلاعات و گروه های هتل داری و همچنین شرکت های مالی، بانکداری، سرمایه گذاری، آب، هوانوردی، سیمان، صنعت غذایی، کشتیرانی، بیمه و دارویی نیز در این هیات نمایندگانی دارند.

این دیدار به دنبال سرازیر شدن هیات های مشابه از هلند، آلمان، ایتالیا، کره جنوبی و دیگر کشورها برای بررسی فرصت های تجاری تازه پس از توافق تاریخی ایران با قدرتهای جهان صورت گرفت.

همچنین ˈولادیمیر آندره گونزالس کساداˈ سفیر جمهوری کوبا در ایران اعلام کرد یک هیات رسمی اقتصادی تا ماه آوریل (اسفند- فروردین) به تهران سفر می کند.

ازسوی دیگر اعلام شد بازرگانان، شرکت ها و صاحبان صنایع ایتالیا پس از توافق هسته ای و تعدیل بخشی از تحریم ها، درپی جبران مبادلات تجاری قبل از تحریم ها با ایران هستند و این کشور قصد دارد تا حجم مبادلاتی خود با جمهوری اسلامی ایران را به طور معنی داری جبران کند.

پس از سفر هیات 100 نفره از شرکت های اقتصادی فرانسه به ایران به دنبال حضور شرکت های ایتالیایی در تهران که بلافاصله بعد از توافق ژنو انجام شد، این روزها از برنامه ریزی مدیران دهها شرکت اقتصادی آلمانی برای سفر به ایران طی روزهای آینده خبر می رسد و به نظر می آید آلمانی ها بعد از شنیدن سخنان وزیر خارجه ایران در مونیخ و برلین، دیگر نمی خواهند بیش از این در استفاده از فرصت استثنایی فراهم شده برای از سرگیری روابط با ایران، زمان را از دست داده و از رقیبان خود عقب بمانند.

در حالی که بعد از توافق هسته ای ژنو و آغاز لغو مرحله ای تحریم های غرب و اتحادیه اروپایی علیه ایران در چارچوب اولین گام از ˈطرح اقدام مشترکˈ، شرکت های اقتصادی فعال اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه، ایرلند، سوئیس، اتریش و برخی از دیگر کشورها شانس خود را برای حضور دوباره در بازار ایران در زمینه های مختلف اعم از خودرو سازی، صنایع پتروشیمی، نفت وگاز و انرژی در بوته آزمایش گذاشته اند، خبر می رسد که شرکت های اقتصادی آلمانی معتبر تصمیم گرفته اند بیش از این معطل و چشم انتظار اقدامات سیاسی دولت خود باقی نمانده و دست بکار شوند تا عقب ماندگی از همتایان اروپایی را جبران کنند.

بر پایه این گزارش ها، رییس سابق بانک ایالتی بایرن آلمان نیز تحریم های اقتصادی علیه ایران را بر فعالیت های این کشور بی تاثیر دانسته و گفته است: به خوبی دیدیم که ایرانی ها کاستی های ناشی از تحریم های غرب و اتحادیه اروپایی را از راه کشورهای دیگر جبران کردند و در واقع این خود ما بودیم که ضرر کردیم.

ˈمانفرد باوومنˈ که در گذشته سال ها در قالب هیات های اقتصادی و بانکی سفرهای متعددی به ایران داشته و با مقام ها و نهادی های اقتصادی کشورمان از جمله بانک مرکزی در زمینه ارائه تسهیلات سرمایه گذاری های مشترک همچون پروژه توانیر مشهد و کارخانجات نساجی مازندران همکاری داشته است، می گوید: همیشه نگاه من برای مشارکت اقتصادی مثبت بوده و اینکه سطح همکاری های دو کشور مدتی به خاطر تحریم ها کاهش یافته است برایم بسیار ناراحت کننده بود.

در همین راستا و در راه تلاش شرکت های آلمانی برای بررسی شرایط حضور در اقتصاد ایران می توان به نشست مهم نزدیک به یک صد نفر از مدیران عامل و روسای هیات مدیره شرکت های مهم اقتصادی آلمان که از اعتبار بالایی در سطح بین المللی برخوردارند اشاره کرد که با وزیر امور خارجه ایران در خلال سفر وی به این کشور در یکی از هتل های شهر برلین انجام شد.

به گفتهˈدانیل برن برگˈ، هیات اقتصادی آلمان متشکل از نمایندگان 27موسسه اقتصادی، بنگاه تجاری و شرکت های تولید کننده از جمله شرکت داروسازی بایر، شرکت های صنعتی زیمنس و دایملر بنز، شرکت های لینده و BASF تولید کننده محصولات پتروشیمی، دویچه بانک و بانک تجاری ایران و اروپا و همچنین چندین شرکت خصوصی فعال در حوزه انرژی و نفت و گاز که مدیران آنها در نشست با وزیر خارجه ایران حضور داشتند، در روزهای آینده به ایران سفر خواهند کرد تا ضمن بررسی راه های توسعه و گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری بار دیگر حضور خود را برای فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در جزیره ثبات خاورمیانه تثبیت کنند.

روزنامه فرانکفورتر روند شاو درجدیدترین مطلب خود دراین رابطه، نوشته است : همه سرمایه گذاران جهان این روزها دیگر به این نتیجه رسیده اند که شرایط فراهم شده و می توانند معامله اقتصادی خوبی با تهران انجام دهند و به همین خاطر است که هیات های دولتی از کشورهای مختلف جهان اعم از سیاسی و اقتصادی در صف ورود به ایران هستند.

فرانکفورتر روند شاو، افزود: همه می خواهند در مسابقه معامله اقتصادی با ایران نفر اول باشند و رقابتی سنگین بین شرکت های اقتصادی بین المللی ایجاد شده و همگی این روزها برای لغو کامل تحریم ها علیه این کشور لحظه شماری می کنند.

از سوی دیگر آمریکا که خود آغاز کننده تحریم ها علیه ایران در بیش از 35 سال گذشته و بویژه دو سال اخیر بود، با مشاهده سبقت گیری دولت های غربی از یکدیگر برای تجارت با ایران از سفر هیات های اقتصادی غربی انتقاد کرده است.

روزنامه لوفیگارو در این زمینه می نویسد : به نظر می رسد سفر تاریخی هیات اقتصادی یکصد نفره ی فرانسوی به ایران، به مذاق برخی از مقامات آمریکایی خوش نیامده است به همین علت جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا شرکت های فرانسوی را تهدید کرد و برای از سرگیری رابطه ی تجاری با ایران به آنها هشدار داد.

براساس گزارش ها، وزیر امورخارجه ی آمریکا چندی پیش با لوران فابیوس وزیر خارجه ی فرانسه به طورتلفنی گفت و گو کرد و دو وزیر در این زمینه با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند.

به گفته یکی از نزدیکان وزیر امور خارجه ی آمریکا، وی در این تماس تلفنی سفر هیات اقتصادی فرانسه به تهران را مفید ندانسته است.

علاوه بر کری ˈوندی شرمنˈ معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه ی آمریکا نیز از این اقدام فرانسه انتقاد کرده است.

به نوشته لوفیگارو، برخی صاحبان صنایع فرانسه قبل از سفر به ایران به سفارت آمریکا در پاریس فراخوانده شدند و در این جلسه ˈپیتر هارلˈ دیپلمات بلندپایه آمریکایی آنان را از استفاده از فرصت تجاری با ایران منع کرده بود.

با تمام این تفاسیر می بینیم کماکان کشورهای مختلف به دنبال ایجاد و ارتقای روابط سیاسی و اقتصادی خود با ایران هستند اما نکته ای که دولتمردان کاردان ما نباید از آن غافل باشند، این است که تحریم ها کاملا به ضرر دولت های اروپایی و آمریکایی تمام شده است و علاقه آنها به ایجاد این رابطه با ایران، اگر بیشتر از ایران نباشد کمتر نیز نیست.

پس با توجه به رفتار منفعت طلبانه تمام دولت ها، از مقامات کشورمان انتظار می رود در ایجاد روابط اقتصادی و تسهیل شرایط ورود تجار و صنعتگران خارجی به کشور، منافع ملی در سال های آینده را به بهترین شکل در نظر داشته و بر اساس آن کوشا باشند./ایرنا/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=41668
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه