خودروسازان سربازان بدون اسلحه و مهمات در اقتصاد ایران؛

رقابت پررنگ پلیس و نمایندگان مجلس در تخریب صنعت خودرو !

وضعیت این روزهای خودروسازان داخلی و به خصوص ایران خودرو مصداق سربازی است که به اذن فرمانده در خط مقدم حضور دارد اما بدون اسلحه و مهمات و همچنان از او انتظار مقاومت می‌رود و در این میان از سوی دو ارگان حاکمیتی نیز مورد هجمه شدید داخلی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«میهن صنعت»، بروز چند تصادف در ماه‌های اخیر و مطرح شدن طرح واردات خودرو و رفت و برگشت این طرح بین ارگان‌های حاکمیتی و در نهایت ممنوعیت واردات خودروهای خارجی شرایط را به خوبی برای حمله به خودروسازان و تخریب صنعت خودرو فراهم آورده است.

در این میان اما پلیس راهور و برخی نمایندگان مجلس در هفته‌های اخیر یکی از فعال‌ترین ارگان‌ها در حمله به خودروسازان بودند که اتفاقا این هجمه و انتقادات بسیار به مزاج رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور خوش آمده است.

اظهارات روسای ارشد پلیس راهور و برخی نمایندگان همیشه منتقد صنعت خودرو نظیر رشیدی کوچی در حالی مطرح و هر روز نیز بر گستره آن افزوده می شود که پلیس یکی از ارگان‌هایی است که بر اساس قانون در صورت وجود تخلف از سوی خودروسازان می‌تواند شماره‌گذاری محصولات را تا زمان رفع مشکل متوقف نماید و مجلس نیز می‌تواند با وضع قوانین و طرح تحقیق و تفحص به مشکلات صنعت خودرو پایان دهد.

با این وجود پلیس راهور از این قدرت قانونی استفاده نمی‌کند و در عوض فضای رسانه ای را آکنده از اظهارات تخریبی بر علیه صنعت خودروسازی نموده است همانطور که مجلس در وضع قوانین کوتاهی می‌کند.از قصد و غرض روسای پلیس در مطرح کردن این انتقادات آنهم به صورت مکرر در فضای مجازی بی‌اطلاعیم اما بعید است که این دست اظهارات منفی به بهبود وضعیت کیفی خودروهای تولید داخل منتج شود موضوعی که به یقین مقامات پلیس هم به آن واقف هستند.

اما نمایندگان همیشه منتقد صنعت خودرو یقینا از مطرح کردن این انتقادات مقاصد انتخاباتی را دنبال می‌کنند چرا که تخریب صنعت خودرو در کشور ما موجب محبوبیت فردی می‌شود که این خود تبدیل به یک معضل شده است.

چرا این اظهارات همچنان ادامه دارد!؟

دلیل این اظهارات را شاید بتوان نوعی فرار از مسئولیت نزد افکار عمومی دانست که متاسفانه به دلایل بسیاری مورد تایید عوام هم قرار می‌گیرد.پلیس خود به مشکلات خودروسازان در سال‌های اخیر واقف است و از آن به بهترین شکل ممکن آگاهی دارد چرا که خود نیز به نوعی از این مشکل رنج می‌برد.

به طور مثال نگاهی به آمار دوربین های نظارتی غیرفعال پلیس و وضعیت اسفناک آن در سراسر کشور و ناتوانی پلیس در تامین و رفع مشکل به دلیل عواقب تحریم ها از آن نکات مشترک پلیس با خودروسازان است.

مشکلات پلیس در تامین تجهیزات فردی مدرن که به دلیل بحران ارزی و تحریم گریبان پلیس را گرفته است نیز از دیگر نقاط اشتراک پلیس با خودروسازان است یا موارد بسیار دیگری که در این یادداشت نمی‌گنجد.با این حال پلیس همچنان بر موضع خود استوار است و دست از انتقاد برنمی‌دارد.

شاید بهتر باشد اینجا برخی از محدودیت های خودروسازان را شرح دهیم با این امید که پلیس نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از آن آگاه شود.نخستین مشکل بزرگ خودروسازان که بعضا آنان را تا مرز ورشکستگی نیز پیش برده موضوعی است که تنها در خودروسازان داخلی شاهد آن هستیم.

فروش خودرو با قیمتی کمتر از نرخ تمام شده همان اتفاقی است که زیان انباشته خودروسازان را ایجاد کرده است اما خودروسازان به دلیل مخالفت دولت اجازه فروش خودرو به قیمت واقعی را ندارند.عدم امکان همکاری با شرکت ها و خودروسازان مطرح جهان به دلیلی که همگی بر آن واقف هستیم دیگر مشکل بزرگی است که خودروسازی ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

وجود چندین هزار نیروی مازاد که بسیاری از آنها با درخواست نمایندگان مجلس در صنعت خودرو مشغول شدند نیز معضلی است که خودروسازان را با گرفتاری های پرشماری مواجه ساخته و تنها یکی از خروجی‌های آن هزینه‌ سربار سرسام‌آور و تاثیر آن بر قیمت تمام شده محصول است.

نقش نمایندگان مجلس در وضعیت فعلی صنعت خودرو اما تنها در استخدام نیروهای مازاد خلاصه نمی‌شود بلکه فراتر از آن است.سایت های استانی ایران خودرو از بزرگترین عوامل زیان انباشته و وجود هزینه سربار در این خودروسازی است که به درخواست و با فشار نمایندگان مجلس در نقاط مختلف کشور تاسیس شده است.

این موارد پیش پاافتاده‌ترین مشکلات خودروسازان است که حتی عوام نیز متوجه می‌‌شوند وگرنه مشکلات، موانع و بروکراسی‌ اداری بیشتری نیز وجود دارد که در نهایت به کند شدن روند تولید خودرو منجر شده است.
با نگاه به این مشکلات در ظاهر ساده می‌توان متوجه شد که خودروسازان توان رفع هیچ کدام از این مشکلات را ندارند!

متاسفانه هم پلیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این امر واقف است هم سازمان ملی استاندارد ایران، اصلا دلیل همراهی و همکاری پلیس و استاندارد با خودروسازان نیز همین آگاهی از مشکلاتی است که خودروسازان در بروز آن هیچ نقشی نداشتند.

اگر بپذیریم که آنچه امروز در صنعت خودرو می‌گذرد مربوط به مشکلات ناشی از تحریم های سنگین صنعت خودرو است قطعا بهتر می‌توانیم آن را رفع کنیم.بهتر است حداقل در صنعت خودرو به جای پاک کردن صورت مسئله با قبول آن در جهت رفع این مشکلات بکوشیم.

اگر دلیل مشکلات را بدانیم دیگر نیازی به این جار و جنجال‌های رسانه ای که بخش بزرگی از آن در جهت تطهیر ارگان‌هایی نظیر پلیس راهور و سازمان استاندارد و فرار از نقش داشتن در مشکلات صنعت خودرو انجام می‌شود، نخواهد بود.

در صورتی که بپذیریم علل این مشکلات را باید در جایی دیگر جستجو کنیم قطعا می‌توانیم با هم‌افزایی در رفع مشکلات و موانع بکوشیم.تنها کافیست صورت مسئله را بپذیریم و از تلاش برای نشان دادن خودروسازان به عنوان عامل اصلی افت کیفیت خودرو دست برداریم، والسلام.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=243577
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه