فعالیت رنو در ایران با چالش‌های جدیدی مواجه شد

«رنو» برسر دوراهی «ماندن» یا «رفتن»؟

میهن صنعت : رنو با روش سرمایه‌گذاری به ایران آمد و به همین دلیل هم هست که نوع حضورش تاثیر مثبتی بر صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی ایران گذاشته است. همچنین رنو فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق نکرده بلکه خواستار توجه به مشکلات پیش روی صنعت خودرو برای ادامه ف

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، تقریبا یک سال پیش بود که نماینده رنوی فرانسه در ایران با رونمایی از محصولات جدید این شرکت از واژه «ماندن» در بازار ایران استفاده کرد. این در حالی بود که پژو، رقیب هم‌وطن رنو به دلایل مختلف بهانه‌هایی برای خروج از ایران عنوان می‌کرد و شاید همین موضوع عزم رنو را برای ماندن جزم‌تر کرده بود. در همین یک سال گذشته، افزایش تولید محصولات رنو در ایران حکایت از آن داشت که رنو جایگاهی در بازار ایران به دست آورده که حاضر نیست به این زودی‌ها آن را از دست بدهد. اما چند وقتی شایعه خروج رنو از ایران در حالی رنگ و بوی جدی به خود گرفته بود که شکل پرداخت‌های ایران به این شرکت عظیم فرانسوی، شک و شبهه‌های زیادی را برای آنها ایجاد کرده بود تا اینکه روز گذشته دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران به‌طور رسمی تعلیق فعالیت‌های رنو در ایران را تکذیب کرد. ساسان قربانی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: برخلاف‌ برخی اخبار منتشر شده، رنو فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق نکرده بلکه خواستار توجه به مشکلات پیش روی صنعت خودرو برای ادامه فعالیت در ایران شده است.

هرچند گفته می‌شود رنو در نامه‌ای به قطعه‌سازان داخلی پیشنهاد کرده که میزان تولید تندر 90 و مگان به‌گونه‌ای مدیریت شود که تولید این محصولات در ایران استمرار یابد، اما محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت‌وگو با تهران امروز وجود چنین نامه‌ای را زیر سوال برد و گفت: قطعا اگر نامه‌ای وجود داشته باشد، من باید آن را می‌دیدم اما تاکنون وجود این نامه برای من ثابت نشده است. وی درباره شرایط تداوم حضور رنو در ایران گفت: متاسفانه ما خیلی بد با رنو تا می‌کنیم؛ نه پول آنها را می‌دهیم و نه پول را به حسابشان منتقل می‌کنیم اما با این حال رنو خودروسازی است که با این شرایط با ایران همکاری می‌کند. نجفی‌منش تاکید کرد: هرچند پیش از این رنو اعلام کرده بود که قصد دارد در ایران باقی بماند، اما این به معنای آن نیست که ما پول آنها را پرداخت نکنیم یا بدحسابی داشته باشیم. این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو با اعلام اینکه در شرایط فعلی عده زیادی تلاش می‌کنند تا صنعت خودرو با مشکلات جدیدی مواجه شود، گفت: سیستم بانکی و مشکلات تحریم، در کنار روش قیمت‌گذاری خودرو و قوانینی که بانک مرکزی، سازمان محیط‌زیست، سازمان حمایت، شورای رقابت، پلیس راهور و استاندارد و… وضع می‌کنند، همه نشانه‌هایی است که نمی‌خواهند صنعت خودرو در ایران رشد کند. وی با اشاره به اینکه اغلب این مشکلات داخلی هستند، یادآور شد: یکباره همه با هم به جان این صنعت افتاده‌اند و امروز شاهد آن هستیم که صنعت خودرو به شدت با بحران جدی دست و پنجه نرم می‌کند و در همین احوال آمریکا هم از فرصت استفاده کرد و این صنعت را تحریم کرد. نجفی‌منش با تاکید بر اینکه دولتمردان باید با هوشیاری بیشتری به داد این صنعت برسند، درباره خروج یا عدم خروج رنو از ایران گفت: رنو از ایران نمی‌‌رود اما قطعه هم به ایران نمی‌دهد چون اگر پول نباشد، نمی‌تواند قطعه به ایران بدهد.

رنو هوشیارتر از آن است که ایران را ترک کند

هر چند نماینده رنو در ایران در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد، اما آمارها حاکی از آن است که در همین شرایط هم 110 خودرو مگان و تندر در کشور تولید می‌شود که رقم قابل توجهی است.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره راهکارهای حل مشکلات ایران و رنو به تهران امروز گفت: اردیبهشت ماه سال گذشته در کارگروه حمایت از تولید که در حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد راهکارهای پیشنهادی را به ایشان ارائه دادیم؛ آقای رحیمی اعلام کردند برای رفع مشکلات کمبود نقدینگی صنعت خودرو، 2هزار میلیارد تومان تسهیلات نقدی به دو خودروساز بزرگ داده شود تا بدهی قطعه‌سازان و به‌ویژه رنوپارس را پرداخت کنند، اما متاسفانه تا این لحظه کمکی از جانب دولت صورت نگرفته است.

 

وی درباره حجم بدهی‌های خودروسازان به رنوپارس گفت: رقم این بدهی قابل توجه است و قطعا مشکلاتی را برای رنو ایجاد کرده، اما با همه این مشکلات پیش‌بینی می‌کنم رنو به فعالیت خود در ایران ادامه دهد. چون پارس خودرو و ایران خودرو اگر امکان پرداخت بدهی‌هایشان را به رنو داشتند، قطعا این کار را می‌کردند. آنها هم با مشکلات نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این کارشناس حوزه خودرو با اشاره به مشکلات رنو در ایران گفت: خودروسازان در حال انجام پروسه انتقال بدهی‌هایشان به رنو و تبدیل آن به یورو بودند که تحریم‌ها اعمال شد و در عین حال به‌طور همزمان ارزش پول ایران به یکسوم کاهش پیدا کرد.

وی افزود: در این میان رنو متضرر هم شده اما باز هم به‌دنبال ترمیم ارتباطات برای ادامه حضور در ایران است؛ چرا که عدم انتقال پول دست خود مدیران نیست، وگرنه فرانسوی‌ها آنقدر دوراندیش هستند که بازار ایران را از دست ندهند.

حفظ تولید رنو با مشکل مواجه شد

اما روز گذشته ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران اعلام کرد:‌ در شرایطی که تولید در دو گروه خودروسازی کشور تا حد زیادی کاهش یافته، رنو نیز در نامه‌ای به قطعه‌سازان خواستار کاهش تولید محصولات تحت برند خود شده، زیرا با توجه به میزان موجودی قطعات در شرکت‌های خودروساز داخلی حفظ سطح تولید به میزان گذشته ممکن نیست.

وی با بیان اینکه رنو برخی از قطعات خودروهای تولیدی را از خارج کشور وارد می‌کند، تصریح کرد: تحریم‌های بین‌المللی و همچنین برخی مشکلات مالی موجب شده که پرداخت مطالبات شرکت رنو طولانی شود که این موضوع تاثیرات نامطلوبی بر روند واردات قطعات داشته است.

قربانی ادامه داد:‌ کاهش تولید تنها منحصر به تندر 90 و مگان نبوده و تولید سایر خودروهای داخلی در دو گروه بزرگ خودروسازی کشور نیز تحت‌تاثیر شرایط فعلی در حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

وی افزود: با این حال تفاوت رنو با خودروسازان داخلی این است که در نامه‌ای به قطعه‌سازان طرف قرارداد، شرایط فعلی و دلایل کاهش تولید را به روشنی تشریح کرده و خواستار تشدید فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی برای رفع مشکل شده است. بنابراین برخلاف اخبار منتشر شده رنو در نامه خود حرفی از تعلیق فعالیت‌ها در ایران نزده است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران با بیان اینکه رنو همچنان مصمم به ادامه فعالیت‌ها در ایران است، خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم اخیر آمریکا و مشکلات نقل و انتقال پول و به‌ویژه تحریم کشتیرانی، شرایط برای واردات قطعات به ایران دشوار شده است. با این حال رنو از معدود شرکت‌هایی است که با وجود تمام این مشکلات اعلام کرده که علاقه‌مند به بازار ایران بوده و نمی‌خواهد این کشور را ترک کند.

بر همه کارشناسان حوزه خودرو روشن است که رنو با روش سرمایه‌گذاری به ایران آمد و به همین دلیل هم هست که نوع حضورش تاثیر مثبتی بر صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی ایران گذاشته و خودروسازان و قطعه‌سازان از ادامه فعالیت رنوی فرانسه در ایران استقبال می‌کنند. با وجود آنکه دولت فرانسه سهام‌دار شرکت رنو به حساب می‌آید و سیاست‌های ضد ایرانی نیز دارد، اما مدیرعامل رنوپارس بارها تاکید کرده این موضوع نمی‌تواند رابطه رنو و خودروسازی ایران را به هم بزند. این شرکت پیش از این پولش را از ایران را در خارج از اروپا و آمریکا که تحریم‌ها در آنجا اعمال شده و در کشورهایی از جمله هند و مراکش دریافت می‌کرد. بر اساس گزارش رنو، این شرکت در نیمه نخست سال 2013 میلادی، با فروش بیش از 646 هزار دستگاه خودرو در بازارهای بین‌المللی، رشد 4.3 درصدی را در بازارهای خارج از اروپا به نام خود ثبت کرده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=21556
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه