میهن صنعت:

روحانی در جشنواره بین المللی خوارزمی: علم‌وفناوری در خدمت سیاستمداران باشد نتیجه شومی خواهد داشت/ غرب دانشمندان ما را ترور می‌کند تا کشور ما پیشرفت نکند

میهن صنعت: رئیس جمهور با بیان اینکه وقتی اندیشمندان این سرزمین پرچم دار علم و دانش بودند بدون منت این دانش را در اختیار دیگران قرار دادند و غرب در رنسانس از این علم و دانش ما بهره جست، گفت: اما زمانی که دنیا دگرگون شد، کشورهای صنعتی برای توسعه و قدرت علم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی گفت: جشنواره خوارزمی، رازی و فارابی هر کدام نمادی هستند از پیوند میان زنجیره دانش، پژوهش و فناوری که در نهایت هدفش توسعه علمی کشور است.

وی افزود: در آن مقطع که فرهنگ و تمدن ایرانی با اشتیاق فرهنگ و تمدن اسلامی را در آغوش کشید این دو در کنار هم افتخارات بزرگی آفریدند. مخصوصا در قرن 4 ،5 و 6 که ما شاهد تحولات شگرفی بودیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه خوارزمی ها و فارابی ها دروازه علم و دانش را بر روی جهانیان باز کردند، گفت: متاسفانه یک زمانی علم و دانش ایدئولوژیک شد بدین معنا که قدرت های بزرگ شرق و غرب علم و فناوری را به عنوان ابزاری برای سلطه خود تلقی کردند و به دنبال سلطه انحصاری علم افتادند.

روحانی با بیان اینکه از دیدگاه اسلام زکات علم، تعلیم و تربیت است، گفت: آن دوران که اندیشمندان این سرزمین پرچم دار علم و دانش بودند بدون منت این دانش را در اختیار دیگران قرار دادند و غرب در رنسانس از این علم و دانش ما بهره جست، اما زمانی که دگرگون شد کشورهای صنعتی برای توسعه و قدرت علم را حق انحصاری خود دانستند تا جایی که دستگاههای جاسوسی و اطلاعاتی آنان به خود اجازه می دهند دانشمندان ما را ترور کنند تا توسعه و پیشرفت در این کشور تحقق نیابد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه می دانند فناوری هسته ای در ایران صلح آمیز است، افزود: هیچ کشوری در این موضوع تردیدی ندارد و آژانس نیز هزاران ساعت از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده است و هیچ علامتی برای انحراف از مسیر صلح آمیز به مسیر نظامی ندیده است پس چرا دانشمندان ما را ترور می کنند. برای چه متخصصان موشکی ما را که صرفا برای دفاع از کشور فعالیت می کنند را از بین می برند.

وی با بیان اینکه در ان پی تی آمده است که باید فناوری صلح آمیز هسته ای در اختیار همه کشورها قرار گیرد، گفت: کشورهای غربی حتی امضای خود را زیر پا گذاشتند و به این بند از تعهدنامه عمل نمی کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه از دیدگاه اسلام علم و فناوری بدون مرز است، تصریح کرد: آن دورانی که در این سرزمین شکوفایی علم و فناوری بود و ایران میراث دار این گنجینه بزرگ بود، آن را در اختیار دیگران قرار می داد اما از زمانی که  سلطه گران و دیکتاتوران بر این سرزمین مسلط شدند، ایران افول علمی پیدا کرد.

وی افزود: در دوران سلطه خارجی و حکومت استبدادی، علم و فناوری رشد نخواهد کرد و ما دست نیازمان را به دیگران در آن دوران دراز کردیم اما دیگران بنا به مصلحت های خود دانش و فناوری را در اختیار ما گذاشتند.

روحانی با بیان اینکه دوران افول علم در ایران چند قرن طول کشید گفت: با انقلاب اسلامی ایران علم و فناوری احیا شد و این نشانگر این است که علم و دانش زمانی رشد می یابد که استقلال و آزادی باشد و استبداد برود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز نیاز به تحرک ویژه در کشور داریم، گفت: امروز در شرایطی هستیم که باید فضای ارتباط علمی با جهان برقرار شود که این جشنواره یکی از پیام هایش ارتباط علمی با دیگر کشورهاست.

به گزارش مهر، وی تاکید کرد: جشنواره خوارزمی به معنای آن است که در فضای مثبت بین المللی ما می توانیم سرعتمان را در مسیر علم و دانش بیشتر کنیم.

روحانی با اشاره به پیشرفت های صلح آمیز ایران در شرایط تحریم، گفت: ما در شرایط فشارهای بین المللی توانستیم در زمینه نانو، بیوتکنولوژی و فناوری و آی سی تی پیشرفت های خوبی داشته باشیم و در یک شرایط بهتر می توانیم تحرک را سرعت ببخشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در جشنواره ها عدالت علمی را مد نظر قرار دهیم گفت: عدالت علمی میان تهران و استانها، استانها و شهرستان ها، میان زن و مرد و میان اقوام مختلف باید برقرار باشد البته حتما برگزارکنندگان چنین جشنواره ای به این نکات توجه دارند اما من بر آن تاکید دارم که باید زمینه رشد علمی، مدیریتی جضور همه اقلیت ها، اقوام، زنان و فرهیختگان در جامعه هموار باشد که این جشنواره ها می توانند در این زمینه کمک کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دنیای علم و دانش و فناوری دنیای وسیعی است، ادامه داد: البته باید حلقه های میان علم و دانش را به هم متصل کنیم، اگر حلقه ای میان علم و فناوری و اجرای آن به هم متصل نباشد یک تحقیق و یک مقاله تبدیل به ثروت نخواهد شد.

وی ادامه داد: خود مقاله و تحقیق زیباست اما همچون گلی است پشت شیشه که کسی از عطر آن استفاده نمی کند.

روحانی با تاکید بر اینکه مقاله باید تبدیل به محصول تجاری شود گفت: ما باید حلقه های مفقوده را به هم وصل کنیم چرا که توسعه کشور بدون علم و فناوری امکان پذیر نیست.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید بیاییم در فضای گمنامی به فکر نام آوری ایران باشیم، گفت: البته خود نام آوری نیز اشکال ندارد اما باید از خود بگذریم و به فکر ایران، وطن و سرزمینمان باشیم.

روحانی افزود: اگر ایران سرافرازتر شد ما هم همه جا سرافراز خواهیم شد اما اگر یک نفر سرافراز شد 75 میلیون نفر دیگر احساس سرافرازی نخواهند کرد.

وی ادامه داد: ما برای توسعه و سربلندی نیاز به پژوهش و اختراع داریم و در این زمینه شرکت های دانش بنیان باید تکیه گاه ما باشند.

روحانی با تاکید بر اینکه دولت تمام توان خود را در جهت توسعه و پیشرفت کشور به کار خواهد گرفت، گفت: امیدواریم بعد از یک سال بتوانیم آمار خوشحال کننده ای به مردم اعلام کنیم.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه اولویت بندی یک ضرورت است، گفت: برای رسیدن به علم و فناوری باید اولویت بندی کنیم که رسیدن به کدام دانش، کدام علم و رسیدن به چه هدفی برای ما مهم تر است، علم و فناوری را نباید فضیلت ببینیم بلکه باید ضرورت ببینیم.

وی با بیان اینکه علم و فناوری باید نیازهای فوری جامعه را برطرف کند، گفت: مثلا امروز باید علم و فناوری بر اساس شرایط خاص اقلیمی ما باشد. در این زمینه توجه به کمبود آب یک ضرورت است که باید تحقیق و توسعه را در این مسیر قرار دهیم. همچنین توجه به محیط زیست کلانشهرها، آلودگی هوا نیز باید مورد توجه باشد تا به یک توسعه پایدار برسیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این دولت معتقد است اداره کنندگان واقعی کشور باید عالمان و فرهیختگان باشند، گفت: اقتصاد و سیاست باید در مسیری قرار گیرد که صاحب نظران برای آن توصیه کنند و دولت فقط بسترساز برای نخبگان جامعه و اندیشمندان باشد تا مسیر توسعه را فراهم کند.

روحانی افزود: اگر بنا باشد علم، پژوهش و فناوری در خدمت سیاست و سیاستمداران قرار گیرد آن وقت نتیجه شومی خواهد داشت، باید سیاست و سیاستمداران در خدمت علم و فرهنگ قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در کشور ما تحقیقات، فناوری و علم تحت نفوذ دولت است، تصریح کرد: بخش خصوصی و بخش مردمی باید به صحنه بیایند چرا که آنها می توانند علم و دانش و فناوری را شکوفا کنند.

روحانی تصریح کرد: علم و دانش باید در اختیار اساتید و بزرگان علم و فناوری باشد و نه در اختیار کارمند دولت. کارمند دولت نمی تواند هدایت گر مسیر فرهنگ و دانش در جامعه باشد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به مسئله عقلانیت در علم و دانش گفت: بدون عقلانیت، علم و اندیشه نمی توانیم کشور را به مسیر تعالی و واقعی برسانیم، دولت باید زمینه و بسترهای لازم را برای این منظور فراهم کند و امیدواریم بتوانیم با تخصص و فناوری ایرانیان و غیر ایرانیان و همه آنانی که علاقه مند به حضور در این کشور هستند نیازهای ضروری جامعه را حل کنیم.

وی همچنین با اشاره به سفر اخیرش به استان هرمزگان، گفت: هدف من از این سفر این بود که توسعه دریامحور در آن منطقه را احیا کنم چرا که جنوب کشور دنیایی از ظرفیت ها و امکانات است.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه ما باید خودمان را برای یک حرکت جدید در کشور آماده کنیم، افزود: البته در بخش تحقیقات کمبود منابع داریم و باید آن را جبران کنیم.

روحانی ادامه داد: ما برای رسیدن به نقطه مطلوب نباید وضعیت فعلی مان را با سالهای گذشته مقایسه کنیم بلکه باید خودمان را با دیگر کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم و ببینیم که در این مقایسه چه کمبودهایی داریم.

وی با تاکید بر اینکه باید ارتباط میان تولیدکنندگان و مراکز تحقیقی به وجود آید، گفت: باید فضایی به وجود بیاید که صنعتگر، کشاورز و تولیدگر احساس کند که بدون ارتباط با مراکز تحقیقی عقب می ماند و یک ارتباطی میان دانشگاه و مراکز تحقیقی با تولیدگران ایجاد شود.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: تدبیر، علم، عقلانیت و مهارت کشور را بیش از گذشته به سمت تعالی و شکوفایی خواهد برد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=43523
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه