میهن صنعت :

زمان‌بندی راه‌اندازی بزرگترین طرح پتروشیمی کشور

میهن صنعت : مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به رسیدن اتیلن خط لوله اتیلن غرب به کرمانشاه گفت: بخش بعدی این خط یعنی فاصله کرمانشاه تا میاندوآب در سال 92 و فاز سوم آن نیز در سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد.


به گزارش میهن صنعت به نقل از فارس عبدالحسین بیات  با بیان اینکه پتروشیمی کاویان خوشبختانه به تولید رسیده و در شرایط تثبیت تولید است، گفت: از ابتدای ذی‌الحجه، اتیلن در خط لوله اتیلن غرب تزریق شده است.

وی افزود: اتیلن به کرمانشاه رسیده و در آستانه راه‌اندازی واحد پلیمر کرمانشاه هستیم و باید تاکید کرد که راه‌اندازی این زنجیره با اهمیت خبر دلگرم کننده‌ای در صنعت پتروشیمی است و در آینده نزدیک این طرح‌ها به طور رسمی افتتاح می‌شوند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: بخش بعدی این خط یعنی فاصله بین کرمانشاه تا میاندوآب در سال 92 به بهره‌برداری می‌رسد و فاز سوم آن نیز در سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: بخشی از فاز سوم انشعاب دنا است که پتروشیمی‌های گچساران، ممسنی، دهدشت و کازرون را پوشش می‌دهد و یک واحد در همدان را نیز تغذیه خواهد کرد و انشعابات دیگری نیز در مسیر خود خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تصویب طرح و اجرای خط اتیلن غرب و پتروشیمی‌های مسیر آن قریب به 10 سال پیش در حالی آغاز شد که بسیاری از کارشناسان پتروشیمی معتقدند اجرای این خط که تقریبا نمونه مشابهی در جهان ندارد از پشتوانه کارشناسی کافی برخوردار نبوده است.

در واقع گفته می‌شود پیش از تصویب این طرح که تنها نمونه قبلی آن در کانادا و در شرایط بسیار متفاوتی از ایران اجرا شده است، کار کارشناسی مورد نیاز انجام نشده و تنها پس از تصویب طرح برای جمع‌آوری مستندات کارشناسی اقدام شده است.

در عین حال اغلب پتروشیمی‌های خط اتیلن غرب با لیسانس واحدی ساخته شده‌اند و علاوه بر اینکه تلاشی برای تولید لیسانس بومی این واحدها انجام نشده است، تولیدات همه این مجتمع‌ها مشابه هم خواهد بود. چنانکه در عین کمبود قابل توجه بعضی گرید‌های پلیمر در کشور، با مازاد بعضی گریدهای دیگر پلیمر که در این خط تولید می‌شوند مواجه خواهیم بود.

برای اجرای خط لوله اتیلن غرب و مجتمع‌های سر راه آن تا کنون قریب به 8 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و برای تکمیل آن لااقل به همین میزان سرمایه‌گذاری نیاز خواهد بود.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=6326
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه