میهن صنعت :

زنگ بيداري كاراته ايران در پاريس

میهن صنعت : تيم ملي كاراته مردان ايران در رقابت‌هاي اخير قهرماني جهان خوش درخشيد و پس از سال‌ها ناكامي، با كسب يك مدال طلا، يك نقره و يك برنز تيمي، به همراه دو مقام پنجمي، دنيا را متحير قدرت خود كرد.

بازگشت حبيب‌الله ناظريان به كاراته و تصدي پست مديريت تيم ملي، موجب فاصله گرفتن حاشيه‌هاي فراوان از اين تيم شد تا سعيد احمدي، جوان 24 ساله كرمانشاهي بعد از سال‌ها پشت خط ماندن، فرصت پوشيدن پيراهن تيم ملي را پيدا كند.

او نيز به شايسته‌ترين شكل ممكن، قدر اين موقعيت را دانست و قوي‌ترين نمايش ممكن را در آوردگاه بزرگ پاريس به نمايش گذاشت.

نخستين حضور شما در تيم ملي با دريافت اولين مدال، آن هم مدال با ارزش جهاني همراه شد. در شرايطي كه در فينال مسابقه‌هاي جهاني با حساب 4 بر صفر، از حريف مصري خود پيش افتاده بوديد، با راي داوران بازنده شديد تا با وجود شايستگي كامل مدال طلا به حريف تقديم شود!

من به عشق بالا بردن پرچم مقدس كشورم راهي پاريس شده بودم و از اين‌كه نخواستند كشور ما با پنج شركت‌كننده رشته كوميته (مبارزه) صاحب دو طلا شود، واقعا افسوس خوردم. با اين حال فكر مي‌كنم دنياي كاراته به حقانيت ما پي برد و حاضران در سالن مسابقه، از تماشاگران گرفته تا رسانه‌ها و… با تشويق ما، از حق و انصاف حمايت كردند. حتي نفر اول رنكينگ جهاني كه يك فرانسوي است نزد من آمد و گفت: قهرماني حق تو بود. هر چند دوست داشتم پرچم و سرود مقدس كشورم را بالاتر از كشورهاي ديگر به اهتزاز درآورده و طنين‌افكن كنم، ولي در اين مسير هيچ فكر نمي‌كردم داوران سد راهم شوند.

شما در مسابقه‌هاي جهاني امسال، با ضربات ناگهاني دست و پاي چپ خود، حريفان زيادي را از پيش رو برداشتيد. فكر مي‌كنيد كدام‌يك از آنها قوي‌تر از بقيه بودند؟ مگدي حنفي مصري كه با وجود شكست 4 بر صفر، طلا گرفت‌؟! يا حريف آمريكايي و مراكشي‌؟

اين درست كه حريف مصري طلا گرفت و كاراته‌كاي مراكشي، قهرمان پيشين جهان بود، ولي سخت‌ترين مسابقه من، مبارزه با حريف قوي آمريكايي در نيمه‌نهايي بود. با او بشدت به كري‌خواني افتاده بوديم و خوشبختانه در نهايت 3 بر صفر پيروز شدم. البته حريف آلماني كه قهرمان اروپا بود و حريف آرژانتيني كه از مدعيان اصلي به حساب مي‌آمد هم خيلي سرحال و قوي بودند، حتي مبارزه با حريف سريلانكايي دور نخست هم به دليل اين‌كه اولين مبارزه‌ام در آوردگاه جهاني محسوب مي‌شد، خيلي دشوار بود، ولي بعد از پيروزي 8 بر صفر مقابل او، در برابر حريفان بعدي از جمله بلاروس، شرايط بهتري به دست آوردم. ‌اين نكته را هم اضافه كنم كه وزن من يعني‌منهاي 67 كيلو‌گرم شلوغ‌ترين وزن رقابت‌هاي جهاني بود و در مبارزه‌هاي آن، بيشترين تعداد قهرمان‌هاي مطرح، حاضر شده بودند.اين وزن در رقابت‌هاي داخلي هم، وزن شلوغي است و موفقيت در مسابقه‌هاي انتخابي تيم ملي بسيار دشوار است.

من صاحب 11 عنوان قهرماني ايران بوده‌ام، ولي تا امسال پايم به اردوي تيم ملي باز نشده بود. امسال خوشبختانه شرايط متفاوتي به وجود آمد و مسابقه‌هاي انتخابي تيم ملي با شفافيت كاملي برگزار شد و به لطف خدا توانستم با عبور از همه بزرگان وزن خود، براي اولين بار در بيست و چهار سالگي پيراهن مقدس تيم ملي كشورم را بر تن كنم.

حضور حبيب‌الله ناظريان را در موفقيت دوباره كاراته ايران و بازگشت به دوران اوج تا چه حد مي‌بينيد؟

اصلا ترديدي در اين زمينه وجود ندارد. ناظريان ضمن اين‌كه يك مربي با كسوت و شاخص در كاراته ما محسوب مي‌شود، 15 سال در راس فدراسيون فعاليت كرده و مديري كاملا آشنا با ريزه‌كاري‌هاي اين ورزش محسوب مي‌شود كه نقش مهمي در موفقيت تيم يكدست ايران ايفا كرده است. به اين نكته بايد مديريت خوب و شفاف رئيس جديد فدراسيون و دبير فدراسيون را هم اضافه كرد. هنر مديريت ما اين بود كه حاشيه‌ها را از كاراته دور كرد و با شفاف‌سازي، ركود چند ساله رشته پرحاشيه ما را خاتمه داد. البته در كسب اين موفقيت زحمات هيچ‌يك از عناصر سازنده نبايد ناديده گرفته شود، از يك مربي مثل تورج ساساني كه در كرمانشاه زحمت پرورش ورزشكاري مثل من را متقبل شده است تا حسيني بدنساز تيم ملي كه تلاش زيادي براي رساندن ملي‌پوشان به اوج آمادگي انجام داد.

فكر نمي‌كنيد موفقيت شما در اولين حضور ملي، موجب غرورتان در مسابقه‌هاي پيش رو شود؟

احمدي: من صاحب 11 عنوان قهرماني ايران بوده‌ام، ولي تا امسال پايم به تيم ملي باز نشده بود. امسال‌ مسابقه‌هاي انتخابي تيم ملي با شفافيت كاملي برگزار شد تا براي اولين بار در 24سالگي پيراهن‌ تيم ملي‌را بر تن كنم

هنوز كاري نكرده‌ام. تجربه‌ام در رقابت‌هاي جهاني پاريس نه تنها موجب غرورم نشد، بلكه انگيزه‌اي قوي را به من هديه كرد. فكر مي‌كنم زحمت‌هاي خيلي زيادي كشيده‌ام و براي جبران آنها دست كم نياز به پنج، شش مدال جهاني و آسيايي دارم. مطمئن باشيد تا موقعي كه به اين موفقيت‌ها نرسم اصلا سست نمي‌شوم و با قدرت و انگيزه‌اي مثل روز اول، تمرين‌هاي سختم را دنبال مي‌كنم و در برابر هر حريفي پرتلاش ظاهر خواهم شد.

پس مي‌خواهيد موفقيت‌هاي ويشكايي را در كاراته ايران تكرار كنيد؟

از اين‌كه ويشكايي با كاراته خداحافظي كرده است ناراحتم. هميشه او را الگوي خود در اين ورزش دانسته و هرگز هم فراموشش نمي‌كنم. به هر حال الان دوباره دنيا، ايران را به عنوان قدرتي در كاراته مي‌شناسد و هريك از ما بايد به نحوي از اين جايگاه صيانت كنيم.

بزودي ليگ از سر گرفته خواهد شد، همراه تيم دانشگاه آزاد، مبارزه خواهيد كرد؟

بله. البته از ناحيه مچ پا با مصدوميتي رو به رو هستم كه در مورد آن، تابع نظر پزشكان خواهم بود. به هرحال براي حضور در رقابت‌هاي جهاني، از ده ماه پيش تمرين‌هاي سنگين و شركت در اردوهاي شبانه‌روزي را پشت‌سر گذاشته‌ام و به محض اعلام مربيان و مسئولان، خود را براي شركت در رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي آماده خواهم كرد.

مهم‌ترين رقابت‌هاي پيش روي تيم ملي، بازي‌هاي آسيايي كره جنوبي است؟

بله، ولي مدتي قبل از آن، رقابت‌هاي قهرماني آسيا هم مهرماه سال بعد در كشور امارات برگزار خواهد شد. مسابقه‌هاي جهاني بعدي نيز‌ دو سال بعد در كشور آلمان برگزار مي‌شود.

فدراسيون به وعده خود عمل كرد و پاداش 10‌ميليون توماني شما را به دليل كسب نقره جهاني پرداخت كرد؟

نگران اين موضوع نيستم چون تا به حال اين فدراسيون به همه وعده‌هاي ديگر خود عمل كرده است.

قهرمانان كاراته از شرايط بد مالي ليگ خيلي گلايه‌مند بوده و از درآمدهاي خود رضايتي نداشته‌اند. شما به عنوان يك كارشناس اقتصاد و در عين حال امتيازآورترين بازيكن تيم دانشگاه آزاد، از اين ليگ رضايت داريد؟

خوشبختانه مدت كوتاهي است كه اوضاع مالي ليگ بهتر شده است و خدا را بايد از اين بابت شاكر بود، اما به‌شخصه فكر مي‌كنم همچنان نياز به حضور قوي‌تر حاميان مالي در كاراته حس مي‌شود.

خود شما در اين ليگ چقدر دستمزد مي‌گيريد؟

ارزش قرارداد من، حدود 20 ميليون تومان است. البته دانشگاه آزاد حمايت‌هاي مختلفي از من به عمل آورده و پاداش‌هاي خوبي را براي موفقيت‌هاي ورزشكارانش در نظر گرفته و پرداخت مي‌كند كه تاثير زيادي در جلب‌رضايت و انگيزه آنها دارد.

از معدود ورزشكاران مطرحي هستيد كه در رشته‌اي جز تربيت بدني تحصيل كرده‌ايد!

بله، من در رشته اقتصاد دانشگاه علوم و فناوري و در مقطع كارشناسي ارشد مشغول تحصيل هستم و خوشبختانه همكاري خوبي را از دانشگاهم براي شركت در اردوهاي تيم ملي و همچنين شركت در مسابقه‌هاي ليگ جهاني ديده‌ام.

در ليگ جهاني چه نتايجي به دست آورده‌ايد؟

هر مجموعه از رقابت‌هاي ليگ جهاني، شامل پنج دوره مسابقه است كه من امسال تنها در دو دوره از اين رقابت‌ها شركت كردم و خوشبختانه در همه مسابقه‌ها از جمله در مقابل حريف اتريشي كه نفر اول رنكينگ ليگ جهاني است پيروز شدم تا در پايان به عنوان نفر سوم رنكينگ ليگ جهاني معرفي شوم. در مجموع، امسال در 18 مسابقه‌اي كه با لباس ملي به ميدان رفته‌ام 17 بار پيروز بوده‌ام و تنها باختم در فينال قهرماني جهان بوده است. آن هم در شرايطي كه همگان به عينه ديدند، مرا بازنده كردند تا مدال طلا به ايران نرسد.

با توجه به اين‌كه معمولا مهار ورزشكاران چپ دست دشوارتر است، اين مساله چه‌امتيازي را برايتان به ارمغان آورده است؟

اين درست كه مهار چپ دست‌ها دشوار است، ولي در سطح بسيار بالاي كاراته نبايد در اين زمينه تفاوتي وجود داشته باشد ضمن اين‌كه معمولا چپ دست‌ها از لحاظ ذهني هم در شرايط بسيار خوبي قرار مي‌گيرند.

و در پايان…

از همه هموطنان و‌همشهريان بزرگوارم تشكر ‌كرده و سعي مي‌كنم با افتخار‌آفريني‌هاي بيشتر، جوابگوي محبت‌هايشان باشم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=6808
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه