میهن صنعت :

زنگ خطر بورس برای خودروسازان

میهن صنعت : با انتشار گزارش عملکرد شش ماهه شرکت‌های خودروسازی مشخص شد که وضعیت این صنعت مهم بورسی نابسامان شده و زنگ خطر برای این صنعت پر طرفدار به صدا در آمده و نیازمند توجه و حمایت شدید است.

به گزارش میهن صنعت، صنعت خودرو وضع بدی در بورس دارد زیرا این صنعت از ابتدای سال با کاهش بی‌سابقه قیمت مواجه شده و به دلیل مطالبات معوق قطعه‌سازان و افزایش هزینه‌ها با بی‌اقبالی سهامداران رو به رو شده است به طوری که قیمت سهام شرکت‌های مطرح خودروسازی بورس همچون ایران خودرو و سایپا به قیمت اسمی نزدیک شده و سهامداران خود را متضرر کرده است.

به این ترتیب آثار افزایش نرخ ارز در نیمه اول سال و وضعیت نامناسب تولید و فروش خودرو موجب شد تا نه تنها از سودآوری شرکت های بزرگ این صنعت کاسته شود، بلکه شرکت‌های مطرح این گروه با کاهش قیمت و زیان روبرو شده و چالش های جدید پیش روی آنها قرار گیرد.

انتشار گزارش شش ماهه شرکت‌ها تاثیرپذیری منفی صنعت خودرو را از افزایش نرخ ارز به خوبی نشان داد و آب پاکی را روی دست سهامداران ریخت زیرا بر خلاف شرکت‌های فلزی و معدنی که به بیشتر پیش‌بینی‌های خود دست یافتند، صنعت خودروسازی با کاهش پیش‌بینی و حتی زیان مواجه شد. به طوری که سایپا 96 درصد سود خود را کاهش داد، ایران خودرو 19 تومان زیان به ازای هر سهم محقق کرد، پارس خودرو 48 تومان زیان داد و گروه بهمن به 9 درصد پیش بینی هایش رسید.
این وضعیت موجب شد تا ارزش بازار این صنعت نسبت به ابتدای سال 28 درصد کاهش یافته و از 4،7 درصد به سهم 2،7 درصد بازار برسد و رتبه هشت را در بین صنایع بورسی به خود اختصاص دهدمنبع:پرشین خودرو

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=8259
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه