میهن صنعت :

زورگویی واردکنندگان خودرو به تولید کنندگان

میهن صنعت : همه از او توقع دارند،اما هیکل لاغر او دیگر تاب این همه بار را ندارد،این چکیده ای است از آنچه این روزها بر صنعت خودروی ایران می رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، همه از او توقع دارند،اما هیکل لاغر او دیگر تاب این همه بار را ندارد،این چکیده ای است از آنچه این روزها بر صنعت خودروی ایران می رود.

به گزارش دنیای صنعت، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید انتظار می رفت و می رود که امور بر مدار واقعیت قرار گیرد و نگاه های سیاسی که اینک عموم صنعت و بویژه صنعت خودرو را آلوده کرده،به نگاهی اقتصادی و کارشناسانه تغییر جهت دهد.

هرچند به باور کارشناسان ،وضعیت صنعت کشور شکننده تر از آن است که طی چندماه بسامان شود،اما تغییر موثر نگه ،خود عاملی است برای اینکه وضع از این خرابتر نشود.

به دنبال ابلاغ سیاست های ذیل اصل 44 توسط رهبری معظم نظام و حرکت اقتصاد کشور به سمت خصوصی شدن،فضای اقتصاد، مستعد رقابت پذیر شدن شد(هرچند در عمل انحرافات عمیقی اتفاق افتاد)،تغییر تعرفه های واردات جزیی از پکیجی است که برای این رقابت پذیر کردن اقتصاد کشور طراحی و تدوین شد،بر این اساس تعرفه واردات خودرو از 90 درصد به 45 درصد در سال 91 کاهش یافت و قرار بر آن شد تا رسیدن تعرفه واردات خودرو به 20 درصد،این رقم نیز سالیانه 5 درصد کاهش یابد.

در حالی خودروسازان کشور با رقیب رانتیر و گردن کلفت واردات خودرو ادامه رقابت می دهند که تعرفه واردات در سالجاری به 40 درصد کاهش یافته و بیم آن می رود که بازار ایران مملو از خودروهای خارجی شود و این نیم بند خودکفایی در صنعت خودرو نیز به سرنوشت خودکفایی در تولید گندم دچار شود.

مقام معظم رهبری در چندسال گذشته و بویژه هنگام بازدید از صنعت خودروی کشور در جاده مخصوص تهران،حمایت خود را از ارابه توسعه کشور اعلام کردند و به نوعی جلوی فضاسازی های مسموم و غیرکارشناسی علیه این صنعت را گرفتند تا جایی که پس از اظهارات ایشان،نمایندگان مجلس تعرفه واردات خودرو را اصلاح و رقم آن را در جهت حمایت از تولید داخل افزایش دادند.

اما این موج دیری نپایید و این حمایت ها به محاق فراموشی رفت.با شوک های عضیم وارد شده به اقتصاد کشور که ناشی از افزایش چندبرابری قیمت دلار و سخت شدن واردات کالا و مواد اولیه به کشور اتفاق افتاد،باز هم این صنعت خودروسازی کشور بود که با ضربه تحریم ها،توان خود را بیش از گذشته از دست می داد و تحریم مستقیم این صنعت نیز کار را به مراتب سخت تر کرد.

سخت شدن روزهای صنعت خودروسازی کشور البته روز عروسی واردکنندگانی بود که با ارز مبادله ای و در این روزهای سخت بی ارزی،خودرو وارد می کنند تا با فروش آن بر مبنای ارز ازاد ،پول های کلانی را به قیمت نابودی صنعت خودروسازی کشور به جیب بزنند.

در حالی وارد کنندگان مدعی اند که خودرو را با تعرفه 40 درصدی وارد ایران می کنند که مابه التفاوت نرخ ارز ازاد و مبادله ای، در واقع تعرفه واقعی واردات خودرو را به زیر 30 درصد کاهش می دهد.

حرکت متناقض واردکنندگان و تولید کنندگان در بازار اشتغال کشور موضوع طنزی است که اتفاقا به حمایت از واردکننده منجر شده است.در حالی که واردکنندگان مشغول بازارسازی و بازاریابی برای بیگانگان هستند که هزاران جوان ایرانی تحصیلکرده به دلیل این نوع نگاه غلط در حال تبدیل شدن به آسیب اجتماعی برای کشور هستند.

مقامات دولت ایران از سویی اجازه تعدیل نیرو را به خودروسازان نمی دهند و از سوی دیگر با سفارش برخی ها بدنه انسانی خطوط رباتیک خودروسازی کشور را غیر اقتصادی کرده و در برابر پاداش این اشتغالزایی،روز به روز شرایط را برایش سخت تر می کنند و از دیگر سو در باغ سبز را به سوی واردکنندگان می گشایند تا در واقعیت اقتصاد ایران نگاه های سیاسی و رانتی کماکان سخن نخست را بگوید.

صنعتگران به این امید نشسته اند تا تدبیر دولت یازدهم ریل را به مسیر واقعی بازگرداند و در سال حماسه اقتصادی ،سیاست در خدمت بهبود معیشت و اقتصاد کشور و مردم گرانمایه اش قرار گیرد.ایدون باد

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=24014
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه