میهن صنعت :

ساخت ۴۰ بندر چند منظوره با کاربرد پدافند غیرعامل در جنوب تا پایان ۹۱

میهن صنعت : مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه در سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل بنادر چند منظوره اختصاص یافته است، گفت: تا پایان سال جاری ۴۰ بندر از ۶۰ بندر برنامه‌ریزی شده، با نگاهی به پدافند غیرعامل، آماده می‌شود.

به گزارش میهن صنعت سیدعطاءالله صدر در گفت‌وگو با فارس در خصوص ایجاد بنادر کوچک و خشک چند منظوره در کشور، اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای توسعه سواحل جنوبی کشور، ساخت بنادر کوچک چندمنظوره را در دست اجرا دارد که این امر کمک بسزایی برای توسعه ساحلی کشور است.

 

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایران با داشتن 5 هزار و 800 کیلومتر ساحل، کشوری دریایی محسوب می شود، اضافه کرد: در تمام دنیا ساحل دریا و شهر‌های ساحلی زیباترین، پیشرفته‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین مناطق هر کشور است؛ در ایران هم 30 درصد مرزهای کشور، مرز آبی است که باید مورد توجه باشد.

 

وی توسعه ساحلی کشور را از اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد و تصریح کرد: در ایران نیز برای بازگشت رونق اقتصادی به سواحل و توسعه حاشیه دریا، طرحی را در دست اجرا داریم که از دو سال پیش آغاز شده است بدین ترتیب که بنادر کوچک چندمنظوره در سواحل جنوبی کشور ساخته می‌شوند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: مردم ساکن بنادر باید از خدمات مطلوب‌تری برخوردار شوند و بویژه باید برای صیادان و ملوانان بهترین و باکیفیت‌ترین نوع خدمات موجود را ارائه کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در گام اول 300 نقطه را مدنظر قرار داد‌ه‌ایم تا در طول ساحل بندرسازی انجام شود، البته معمولاً جاهایی که جمعیت در آنجا استقرار دارد و مردم زندگی می‌کنند، جزو اولویت‌های اصلی برای اجرای این پروژه است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مزایای توسعه بنادر چند منظوره در جنوب کشور، اضافه کرد: حدود 60 بندر کوچک چندمنظوره توسط سازمان بنادر دریانوردی در سواحل جنوبی کشور در دست اجرا است که تا پایان سال جاری 40 بندر مورد بهره‌برداری نهایی قرار می‌گیرد؛ همگی از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی ساخته شده و گام ارزشمندی در روند توسعه جنوب کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این بنادر در استان‌هایی نظیر بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان به تناسب ایجاد می‌شود، گفت: طبق برآورد اولیه، هزینه به صورت سطحی و اجمالی برای هر بندر حدود 2 میلیارد تومان در نظر گرفته شد اما پس از آنکه وارد عملیات اجرایی شدیم، به این موضوع پی بردیم که نمی‌توان تنها به موج‌شکن اکتفا کرد، زیرا وقتی موج‌شکن ساخته شد قطعاً به پهلوگیر نیز نیاز داریم، همچنین باید لایروبی نیز انجام شود و به مقداری محوطه و پس‌کرانه نیز نیاز داریم تا اگر کسی خواست در آن بندر ترمینالی بسازد، عملیات تعمیر و نگهداری انجام دهد و یا پمپ‌بنزین بزند، به راحتی این عمل انجام پذیر باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای چندمنظوره‌شدن بندر باید موقعیت مناسب باشد، اضافه کرد: موارد مذکور موجب شد ایجاد هر بندر به طور متوسط حدود 4 میلیارد تومان برای سازمان بنادر و دریانوردی بار مالی داشته باشد.

صدر درباره اعتبار اجرای این پروژه تصریح کرد: طبق قانون رقمی که سال گذشته به ‌این پروژه اختصاص یافت، 80 میلیارد تومان بود و امسال مجموع بنادر کوچک و بنادر چندمنظوره و راه‌های منتهی به بنادر 100 میلیارد تومان اختصاص یافت.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: این رقم یا از محل فروش اوراق مشارکت و یا از درآمدهای خود سازمان (وجوه اداره شده) تأمین خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه این بنادر برای مردم ساخته می‌شود، درباره احتمال کاربرد نظامی بنادر چند منظوره، گفت:‌ قطعاً اگر هر بندری مورد حمله دشمن قرار گیرد، کاربرد نظامی هم پیدا می‌کند اما در کل سازمان بنادر و دریانوردی، برای مردمی که در تمام ساحل به صورت غیرمتمرکز زندگی می‌کردند و جایگاهی نداشتند تا شناورهای آنها کناره‌گیری کند، جایگاهی در نظر گرفت تا شناور‌های آنها آسیب نبیند و فعالیت آنها با مشکل مواجه نشود.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در این راستا سازمان بنادر و دریانوردی این مناطق را شناسایی کرده است؛ البته قطعاً در تمامی مسائل توسعه‌ای، گزینه پدافند غیرعامل را حتماً مورد توجه قرار می‌دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه زیرساخت‌های بندری 2 میلیارد دلار در قالب 165 پروژه سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: بخش خصوص نیز مبلغی در همین حدود، برای توسعه پس کرانه‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=8863
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه