میهن صنعت :

سازمان محیط زیست در پیچ فرافکنی

میهن صنعت : سازمان حفاظت محیط زیست که بر اساس قانون وظیفه جلوگیری از آسیب به محیط زیست را بر عهده دارد، چندی است برای توجیه کم کاری های خود، روی به فرافکنی اورده و با مقصر جلوه دادن بخش های اقتصادی کشور در پی تحمیل هزینه به آنهاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از دنیای صنعت، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست، دیروز در جمع خبرنگاران برای توجیه کم کاری سازمان متبوعش در خصوص کاهش الودگی هوا، این بار هم به سیاق گذشته خودروسازان کشور را هدف قرار داد و آنها را به عنوان مقصر الودگی هوا اعلام کرد.

علی محمد شاعری در بخشی از سخنانش گفت: اولویت اساسی تهران، آلودگی هوا و اولویت اساسی 23 استان کشور به ویژه استان‌های غربی، ریزگردهاست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هم فرآیندهای کشاورزی، هم صنعت و هم خدمات غلط، قدیمی و آلاینده است، اظهار کرد: حق نداریم که از آلاینده‌های قدیمی و پرهزینه استفاده کنیم و لازم است فرآیندهای صنعتی در توسعه اصلاح شود.

وی افزود: چون مالیات بر محصولات آلاینده وضع نمی‌شود، صنعت خودروسازی به خود اجازه می‌دهد تا محصولات آلاینده تولید کند. این در حالی است که در کشورهای دیگر از نهاده، فرآیند و محصولات آلاینده، مالیات سبز دریافت می‌شود.

شاعری گفت: ارتقای کیفیت سوخت سه پالایشگاه شهید تندگویان، امام خمینی(ره)، شازند اراک و آبادان به ظرفیت بالغ بر 20 میلیون لیتر در سال با استاندارد یورو4، توزیع بنزین یورو4 در سه شهر تهران، اراک و کرج از خرداد ماه سال جاری و برای شهرهای تبریز و اصفهان از اول مرداد ماه توزیع نفت گاز با استاندارد یورو4 برای ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری از ابتدای سال جاری آغاز شده است و عرضه دائمی گازوئیل یورو4 به زودی در کرج، مشهد و تهران آغاز می‌شود.

وی افزود: قرار است عرضه دائمی بنزین یورو4 در کلیه جایگاه‌های عرضه سوخت کشور تا پایان سال 92 محقق شود و تا پایان سال جاری پالایشگاه‌های تهران، اراک، آبادان، لاوان، تبریز، اصفهان و بندرعباس به صورت کامل سوخت با استاندارد یورو4 را تولید خواهند کرد.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر 20 میلیون لیتر سوخت یورو4 با سوخت یورو2 مخلوط و عرضه می‌شود.
شاعری افزود: به جز دو شرکت تولید‌کننده خودروسازی، بقیه از استاندارد یورو4 استفاده می‌کنند. در حال حاضر پژو، سمند و پراید هنوز یورو4 نشده‌اند. اگر این خودروها تا 31 ماه جاری بر اساس سوخت یورو4 تولید نشوند، شماره‌گذاری آنها را متوقف می‌کنیم؛ مگر اینکه خودروسازان دوباره لابی کنند و قانون را دور بزنند، اما ما آنقدر اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا این اتفاق بیافتد.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: پراید با توجه به کیفیت فعلی باید پس از پنج سال اسقاط شود و تولید بدون کیفیت افتخار نیست.

وی با اشاره به دستاوردهای معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه صنعت اظهار کرد: در 4200 واحد صنعتی آلاینده تا پایان سال 91 به حدود 650 واحد رسیده‌ایم و اطراف تهران 30 درصد از واحدهای صنعتی کاهش پیدا کرده است.
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ریزگرد مهم‌ترین چالش محیط زیست کشور است، گفت: در غرب کشور تهران و برخی دیگر از نقاط کشور ریزگردها منشاء خارجی دارند و علل بروز آن تغییر آب و هوا، خشک شدن تالاب‌ها و تغییر رژیم منابع آبی عراق است. در این جهت با کمک کشور عراق طرح ملی "مقابله با ریزگردها" را تصویب و به عراق ابلاغ کردیم. اجرای این طرح در عراق آغاز شده است.

در خصوص سخنان وی و عدول خود و سازمانشان از عمل به وظیفه مواردی را به ایشان یاداور می شویم:
1-بر اساس اظهارات وی اولویت اساسی در تهران الودگی هوا و در 23 استان کشور غبار و ریزگرد هاست،وی در حالی این بیانات را اظهار می کند که در سخنرانی خود تکیه اصلی شان بر مرکز بوده و درباره انهم خودروسازان را که بخشی از تولیداتشان به یورو4 مجهز نشده مورد حمله قرار می دهد،شاعری تردستانه به معضلات پایتخت می پردازد در حالی که درباره مساله 23 استان کشور درنگی هم نمی کند و به خیال خود مردم با این حرف که منشاء ریزگردها در خارج از ایران است قانع می شوند!جالب تر آنکه او بخشنامه به دولت عراق ابلاغ می کند!

2-در آلودگی هوای تهران عوامل تاثیرگذار زیادی دخیل هستند،افزایش تراکم ساختمان ها ،تولید وسایل گرمایشی و سرمایشی با استانداردهای حداقلی،ناتوانی بخشی از صنایع نسبت به نوسازی تجهیزات خود ،تردد خودروهای فرسوده و …سازمان حفاظت محیط زیست بهتر به جای برگزاری کنفرانس خبری های سلسله ای،به وظیفه اصلی خود ورود کند و در مورد موارد بالا اقدام اساسی انجام دهد.

3-مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست پاسخ دهند که چه میزان خودروی فرسوده در تهران تردد می کند و چه سهمی از آلودگی هوای تهران به آنان تعلق دارد؟اگر جواب این سووال را می دانند خوب است به مردم اطلاع رسانی کرده و برای حل آن چاره اندیشی کنند.جناب شاعری خوب است به خبرنگاران می گفت که مابه التفاوت ورود الاینده به ریه های شهروندان ناشی از خودروهای فرسوده به نسیت خودروهای نو تولیدی که سیستم سوخت یورو 4 ندارند چقدر است؟

4-کاش جناب شاعری و یا مشاوران وی قبل از دعوت خبرنگاران سری به سایت کدال می زدند و صورت های مالی خودروسازان را می دیدند تا بداند که مالیات پرداخت می شود،منظور وی از مالیات سبز به اینگونه قابل ترجمه است:"خودروسازان دولت را تغذیه مالی کنند ،در این صورت استاندارد مهم نیست و بی خیال یورو 4" جناب شاعری این حرف زیبنده شما که مسوول بخشی از سلامت مردم هستید،نیست.

5-شاعری در حالی مرتبا تاکید بر اجباری شدن سوخت یورو 4 می کند که بر طبق اظهارات خودشان عرضه این نوع سوخت تا پایان سال 92 در جایگاههای سراسر کشور توزیع می شود،اگر بنا را بر صحت این بیان گذاشته شود،چگونه می توان دم از شماره نکردن خودروهای بدون استاندارد یورو 4 کرد در حالی که لوازم آن از سوی وزارت نفت فراهم نشده است.

6-شاعری خوب میداند که تجهیز خودروها به لوازم و تجهیزات یورو4 هزینه ای را به خودروسازان تحمیل می کند،هزینه ای که در این شرایط سخت اقتصادی،کمبود نقدینگی،تحریم خودروسازان از سوی نظام بانکی و دشمنان خارجی،نه تنها به صلاح اقتصاد کشور نیست،بلکه خودروسازان را تا استانه تعطیلی پیش خواهد برد.

7-شاعری که خود منصوب حاکمیت و قوه مجریه است با اظهار این عبارت که "اگر این خودروها تا 31 ماه جاری بر اساس سوخت یورو4 تولید نشوند، شماره‌گذاری آنها را متوقف می‌کنیم؛ مگر اینکه خودروسازان دوباره لابی کنند و قانون را دور بزنند"، خواسته یا ناخواسته مقامات مافوق خود را به لابیگری،رفتار غیر کارشناسی و تسلیم در برابر خودروسازان متهم می کند.وی برای مردم معلوم نکرده که این مقامات چه کسانی هستند که تسلیم شده اند،ایا برای مردم تره خرد نمی کنند یا منطق استوار خودروسازان انها را مجاب کرده است که تصمیم های غیر کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست را خنثی کنند؟

8-شاعری انگار که جایگاه خود را فراموش کرده و در تخصصی عام گرایانه درباره کیفیت پراید نظر می دهد و می گوید این خودرو باید پس از 5 سال اسقاط شود، شاعری بگوید که در محیط زیست تخصص دارد و یا کارشناس مکانیک خودرو است؟!

9-شاعری معترف می شود که از 6500 واحد صنعتی بیش از 650 واحد الاینده باقی مانده است، یعنی نتوانی در انجام تعهدات.

10-برطبق قانون سازمان حفاظت محیط زیست موظف به انتقال صنایع به شعاع بیش از 120 کیلومتر در اطراف کلانشهرها و بویژه تهران است، خوب است با شهامت در این خصوص به مردم گزارش دهند که چه کرده اند و چرا همه کارخانجات کماکان سرجای خودشان هستند؟

11- چندی پیش پایگاه خبری دنیای صنعت از احداث یک کارخانه کک سازی در جنگل های سوادکوه خبر داد و اورد که کک سازی از جمله الاینده ترین صنایع است و ایا سکوت سازمان حفاظت محیط زیست ناشی از لابیگری صنایع با انهاست و خود شاعری تسلیم لابیگران شده است یا خیر؟ خوب است در این باره توضیح دهند.

12-بهبود و ارتقاء سرانه فضای سبز از دیگر محورهایی است که سازمان باید به ان توجه کند،گزارش دهید که چقدر با شهرداری کلانشهرها در این خصوص تعامل داشته اید؟ مردم تهران و بویژه مناطق مسکونی تهران از نبود و یا کمبود فضای سبز نفس اش به تنگ امده،شما چه کرده اید؟

بازگشت به عقلانیت و دوری از فرافکنی،توجه به مسوولیت ها و هدر ندادن اختیارات و عدم استفاده غیر صحیح از ان توصیه این رسانه به مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=19893
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه