دوست‌حسینی بیان کرد:

سال آینده 30 درصد صادرات نفت و گاز به منابع صندوق توسعه ملی افزوده می شود/ ملت ایران می‌توانند ورودی صندوق را تخمین بزنند

رئیس صندوق توسعه ملی گفت: سال آینده 30 درصد صادرات نفت و گاز جزو منابع صندوق توسعه ملی شده و ملت‌ ایران می‌توانند ورودی صندوق را تخمین بزنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، احمد دوست‌حسینی رئیس و عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در کنفرانس نفت ایران 2017 اظهار داشت: سال آینده 30 درصد صادرات نفت و گاز جزو منابع صندوق توسعه ملی شده و ملت‌ ایران می‌توانند ورودی صندوق را تخمین بزنند.

 

وی ادامه داد: اگر هر سازمانی منابع،امکانات،هدف ماموریت‌ها امتیازهات و محدودیت‌هایش را شفاف و مشخص کند کسانی که می‌خواهند با او کار کنند توقع بی‌جا نخواهند داشت.

 

دوست‌حسینی درباره هدف تشکیل صندوق توسعه ملی گفت: بخشی از منابع از حاصل از صادرات نفت و گاز به ثروت‌های ماندگار مولد سرمایه‌های زاینده اقتصادی و حفظ سهم‌ نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز از اهداف تشکیل این صندوق است که تعیین شده برای تحقق آن در قالب تسهیلات کمک‌هایی ارائه شود.

 

رئیس صندوق توسعه ملی درباره مصارف صندوق گفت: اعطای تسهیلات به بخش خصوصی، تعاونی وبه طور کلی به بخش‌های غیردولتی، اعطای تسهیلات حمایت از حضور پیمانکاران داخلی که در مناقصه خارجی برنده می‌‌شود، اعطای تسهیلات خرید به طرف‌های خریدار کالا و خدمات ایرانی در بازارهای هدف صادراتی کشور، سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی، اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذار خارجی با در نظر گرفتن شرایط رقابتی و بازدهی مناسب اقتصادی به منظور جلب حمایت از سرمایه‌گذاری در ایران که البته در نظر گرفته‌ایم نرخ سود تسهیلات را برای این سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاران داخلی کمتر کنیم از جمله مصارف صندوق توسعه ملی.

 

وی درباره سه ماده قانونی صندوق توسعه ملی بیان داشت: ماده 8 قانون الحاق با رعایت قوانین مربوط به منظور صدور ضمانتنامه با تأمین نقدینگی برای پیش‌پرداخت و تجهیز کارگاه پیمانکاران خصوصی ایران که در مناقصه‌های خارجی برنده می‌شود و یا شرکت‌هایی که موافق به صدور کالا یا خدمات فنی مهندسی می‌شوند که در بانک‌های داخل و خارج سپرده‌گذاری ارزی نماینده.

 

رئیس صندوق توسعه ملی ادامه داد: سپرده‌گذاری 10 درصد از منابع ورودی هر سال صندوق نزد بانک‌های عامل با معرفی وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در قالب تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صادراتی خصوصی تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی به وابسته به مؤسسات عمومی غیر دولتی به صورت تسهیلات ارزی پرداخت شود.

 

دوست‌حسینی تاکید کرد:‌صادرات خدمات باید روشن باشد روی کاغد خدمات صادر نمی‌شود.

 

وی درباره تبصره 4قانون بودجه سال 95 گفت: برای اینک شرکت ایرانی در صنایع بالادستی نفت سرمایه‌گذاری کنندو تأمین مالی شوند بر اساس تضمین وزارت نفت بدون انتقال مالکیت صندوق ملی توسعه می‌تواند تأمین مالی کند که این موضوع سال گذشته و امسال بوده و سال آینده نیز اجرایی خواهد شد.

 

رئیس صندوق توسعه ملی درباره مراحل اعطای تسهیلات ریالی گفت: متقاضیان باید ابتدا تقاضای خود را به بانک‌ها عامل ارائه دهند و بانک‌ها از منابعی که ما در اختیار آنها گذاشتیم تسهیلات را ارائه خواهند دادو در صورت نیاز به صندوق هماهنگ خواهد شد.

 

دوست‌حسینی درباره مستندات قانونی اعطای تسهیلات ارزی بیان داشت: اعطای تسهیلات ارزی به متقاضیان مجاز و از طریق بانک‌های عامل امکان‌پذیر به بخش خصوصی و غیر دولتی است.

 

وی درباره شرایط و اولویت صندوق برای اعطای تسهیلات گفت: بنگاه‌های اقتصادی صرف نظر از نوع مالکیت بیش از 20 درصد اعضای هیات مدیره آن توسط مقامات دولتی تعیین می‌شود، دولتی محسوب می‌گردند و پرداخت از منابع صندوق برای آن ممنوع است.

 

رئیس صندوق توسعه ملی با بیان اینکه نرخ منابع ارزی به طور کلی 6 درصد است، گفت: 4 درصد برای مناطق غیربرخوردار مثل آب، کشاورزی و 8 درصد برای صنایع بالادستی نفت در نظر گرفته شده است.

 

دوست‌حسینی درباره اولویت سرمایه‌گذاری گفت: صنایع بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی و پالایشگاه جزو اولویت‌های صندوق محسوب می‌شوند.

 

وی درباره قراردادهای منعقدشده نیز گفت:‌تا آذر امسال 18 میلیارد دلار با بانک‌های مختلف قرارداد منعقد کرده‌ایم که بعد از این تاریخ‌ آنها هیچ اعتباری نداشته و در حال حاضر درحال تمدید اعتبار آنها هستیم.

 

رئیس صندوق توسعه ملی درباره قراردادهای عاملیت پرداخت تسهیلات ارزی بیان داشت: در سال 95 پروژه‌های زیر 10میلیون دلاری را با درخواست از بانک‌هایی از جمله بانک توسعه معادن به انجام رسانده‌ایم.

دوست‌حسینی ادامه داد: به طور کلی 13ونیم میلیارد دلار با چندین بانک قرارداد منعقد کرده‌ایم، در بودجه سال 94 نیز 4 میلیاردو 800میلیون دلار در بانک‌ها تخصیص اعتبار داده‌ایم.

وی در پایان در خصوص تأمین اعتبار پروژه‌های پایین‌دستی گفت: تسهیلات این پروژه‌ها از طریق توجیه فنی اقتصادی بانک‌ها انجام می‌شود ودر چهارچوب فعالیت صندوق توسعه ملی نیست، سپرده‌گذاری برای جذب مشارکت‌ خارجی در اختیار ما نیست مشوق می‌دهیم تا شرکت‌های خارجی به داخل بیاند و در سرمایه‌گذاری با شرکت‌های داخل مشارکت‌ داشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=109844
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه