میهن صنعت :

سال گذشته سه برابر بودجه عمرانی کشور ارز مرجع برای واردات خودرو و کالاهای لوکس اختصاص یافت

میهن صنعت : عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در باره اقدامات انجام شده برای مهار تورم و گرانی در کشور گفت:بودجه، سند مالی برای یک سال کشور است و دخل و خرج را نشان می دهد.لذا شاخص ها و اعداد و ارقام باید به سمتی رود که تورم را کم کرده و بر مسائل معیشتی مردم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اسدالهی با اشاره به جلسه دو روز گذشته مجلس با وزیر اقتصاد و دیگر مسولان مرتبط در این حوزه اضافه کرد:این جلسه درباره مسائل اقتصادی و معیشتی مردم برگزارشد و در آنجا بحث های مختلفی از جمله وجود نقدینگی در جامعه،وضعیت ارزی و پولی کشور و تاثیرآن بر معیشت مردم مطرح شد.

وی با بیان اینکه نمایندگان در این جلسه بر اختصاص ارز مرجع برای کالاهای اساسی و ارزاق عمومی تاکید داشتند، یادآورشد:متاسفانه باید گفت برخی مسائلی که در حوزه ارزاق عمومی و معیشت مردم وجود دارد ناشی از سوء مدیریت است .
*اختصاص سه برابر بودجه عمرانی ، ارز مرجع برای واردات لوکس
نماینده مردم تایباد و تربت جام در مجلس در تشریح این مساله گفت: سال گذشته ارز مرجع زیادی برای واردات خودرو و کالاهای لوکس به کشور داده شد.در واقع رقم بسیار بالایی در این حوزه اختصاص یافت بطوریکه می توان گفت معادل سه برابر بودجه عمرانی برای پروژه های کشور در سال گذشته برای واردات این اقلام لوکس ارز مرجع تخصیص یافت.

*سوء مدیریت معیشت مردم را نشانه رفته
وی ادامه داد:ازسوی دیگر یک دفعه اعلام می شود که ارز مرجع برای کالاهای اساسی قطع شد .خوب این قبیل اخبار به خودی خود به بازار شوک وارد و نتیجه ان این می شود که احتکار مایحتاج ضروری مردم از جمله روغن شکل می گیردو به فروش نمی رسد.بنابراین معتقدم اینها سوءتدبیر و مدیریت است که بازار را بهم می ریزد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد:بیشتر معضلاتی که اکنون در بازار ارزاق مردم وجود دارد از این جنس می باشد .از سوی دیگر واقعیت این است که برخی از کالا ها با اینکه منشاءارزی ندارد اما قیمت و نرخ آن 5 تا 6 برابر افزایش یافته است این به خاطر عدم کنترل و نظارت قوی بر بازار است.

اسدالهی تصریح کرد: در شرایطی که قدری نوسانات ارزی وجود دارد و بازار دارای التهاب است باید کنترل های دولتی که یکی از وظایف آنان است بیشترو جدی تر اعمال و نسبت به تنظیم بازار به موقع اقدام کنند .باید به محض کم شدن کالا این کمبود را با تزریق به موقع همان کالا جبران کنند تا قیمت افزایش نیابد چراکه نرخ اقلام وکالاها تابع عرضه و تقاضاست.

*بازار بدون مدیریت
وی ادامه داد: لذا این ها همه بحث های مدیریتی است و دولت باید در عمل اجراکننده آن باشد.متاسفانه الان این مدیریت در بازار حاکم نیست و همه این موارد در جلسه غیر علنی اخیر مجلس با دولتمردان اقتصادی مطرح و بحث شد .

وی اظهار داشت: در این جلسه تاکید نمایندگان براجرای درست قانون هدفمندی یارانه ها بود و اینکه نرخ حامل های انرژی در حد مد نظر دولت افزایش نیابدو کماکان رقم پرداختی یارانه ها هم همانند قبل و بدون تغیر باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: دولت در لایحه بودجه قیمت حامل های انرژی را 8 تا 9 برابرافزایش، مد نظر داشت و از آن طرف مبلغ یارانه را هم 250 هزارتومان تعیین کرده بود.با این حساب مردم باید بنزین را به نرخ 4 هزارتومان خریداری می کردند و همین وضعیت هم برای سایر حامل های انرژی مانند برق ، آب و گاز نیز مصداق می یافت .در آن صورت به طور حتم قدرت خرید مردم که هم اکنون هم کاهش یافته به شدت کم می شد لذا مجلس با آن مخالفت کرد.

وی در این باره که به نظر می رسد گرانی ها از دامنه کنترل خارج شده ،تصریح کرد:باید این گرانی هها را جمع کرد.از آنجایی که بخشی از آن ناشی از سوءمدیریت و تدبیر است با اصلاح این روند و اینکه مدیران درست و به موقع عمل کنند قابل کنترل است.به ویژه اینکه قسمتی از این گرانی و افزایش قیمت ها حبابی است.

*آقایان فقط گوش ندهند
وی در این خصوص که امااین راهکارها زیاد عنوان شده با این وجود همچنان لجام گسیختگی در قیمت کالاها در بازار وجود دارد،گفت:ما پی گیر هستیم و در همان جلسه مجلس با مسولان اقتصادی عنوان کردم اگر قرار باشد ما مسائل را عنوان کنیم و آقایان فقط گوش دهند و بعد بروند و هیچ کاری نکنند که در آن صورت این جلسه خیلی به نتیجه نخواهد رسیدبنابراین حتما باید سازو کاری برای آن تعریف شود.

وی اضافه کرد:رئیس این جلسه در جمع بندی عنوان کرد و قرار شد در همین راستا گروه های از کمیسیون های مربوط تعیین و این موارد را پی گیری کنند .
اسدالهی تاکید کرد:وضعیت فعلی مناسب نیست و حتما باید این روند و شیوه اصلاح شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=17783
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه