میهن صنعت :

سایت های خودروسازی رنگ و بوی سیاسی دارد

احداث سایت های خودروسازی در خارج و داخل کشور، سوژه ای تکراری به نظر می رسد و به قولی کار از کار گذشته و دیگر نباید به آن پرداخت، اما احداث این گونه سایت ها همواره با منتقدان زیادی روبرو بوده به طوری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس احداث


به گزارش میهن صنعت به نقل از پرشین خودرو، اگر چه برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس احداث سایت خودروسازی در داخل و خارج از کشور را بدون کار کارشناسی و بدون توجیه اقتصادی می دانند اما از آن سو البته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و خود خودروسازان تقریبا هیچگاه زیر بار تایید آن نرفته اند.
معمولاهرگاه پای سایت های خودروسازان ایرانی در داخل و خارج به وسط می آید، مسوولان این صنعت نیز، پای این دو واژه سیاسی یا اقتصادی – سیاسی را وسط می کشند و خیلی کم پیش آمده تا مسوولی، احداث و فعالیت سایت های دو خودروساز کشوررا کاملا و صرفا اقتصادی بخواند.
هر چند طی این چند سال که از راه اندازی این سایت ها می گذرد اما شاهد آن هستیم که بیشتر آنها نه تنها صرفه اقتصادی ندارد؛ بلکه به مرحله ضرر نیز رسیده یا خواهد رسید.
حال چگونه است که دو خودورساز کشور بخش عظیمی از وام های چند میلیاردی از بانک های کشور را صرف ایجاد سایت های بی بازده در کشورهایی مختلف می کنند که هیچ اطمینانی به بازگشت سرمایه های این طرح ها وجود ندارد به طوری که ارز آوری این طرح ها در هاله ای از ابهام وجود دارد.
در داخل نیز شهرهایی نظیر تبریز، کاشان، مشهد، بابل، مازندران و چند شهر دیگر صاحب سایت خودروسازی هستند که به جز سایت مشهد، به اعتقاد کارشناسان بیشتر آنها صرفه اقتصادی ندارد؛ این در شرایطی است که هم اکنون با تمام تجربه های ناکام در این زمینه، خودروسازان داخلی قصد دارند چند شهر داخلی دیگر را نیز میزبان سایت های خود کنند.
باید توجه داشت هر چند خودروسازان داخلی، به خودی خود دارای مدیرعامل و هیات مدیره هستند، اما برخی تصمیم گیری های کلان آنها با دخالت مستقیم دولت همراه بوده و حتی در مواردی، دولت نظر شخصی خود را به دو خودروساز بزرگ کشور دیکته نیز می کند و در این بین احداث سایت های خودروسازی، چه در داخل و چه در خارج، جزو همین موارد دیکته شده به حساب می آید که گاهی در قالب مسائل سیاسی خود را نشان می دهد و نتیجه این شده که هم اکنون خودروسازان کشور با بدهی کلانی مواجه شده اند که برون رفت از آن با دشواری هایی روبه رو است.
توسعه سایت های تولید خودرو در مناطق مختلف تا چه حد بر اساس کارکارشناسی و بر اساس توجیه اقتصادی احداث می شوند؟ این سوالی است که همواره از سوی برخی از کارشناسان و نمایندگان ملت مطرح می شود سوالی ‌که هیچگاه پاسخی برای آن از سوی مسئولان داده نشده است.
خودروسازان به جای احداث سایت کیفیت را بالا ببرند
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به احداث سایت های خودروسازی در خارج از کشور، گفت: شرکت های خودروسازی برای بدست آوردن بازارهای هدف اقدام به احداث سایت های خودروسازی در خارج از کشور می کنند که این کار فقط جنبه سیاسی داشته و به جنبه درآمدی آن پرداخته نمی شود.
سید محمد بیاتیان افزود: با توجه به شرایط موجود درصنعت خودرو در کشور و اینکه هنوز قطعه سازان بدهی های معوق بسیاری نزد خودروسازان دارند، شرکت های خودروسازی باید در وهله اول جهت ارتقای سطح کیفی محصولات داخلی و همین طور تأمین تعهدات خود در داخل بپردازند و سپس نسبت به صادرات محصول از طریق احداث سایت در خارج از کشور اقدام کنند.
نماینده بیجار، یاسوکند و بابارشانی در مجلس ادامه داد: خودروهای ساخت داخل از نظر کیفیت قابل رقابت با مشابه خارجی خود نیستند که دو خودروساز بزرگ کشور باید به این مسئله توجه جدی داشته و نظر مصرف کننده داخلی و خارجی را در این زمینه تأمین کنند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر شرکت های خودروسازی محصولات خود را در داخل با قیمت های نجومی به مصرف کننده ایرانی می فروشند، درصورتیکه همین خودرو در خارج از کشور و در سایت ها تولید شده و با یک سوم قیمت به دست مصرف کننده خارجی می رساند که البته این مسئله نیز منوط به جلب نظر مصرف کنندگان در آن سوی مرزهاست.
این نماینده مجلس نهم خطاب به شرکت های خودروسازی کشور در جهت ارتقای سطح کیفی محصولات، اظهارداشت: خودروسازان اگر می خواهند در بازارهای بین المللی ظهور کرده و به پیشرفت های نسبی دست یابند، بهتر است به جای احداث سایت ها که هزینه های بی موردی برای آن ها دارد، نسبت به ارتقای سطح کیفی محصولات اقدام کنند.
بیاتیان با بیان اینکه سایت های خودروسازی در خارج از کشور فقط برای ارایه بیلان کاری مدیران شرکت های خودروسازی احداث می شود، تصریح کرد: تولید خودرو در کشور متناسب با خواست مشتری بوده و خودروسازان نیز باید نسبت به تولید محصولات متنوع اقدام کرده و از تولید تک محصولی پرهیز کنند.
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه سخنانش به احداث سایت های خودروسازی در شهرستان ها اشاره کرد و گفت: احداث سایت های خودروسازی در شهرستان ها اقدام مثبتی است و تأثیر بسزایی در ایجاد اشتغال بومی دارد، اما به اعتقاد من باید این کار حساب شده و منطقی باشد و از طرفی نیز نوع محصول تولیدی در شهرهای مختلف باید مورد شناسایی قرار گیرد.
احداث سایت های خودروسازی موجب ایجاد اشتغال پایدار می شود
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در موافقت با احداث سایت های خودروسازی در خارج از کشور و شهرستان ها، گفت: در سال های اخیر شرکت های خودروسازی اقدام به احداث سایت های تولید خودرو در خارج از کشور و یا شهرستان ها می کنند که به اعتقاد من این اقدام مناسبی بوده و در ایجاد اشتغال پایدار موثر است.
موسی الرضا ثروتی در گفت و گو با خانه ملت، افزود: با توجه به اینکه خودروسازی کشور با مشکلات متعددی از قبیل کمبود اعتبارات و نیز بدهی های فراوان به قطعه سازان داخلی روبرو است، بنابراین باید اقداماتی در جهت ایجاد اشتغال و ارتقای سطح کیفی محصولات انجام شود که احداث سایت های خطوط تولید در دیگر کشورها و یا شهرستان ها از جمله این اقدامات است.
نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان و گرمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز مهمترین مسئله ای که باید از سوی دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور مدنظر قرار گیرد، ایجاد اشتغال پایدار و همین طور کسب بازارهای هدف با توجه به تحریم های اقتصادی موجود است که احداث سایت در خارج از کشور تا حدودی می تواند ما را به این هدف نزدیک کند.
احداث سایت های خطوط تولید در خارج از کشور تا حدودی می تواند در جلب رضایت مشتری در خارج از مرزها موثر باشد
وی در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به شرایط تولید خودرو در کشور و قابل رقابت نبودن محصولات داخلی با مشابه خارجی آن، اظهارداشت: نمی توان قابل رقابت نبودن خودروهای ساخت داخل را از نظر کیفیت با مشابه خارجی آن ها کتمان کرد که بر این اساس شرکت های خودروسازی اقدام به احداث سایت های خطوط تولید در خارج از کشور می کنند که تا حدودی می تواند در جلب رضایت مشتری در خارج از مرزها موثر بوده و تولید کننده داخلی را نیز در زمینه ارتقای سطح کیفی محصولات مجاب کند.
وی با بیان اینکه افزایش صادرات خودرو دارای دو بعد اساسی برای کشور است، تصریح کرد: در درجه نخست هم بعد تبلیغاتی برای کشور دارد که قادر به تولید و صادرات هستیم و دوم آنکه ارز به کشور وارد می‌شود؛ اما در رابطه با تولید در کشور اگر به سمت فرایندهای نوین نرویم و نتوانیم بهره‌وری را افزایش دهیم قیمت تمام شده تولید کشور افزایش می‌یابد.
این نماینده مجلس نهم تأکید کرد: خودروهای ساخت داخل از نظر رقابت کیفی در سطح پایین و غیر قابل مقایسه است در صورتیکه از نظر قیمت نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند که افزایش بی رویه قیمت ها نشآت گرفته از بهره وری پایین در این حوزه و در بخش های سرمایه ای و نیروی انسانی است که باید به آن بیشتر توجه شود.
سایت های خودروسازی بدون کارکارشناسی احداث می شوند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد نسبت به احداث سایت های خودروسازی در شهرستان ها و خارج از کشور، گفت: با توجه به شرایطی که صنعت خودرو باآن روبه رواست و بدهی هایی که خودروسازان با قطعه سازان دارند، احداث سایت خودروسازی در شهرستان ها و دیگر کشورها، نه تنها توجیه اقتصادی ندارد، بلکه اشتغال پایدار نیز ایجاد نمی کند.
کمال الدین پیرموذن افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور در عرصه بین المللی، احداث سایت های خودروسازی در خارج از کشور به بهانه صادرات و در شهرستان ها نیز به بهانه ایجاد بازار کار بومی، غیر منطقی بوده که این روند باید اصلاح شود.
نماینده مردم نیر، نمین و سرعین در مجلس ادامه داد: در حال حاضر مهمترین اولویت شرکت های خودروسازی ارتقای سطح کیفی محصولات است و باید بیشتر بر روی کیفی سازی محصولات تمرکز کنند.
وی اظهارداشت: اقدامات غیر منطقی و کارشناسی نشده نظیر احداث سایت های خودروسازی در خارج از کشور و شهرستان ها باعث می شود تا مصرف کننده خارجی تمایلی به خرید خودروی ایرانی نداشته و مصرف کننده داخلی هم نسبت به ارتقای سطح کیفی محصولات دلزده شده و تمایلی به استفاده از این محصولات نداشته باشد.
این عضو کمیسیون صنایع ومعادن کشور تصریح کرد: به اعتقاد من بهتر است خودروسازان بر اساس برنامه ریزی های صحیح و منطقی در راستای ارتقای سطح کیفی محصولات گام برداشته و از تصمیمات نابجا و کارشناسی نشده بپرهیزند، زیرا اینگونه تصمیمات به تولید ملی ضربه وارد می کند.
وی درباره نگرانی قطعه سازان از خطر ورشکستگی گفت: اگر به صادرات فکر نکنیم وتولیدمان قابل رقابت نباشد خطر ورشکستگی وجود دارد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس در ادامه صادرات و استفاده از تکنولوژی را راهکار رونق تولید و صنعت عنوان کردوافزود: اقتصاد ملی متکی بر تولید ملی و تولید ملی متکی بر فناوری است که درحال حاضر هم در زمینه صادرات و هم به کارگیری تکنولوژی مشکل داریم.
پیر موذن با بیان این که قیمت خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی بسیار بالاست، تصریح کرد: اگر قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد، اقبال مردم به خرید و استفاده از خودروهای تولید داخل بیشتر می شود و این موضوع به نفع خودروسازان است زیرا امکان تولید بیشتر برای آنان فراهم می شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از افزایش بی رویه قیمت خودروهای ساخت داخل، تصریح کرد: در حال حاضر صنعت خودرو کشور با مشکلات عدیده ای روبرو است که افزایش بی رویه قیمت ها نشآت گرفته از بهره وری پایین در این حوزه و در بخش های سرمایه ای و نیروی انسانی است که باید به آن توجه شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2391
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه