میهن صنعت :

سایه شکست دوحه بر سر اجلاس اوپک

میهن صنعت : پیش بینی می‌شود جلسه آینده اوپک تحت الشعاع نشست شکست خورده دوحه قرار بگیرد و اصلی‌ترین موضوع این اجلاس فریز نفتی باشد، البته این موارد در حالی بیان می‌شود که اوپک از ثبات حجم تولید برخی از اعضای خود خبر می‌دهد و به نظر کارشناسان این مصداق فریز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پیش بینی می‌شود نشست اخیر دوحه که نتیجه آن با شکست همراه بود سایه سنگینی بر اجلاس آینده اوپک باشد، اجلاسی که در دو سال اخیر هیچگاه نتوانست رأی به کاهش حجم تولید بدهد.

در کنار این مسائل در جدیدترین آمار اوپک از حجم تولید کشورهای عضو، ثبات حجم تولید دیده می‌شود، ثباتی که تداعی کننده فریز نفتی است، اما تعریف صحیح از فریز در جایی معنا پیدا می‌کند که توان افزایش حجم تولید وجود داشته باشد و آنگاه به دنبال افزایش حجم تولید نبود.

موضوع ثبات حجم تولید برخی از اعضای اوپک در حالی منتشر شده است که این اعضا دیگر توان افزایش حجم تولید را ندارند و از سوی دیگر نشست دوحه به دنبال تصمیم واحد اوپک و غیر اوپکی‌ها بود، در نشست شکست خورده غیراوپکی ها کاملاً به جمع بندی فریز نفتی رسیده بودند و این اوپکی ها بودند که بدون دستیابی به نظر نهایی تمام اعضای خود پا به این نشست گذاشته بودند.

در این مورد نماینده سابق ایران در اوپک گفت: از دو سال گذشته موضوع کاهش حجم تولید مورد بررسی قرار گرفته که برخی از کشورها به رهبری عربستان با موضوع کاهش حجم تولید مخالف هستند.

محمدعلی خطیبی در گفتگو با میزان، با اشاره به اینکه فریز نفتی به معنای کاهش تولید نیست، اظهار کرد: فریز نفتی در زمان حداکثر میزان توان تولید بی مفهوم است، زیرا در این مرحله افزایش تولیدی وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر تولیدکنندگان نفت حجم تولید خود را افزایش دهند شرایط بازار فعلی نفت به شدت بد خواهد شد و در شرایط فعلی با فریز نفتی در پی ایجاد تقاضای جدید، اضافه برداشت بازار تا حدودی از بین خواهد رفت و تا حدودی شرایط بازار مناسب خواهد شد.

او یادآور شد: جلسه اخیر اوپک تحت الشعاع موضوع فریز نفتی قرار خواهد گرفت و باید اعضای اوپک در این رابطه به جمع بندی برسند تا در آینده در جلسه با غیراوپکی ها به مواضع مشترکی دست پیدا کنند.

خطیبی در پاسخ به این سؤال که آیا فریز در این سطح معنای مناسبی دارد، بیان کرد: فریز نفتی زمانی پاسخ بسیار مناسبی برای بزار خواهد داشت که حجم تولید فعلی تا حدوید کاهش یافته و در شرایط فعلی فریز نفتی تنها یک درمان کوتاه مدت و موقت محسوب می‌شود.

وی در رابطه با تصمیم آینده ایران در اجلاس اوپک گفت: هیچ عقل سلیمی قبول نخواهد کرد که با توجه به تحریم‌های گذشته و کاهش حجم تولید ایران، حجم تولید نفت کشور فریز شود. ایران در زمانی می‌تواند تن به فریز نفتی دهد که میزان تولید نفت خود را به حجم میزان تولید دیگر اعضای اوپک برساند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=83461
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه