«میهن صنعت» گزارش می دهد:

سبد کالای خانوار ها هر روز کوچکتر از دیروز

با افزایش نرخ دلار از 4200 تومان به عدد 4300 تومان، بسیاری از مردم از خرید بخش قابل توجهی از کالاها صرف نظر کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، امروز خبری مبنی بر افزایش قیمت دلار دولتی توسط بانک مرکزی منتشر شد که بر این اساس نرخ دلار از 4200 تومان به عدد 4300 تومان رسید! طی ماه های اخیرکه بازار ارز با نوسانی بی سابقه رو به رو شده بود قیمت های اقلام اساسی به یکباره افزایش پیدا کردند بالارفتن قیمت ها موجب شد تا برخی از مردم از خرید بخش قابل توجهی از کالاها صرف نظر کنند به گفته ی رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران مردم حتی از هزینه‌های خرید مواد غذایی خانوار خود کاسته اند به طوری که تقاضا برای مواد غذایی کاهش یافته است.

2 ماهی نگذشته که خبر دلار 6200 تومانی به گوش می رسد حالا دولت با شیبی ملایم نرخ دلار را در مسیر رشد قرار داده است و طی 2 هفته ی اخیر قیمت گران شده ی اقلام اساسی ثابت مانده و دستخوش تغییر قرار نگرفته است اما ترکش سیاست های دولت برای نرخ ارز و ثبات بخشی به بازار تا چه حد تاثیرات مثبت در پی دارد؟

در مقابل روند صعودی قیمت ها میزان قدرت خرید مردم هر روز نسبت به روز قبل  کاهش یافته به طوریکه حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: آن‌قدر هزینه‌های اصلی خانوار افزایش یافته که امسال تقاضا برای خرید میوه از سوی مردم نسبت به سال‌های قبل بسیار کاهش یافته و همین کاهش تقاضا سبب شده که کمبود عرضه چندان به چشم نیاید.

بخش زیادی از کارشناسان اقتصادی متعقدند که سیاست تعیین نرخ 4200 تومانی برای دلار از همان ابتدا اشتباه بود بخش زیادی از مشکلات موجود به تاثیر از این اقدام است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص اظهار کرد:‌ از روز اول هم تعیین نرخ 4200 تومانی ارز و بیان اینکه «هر کسی هر قدر ارز برای واردات می‌خواهد ما آماده تحویل هستیم» کاملاً حرف اشتباهی بود و نمی‌دانیم چرا بارها دولت این مطلب را تکرار کرد.

وی به پیامدهای تک نرخی شدن ارز دولتی پرداخت و یادآور شد:‌ این رویکرد باعث شد در سه ماه نخست سال که انتظار داشتیم صادرات افزایش و واردات کاهش یابد سیاست ارزی غلط دولت موجب رابطه بر عکس در اقتصاد ایران شد. یعنی تقاضای واردات بیش از 30 میلیارد دلار بود.

پورابراهیمی عامل این امر را ارز دولتی دانست و افزود:‌ در شرایطی که نرخ بازار بیشتر از نرخ ارز دولتی است، ارزی را که باید برای کالای اساسی، ضروری و داروی مردم بگذاریم صرف واردات گوشی تلفن همراه، کالای لوکس، ماشین، غذای حیوان خانگی شده است.

این روزهای یک از موضوعات مطرح برای بهبود شرایط ایجاد بازار ثانویه است که در همیم راستا محمد پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید چارچوب ضابطه‌مند برای بازار ثانویه تعریف شود.

به گفته این عضو مجلس اگر دولت همراهی نکند نگران این بازار نیز هستیم بازار ثانویه باید به تقویت صادرات کمک کند و قیمت ارز در بازار غیررسمی را کاهش دهد که حتماً رخ خواهد داد و شرط آن رعایت ضوابط اصولی برای بازار ثانویه است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=155887
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه