پس از اعلام تحریم ها علیه ایران؛

سرمایه گذاران خارجی گردشگری از ایران نرفتند

معاون سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی گفت: پس از اعلام تحریم ها هیچ سرمایه گذار خارجی گردشگری اعلام برگشت سرمایه نکرده است چون منفعتشان را در ادامه مسیر می بینند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حسین اربابی معاون سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی درباره سرمایه گذاری خارجی در ایران در شرایط تحریم آمریکا علیه ایران به خبرنگار مهر گفت: به این موضوع تکیه نکرده ایم که حتما منتظر سرمایه گذار خارجی باشیم اما تلاش می کنیم که بسته های سرمایه مشترکی را داشته باشیم تا سرمایه گذار نیز راغب به انجام کار شود. به هر حال سرمایه گذار بخشی از پولش را در ایران هزینه کرده است پس برای منافع خودش هم که شده بهتر می بیند که سرمایه گذاری خود را ادامه دهد.  بسیاری از مباحث در حوزه سرمایه گذاری های خارجی این هست که نه آنها می توانند دل بکنند و از ایران بروند و نه ما گذاشته ایم آنها به راحتی بروند.

اربابی تصریح کرد: واقعیت این است که منطقی به نظر میرسد سرمایه گذاران اکنون با شدت و سرعت بیشتری کار خود را انجام دهند. چون کسی نمی داند سال آینده قیمت ها چطور می شود شاید اگر سرمایه گذاران پروژه های خود را یک سال پیش تمام کرده بودند با قیمت کمتری پروژه شان به پایان می رسید و اگر امسال کار را تمام کنند باز هم بهتر از سال بعد خواهد بود.

خارجی ها صد در صد سرمایه گذاری نکرده اند

وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از سرمایه گذاری هایی که توسط بخش خصوصی انجام شده، شریک  خارجی دارند.  حالا یا عیان هستند و ما می شناسیم و یا نه.  بسیاری از این سرمایه گذاران در ایران کار کرده اند و هنوز مشارکت آنها برنگشته است و شریک محسوب می شوند مانند سرمایه گذاری در هتلهای فرودگاهی و یا آنهایی که در بخش تجهیزات کار کرده اند. بسیاری از این سرمایه گذاران هنوز مشارکت می کنند. ولی یادم نمی آید که خارجی ها به صورت صد در صد در بخش گردشگری ایران سرمایه گذاری کرده باشند. 

اربابی درباره انصراف اسپانیایی ها از پروژه گردشگری متل قو نیز گفت:  هنوز نمی دانیم که تکلیفمان در این حوزه چیست. باید ده روز دیگر مشخص شود این بلاتکلیفی مثل این است که ما هنوز هم نمی دانیم توتال ازایران رفته یا نه.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه در ۴۰ روز گذشته بیش هزار میلیارد تومان به هتلها تسهیلات از منابع مختلف مانند منابع داخلی بانک ها و یا صندوق توسعه ملی داده ایم اعلام کرد:  هم اکنون بیش از ۱۹۰۰ پروژه و ۴۰ هزار میلیارد تومان در گردشگری سرمایه گذار در حال انجام است. این طور نبوده که این پروژه ها از قبل بوده باشد برخی به بهره برداری می رسد و برخی دوباره کار می کنند و این سرمایه ها در حال گردش است. الان در کاروانسرای مادرشاه اصفهان سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیاردی در حال انجام است.

اربابی گفت: در تهران ۵ هتل بزرگ با پیشرفت فیزیکی قابل قبولی در حال انجام است.  این پروژه ها بیش از دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری گردشگری را در تهران نشان می دهد. هیچ کدام از این پروژه ها تعطیل نیست بلکه در فصول مختلف به بهره برداری می رسند.

ادغام معاونت ها در سازمان میراث فرهنگی منتفی شد

وی درباره ادغام معاونتهای گردشگری و سرمایه گذاری که چندی پیش مطرح شده بود نیز گفت:  واقعیت این است که سرمایه گذاری جایگاه مهمی را در صنعت گردشگری پیدا کرده است چون نیازمندی های زیادی در این حوزه داریم به همین دلیل اولویت سازمان میراث فرهنگی این بود که معاونت سرمایه گذاری را حفظ کند تا به اهداف خود برسد به همین دلیل ادغام معاونت ها منتفی شد.

وی افزود: همان موقع که این موضوع مطرح شد، ۱۶  استان که جزو استانهای سرمایه پذیر بودند معاونت ها را تفکیک شده داشتند برخی از استانها نیز از قبل در قالب یک معاون کار می کردند بنابراین اتفاق جدیدی رخ نداده است.

معاون سرمایه گذاری درباره مناطق نمونه گردشگری نیز که در یک طرح پایش قرار بود برخی از آنها حذف شود گفت: ۱۱۶۸ منطقه نمونه گردشگری پایش شده و شناسنامه دار هستند. ممکن است برخی از آنها در مطالعات انجام شده ضعفی داشته باشند و یا اینکه به مرور زمان با اتفاقات مختلف،  دچار تغییراتی شده باشند برنامه ما درباره آنها مشخص است اگر رئیس سازمان میراث فرهنگی تایید کند به سمت اجرایی شدن آنها می رویم. چون برخی از آنها ممکن است حذف شوند./مهر

انتهای پیام/

 
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=165842
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه