«میهن صنعت» بررسی کرد؛

سرنوشت پیام رسان های داخلی چه خواهد شد

پس از فیلترینگ تلگرام جا برای پیام رسان های داخلی باز شده تا بتوانند در سال حمایت از کالای ایرانی، با تکیه بر دانش و فناوری ایرانی، مخاطبان تلگرام را راهی پیام رسان های ملی کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، موضوع شبکه های اجتماعی و حواشی پیرامون آن همواره در کشور ما بحث داغی بوده که علاوه بر مردم، دولتمردان مارا نیز تا اندازه بسیار زیادی درگیر این چالش جهانی کرده است. چالشی که هنوز مشخص نیست عدم وجود فرهنگ استفاده از این تکنولوژی مقصر بحران های به وجود آمده است و یا نبود زیرساخت های درست برای کنترل دهکده جهانی مارشال مک‌لوهان که برای اولین بار در سال 1962 در کتاب  وی با عنوان "کهکشان گوتنبرگ:انسان رسانه‌ای" در توصیف آیندهٔ جهان، تحت تأثیر وسایل ارتباط جمعی، رایج شد.

چالشی که دیدگاه های متفاوتی در مورد آن وجود دارد و البته که هر کدام از این نقطه نظر ها در جایگاه خودشان تا اندازه بسیار زیادی منطقی هستند.

اما این چالش در کشور ما در چند دوره متوالی به معضلی بزرگ برای کشور مبدل شد. از اغتشاشات انتخابات سال 88 که منجر به فیلتر شدن تویتر و فیسبوک شد تا هرج و مرج دی ماه سال 96 که طرح فیلترینگ تلگرام کلید خورد.

پیشرفت تکنولوژی در پیام رسان هایی مانند وی چت خبر از ظهور عصر جدیدی از وسایل ارتباط جمعی میداد که البته این پیام رسان نیز در ۲۸ آذر ۱۳۹۲، از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فیلتر و از دسترس خارج شد. علت اصلی فیلترینگ این پیام رسان چینی نیز جمع‌آوری کلیه اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران و رصد ارتباطات اعضاء، نقص حریم خصوصی آن‌ها و در عین حال عامل انتشار بسیاری از محتواهای مجرمانه غیراخلاقی و مستهجن عنوان شد.

البته لازم به ذکر است که در ۱۴ دی ۱۳۹۶، پس از فیلتر شدن پیامرسان تلگرام در ایران، به در خواست آذری جهرمی وزیر ارتباطات از شورای تعیین مصادیق محتوای مجرمانه وی چت رفع فیلتر شد.

نکته قابل توجه، به صدا در آمدن زنگ خطر در سال 1392 در خصوص اینگونه پیام رسان ها بود که دولت می توانست برای عبور از این چالش زودتر اقدام کند و با حمایت از پیام رسان های داخلی و طی کردن مدت زمان بیشتر بدون اینکه مجبور به بمباران رسانه ای برای تبلیغ پیام رسان های داخلی شود، فرهنگ استفاده از این پیام رسان ها را در بین مردم رایج کند.

اصل اعتمادسازی مهمترین رکن این پیام رسان ها برای نفوذ در میان کاربران ایرانی بود که هم اکنون چالش بسیاری از مخاطبان ایرانی شده و از طرفی عده ای نیز بر این آتش دامن می زنند تا پیام رسان های داخلی را نا ایمن نشان دهند.

در این شرایط به نظر می رسد که سرنوشت پیام رسان های داخلی در دستان خودشان است. مخاطبان ایرانی نشان داده اند که استفاده از پیام رسان ها را دوست دارند و در این میان اگر پیام رسان های داخلی بتوانند با ارائه سرویس های مناسب و افزایش سرعت و بهبود عملکرد، کانال های پرمخاطب تلگرام را به سمت خود بکشند، آن وقت می توان مشخص نمود که در میان رقابت پیام رسان های داخلی کدامیک حجم بالای مخاطبان تلگرام را به دست خواهد آورد.

در حقیقت پیام رسان های داخلی می بایست تعامل خوبی با صاحبان کانال های پرمخاطب تلگرام ایجاد و با ایجاد اصل اعتمادسازی، مدیران این کانال ها را به فعالیت در پیام رسان خود جذب کنند تا در رقابتی سالم از چالش پیش رو عبور کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=151990
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه