میهن صنعت:

سقوط آزاد: ایران پنجمین تولیدکننده نفت اوپک شد

میهن صنعت: تازه ترین گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) حاکی از این است که ایران در ماه ژوئن روزانه دو میلیون و 731 هزار بشکه نفت تولید کرده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، براساس گزارش اوپک در ماه ژوئیه و به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت خام ایران در ماه ژوئن روزانه با 27 هزار بشکه کاهش نسبت به می به روزانه دو میلیون و 731 هزار بشکه در روز رسیده است.

این آمار نشان می‌دهد ایران در ماه ژوئن 2014 پس از عربستان، عراق، امارات و کویت پنجمین تولیدکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت بوده است.

رتبه ایران در حالی بین کشورهای عضو اوپک سقوط کرده که همواره مقامات نفتی دولت دهم، بر رتبه دوم ایران در این سازمان تاکید می کردند و همچنان آمارهای اولیه اوپک موید این مطلب است.

این در حالی است که چندی پیش، بیژن نامدار زنگنه ، وزیر نفت کشورمان، با تاکید بر این‌که جایگاه ایران در اوپک در سال‌های اخیر تضعیف شده است، عنوان کرد که "با بالا‌رفتن تولید و ظرفیت تولید می‌توان جایگاه ایران را در این سازمان ارتقاء داد در واقع رقم تولید نفت و ظرفیت تولید مانند ارتشی است که می‌تواند از جایگاه ایران در این سازمان پاسداری کند."

منصور معظمی معاون وزیر نفت درباره تقویت و بهبود جایگاه ایران در اوپک گفته است: با اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و برنامه ای که در وزارت نفت تدوین شده، جایگاه ما در اوپک تقویت می شود و توان چانه زنی ما گسترش پیدا می کند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر این که هر چه توانمندی بیشتری داشته باشیم قدرت چانه زنی نیز بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: برای افزایش توانمندی باید ظرفیت را افزایش داد که در این راستا سیاست وزارت نفت این است که بتواند توسعه ظرفیت در بخش های مختلف مانند تولید نفت، گاز و صادرات داشته باشد.

به نقل از ایسنا پیش تر سید محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در اظهارنظری جایگاه ایران را در بین اعضای اوپک نامناسب دانسته و اذعان کرد که "اکنون در اوپک در رتبه چهارم و یا پنجم قرار داریم و کسب جایگاه دومی در اوپک با توجه به افزایش تولید عراق تا حدی سخت است."

البته این اظهار نظر در شرایطی مطرح شده که بروز ناآرامی‌های اخیر در عراق، تولید نفت این کشور به عنوان دومین تولید‌کننده بزرگ اوپک پس از عربستان را تهدید می‌کند این در حالی است که بغداد امسال شروع خوبی در زمینه تولید نفت داشت به طوری که تولید خود را به سه میلیون و 400 و صادرات خود را به دو میلیون و 800 هزار بشکه در روز رسانده و جایگاه خود به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان را محکم‌ کرده است.

البته بعید به نظر می‌رسد که نا آرامی های ایجاد شده باعث شود که عراق همه تولید خود را از دست بدهد، علی‌الخصوص با توجه به این‌که دو سوم ظرفیت تولیدی در جنوب این کشور به دور از ناآرامی‌ها قرار دارد، اما با این وجود میزان قابل توجهی از تولید عراق از بازارهای جهانی خارج می‌شود .

از سوی دیگر، بنا به اهداف سند چشم‌انداز صنعت نفت در افق 1394، ایران باید دومین تولیدکننده نفت اوپک با ظرفیت هفت درصد از تقاضای بازار جهانی باشد و این در حالی است که تا سال 2013 ایران جایگاه سوم را از دست داده و در جایگاه پنجم و پس از عربستان،عراق، کویت و امارات متحده عربی قرار گرفته است.

تولید نفت عربستان در ماه ژوئن روزانه با 48 هزار بشکه افزایش نسبت به می به 9 میلیون و 729 هزار بشکه در روز رسید. عربستان در ماه می روزانه 9 میلیون و 681 هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

تولید نفت عراق در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل کاهش قابل توجهی داشت و از روزانه سه میلیون و 330 هزار بشکه در ماه می به روزانه سه میلیون و 161 هزار بشکه رسید.

امارات در ماه ژوئن روزانه 31 هزار بشکه تولید نفت خود را افزایش داد و از دو میلیون و 749 هزار بشکه در روز به روزانه دو میلیون و 780 هزار بشکه رساند.

تولید نفت کویت نیز در این ماه روزانه با 22 هزار بشکه کاهش از روزانه دو میلیون و 780 هزار بشکه به دو میلیون و 758 هزار بشکه در روز رسید.

بنابراین با توجه به وعده مقامات نفتی کشور مبنی بر این که تولید نفت ایران تا پایان سال جاری به میزان پیش از تحریم ها و معادل حدود چهار میلیون بشکه و تا پایان سال 96 به 5.7 میلیون بشکه می رسد، باید دید آیا صعود ایران به جایگاه دوم اوپک و بازیابی قدرت از دست رفته در این سازمان امکان پذیر خواهد بود؟

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=53658
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه